×

ضیایی فر حق برخورداری از وکیل و دادرسی عادلانه، شرایط جنگ را در می گیرد

ضیایی فر حق برخورداری از وکیل و دادرسی عادلانه، شرایط جنگ را در می گیرد

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران بر این موضوع که حق برخورداری از وکیل و نیز حق برخورداری از دادرسی عادلانه که تنها اختصاص به آدم‌های خوب جامعه را ندارد و مربوط به همه انسان‌ها می‌شود، تاکید کرد

ضیایی-فر-حق-برخورداری-از-وکیل-و-دادرسی-عادلانه،-شرایط-جنگ-را-در-می-گیرد وکیل 

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران بر این موضوع که حق برخورداری از وکیل و نیز حق برخورداری از دادرسی عادلانه که تنها اختصاص به آدم‌های خوب جامعه را ندارد و مربوط به همه انسان‌ها می‌شود، تاکید کرد.

حسن ضیایی‌فر یک‌شنبه شب در مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، گفت:‌ روز جهانی حقوق بشر یک روز قراردادی است. 67 سال پیش در چنین روزی اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رسید.

او ادامه داد: شعار امسال سازمان ملل برای روز جهانی حقوق بشر، «حقوق ما و آزادی‌های ما، همیشه و همواره» بوده است و امسال پنجمین سالگرد تصویب میثاقین حقوق بشر است. حدود پنجاه سال قبل دو سند میثاق بین‌الملل حقوق مدنی و سیاسی و نیاز میثاق حقوق بین‌المللی اقتصادی و اجتماعی به تصویب رسید که جمهوری اسلامی ایران عضو این اسناد است و دولت ما متعهد به اجرای این دو سند است چرا که مباحث مربوط به دادرسی عادلانه در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی آمده است.

ضیایی‌فر افزود: قرار است سازمان ملل شعار امسال را در صدر کمپین یک ساله پیگیری کند و همه کشورها حق دارند که دیدگاه‌های خود را طی این مدت بیان کنند. این شعار تاکیدی بر غیرقابل سلب بودن انسان ها از حقوق بشر دارد.

وی با اشاره به اینکه حقوق انسانی غیرقابل تعلیق و درمواردی مطلق است گفت: جامعه جهانی در شش دهه گذشته تلاش زیادی کرده که این موضوع را جا بیاندازد که دادرسی عادلانه غیرقابل تعلیق و مطلق است و هیچ دولتی حق ندارد حق برخورداری از دادرسی عادلانه را محدود کند.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران یادآور شد: حق برخورداری از وکیل و نیز حق برخورداری از دادرسی عادلانه فقط اختصاص به شرایط صلح را ندارد بلکه شرایط جنگ را هم در بر می‌گیرد و هر انسانی حتی انسان شرور و اسیر نیز حق برخورداری از آن را دارد.

ضیایی‌فر با یادآوری این که حق دفاع و حق برخورداری از آن فقط اختصاص به آدم‌های خوب جامعه را ندارد بلکه تمامی انسان‌ها می‌توانند از آن برخوردار باشند گفت: ما باید کمک کنیم که در مقررات خودمان و نیز سازوکارهای داخلی‌مان اگر محدودیت‌هایی فراروی این حق موثر انسانی وارد کرده‌ایم را بر داریم چرا که زیبنده نظام ما نیست که در مقررات‌مان محدودیت‌هایی را به رسمیت بشناسیم در حالی که مناطق جهان حدود 16 سال پیش از ما بسیار جلوتر پیش رفته‌اند.

وی تاکید کرد:‌ انقلاب اسلامی ما مبتنی بر آزادی و کرامت اسلامی بوده و در اصل قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است لذا امیدوارم دوستان حقوق‌دان ما فکری بیاندیشند و راهکار را به مسوولان قانونگذار در مجلس ارائه دهند و حضور فعال‌تری داشته باشند.

در پایان این مراسم از خدمات ارزنده دکتر هاشمی به عنوان یکی از استادان برجسته حقوق اساسی و فعال حقوق بشر تقدیر شد و لوح یادبودی به وی اهدا شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.