×

46 درصدی زندانیان به زندان باز می گردند

46 درصدی زندانیان به زندان باز می گردند

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی با بیان اینکه 46 درصد از زندانیان بازگشت مجدد به زندان دارند، اظهار کرد نیمی از این آمار، طبق تحقیقات دارای سابقه هستند و این نشان می‌دهد

46-درصدی-زندانیان-به-زندان-باز-می-گردند وکیل 

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی با بیان اینکه 46 درصد از زندانیان بازگشت مجدد به زندان دارند، اظهار کرد: نیمی از این آمار، طبق تحقیقات دارای سابقه هستند و این نشان می‌دهد که جامعه، زندانی را پس از دوران محکومیت و متنبه شدن مورد حمایت قرار نداده و آنان را درک نکرده است که آنان پس از آزادی دوباره به زندان بازگشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دکتر اصغر جهانگیر در نشستی با حضور معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری ضمن تاکید بر این نکته که با خانواده زندانیان نباید مانند زندانی برخورد شود، از نبود حمایت هدفمند از خانواده زندانیان ابراز تاسف کرد و افزود: اگر چه انجمن‌های حمایت زندانیان در کشور داریم اما انجمنی مردمی است و با کمک مردم اداره می‌شود؛  بر این اساس کمک آنچنانی به خانواده‌های زندانیان نمی‌شود و آنان از حمایت کامل و کافی برخوردار نیستند. وی با یادآوری این مساله که کمک به خانواده زندانیان باید به عنوان یک ارزش و فرصت مورد توجه قرار گیرد، گفت: اعتقاد داریم که درصورت کمک به خانواده زندانی، در درجه اول به خودمان کمک کرده‌ایم و باید ببینیم با چه استراتژایی به آنان کمک می‌کنیم.

جهانگیر در ادامه گفت: کسانی که به هر دلیل سرپرستشان به زندان می‌افتد نیازمند کمک بیشتری هستند و با توجه به اینکه دچار مشکلات اقتصادی در کنار مشکلات فرهنگی و اجتماعی هستند ایفای نقش نهادهای مختلف ازجمله نهادهای دولتی در این خصوص می‌تواند کارساز باشد. رییس سازمان زندان‌ها بیان کرد: با توجه به اهمیت نهاد خانواده در اسلام، این نهاد مقدس باید مورد حمایت قرار گیرد اما متأسفانه در عمل به آنچه که اسلام از خانواده توقع دارد، نپرداخته‌ایم.

وی همچنین گفت: در زندان افرادی داریم که اغلب به خاطر مواد مخدر زندانی هستند و بعضا خانوادگی در زندان تحمل کیفر می‌کنند اما فرزندان آنان گناهی نکرده‌اند که در بیرون بدون سرپرست رها شده‌اند و هیچ نهادی متولی آنها نیست. جهانگیر افزود: نزدیک به 64 درصد از زندانیان متأهل هستند و اگر چه جامعه به سمت پیر شدن در حال حرکت است اما متأسفانه جامعه زندان به سمت جوان شدن پیش می‌رود و میانگین سن ورود به زندان کاهش می‌یابد.

رییس سازمان زندانها اضافه کرد: بیش از 130 حرفه در زندان‌ها آموزش داده می‌شود و امروزه با کمک سازمان فنی حرفه‌ای، وزارت کار و آموزش و پرورش موفق به ادامه تحصیل مددجویان، حرفه‌آموزی زندانیان و ایجاد کارگاه‌های اشتغال شده‌ایم و در تمام زندان‌ها کد مدرسه گرفته‌اند اما این دوره ناقص است زیرا آنان پس از آزادی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و دوباره به سوی جرم باز می‌گردند.

جهانگیر در ادامه بیان کرد: متاسفانه برخی اوقات کارهای ارزشی رنگ و بوی سیاسی و انگیزه غیر الهی پیدا می‌کند و سبب آسیب دیدن کارهای ارزشمند شده و خانواده‌ها نتوانند از حق و حقوق لازم برخوردار شوند.

رییس سازمان زندان‌ها با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سازمان زندان‌ها با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه کمک به ارتقای حمایت از خانواده زندانی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی کند.

جهانگیر ادامه داد: براساس آمار جهانی 10 درصد زندانیان در جهان زن هستند درحالی که این آمار در کشور ما حدود سه درصد است و آمار سه درصدی زندانیان زن نشان‌دهنده این است که زنان جامعه ما نسبت به قانون و حفظ ارزش‌ها توجه بیشتر دارند اما همین درصد کم هم باید مورد توجه قرار گیرد. جهانگیر تصریح کرد: نزدیک به 65 درصد زنان که وارد زندان می‌شوند فاقد سابقه هستند و این زنگ خطری است که باید حمایت از بانوان را بیشتر کنیم.

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این جلسه اظهار کرد: در دو سال گذشته در دولت تدبیر و امید اقدامات زیادی انجام شده اما امیدواریم بتوانیم این اقدامات را گسترده‌تر در حوزه حمایت از خانواده زندانیان انجام دهیم. وی گفت: با توجه به در پیش داشتن برنامه ششم توسعه، تلاش کرده‌ایم با استفاده از همه ظرفیت‌ها و ایجاد هم‌افزایی خوب بتوانیم به سیاست‌های قوه قضاییه که همان حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری است، کمک کنیم.

تفاهم نامه سازمان زندان‌ها و معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در راستای کمک به زنان زندانی و فرزندان آنان و جلوگیری از آسیب‌هایی که متوجه خانواده زندانیان و خود آنان است، با حضور دکتر علی اصغر جهانگیر و شهیندخت مولاوردی به امضا رسید.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.