×

کاهش تلفات غرق شدگی در هفت ماهه امسال

کاهش تلفات غرق شدگی در هفت ماهه امسال

در هفت ماهه سال جاری آمار تلفات ناشی از غرق شدگی در کشور با کاهش 9 8 درصدی مواجه بود این آمار از 732 فوتی در هفت ماهه سال گذشته به 660 فوتی در مدت مشابه سال جاری کاهش یافت

کاهش-تلفات-غرق-شدگی-در-هفت-ماهه-امسال وکیل 

در هفت ماهه سال جاری آمار تلفات ناشی از غرق شدگی در کشور با کاهش  9.8 درصدی مواجه بود. این آمار از 732 فوتی در هفت ماهه سال گذشته به 660 فوتی در مدت مشابه سال جاری کاهش یافت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در این مدت از کل تلفات غرق‌شدگی در کشور 573 نفر مرد و 87 نفر  زن بودند. این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق‌شدگی در مدت مشابه سال قبل 644 و تعداد زنان 88 نفر بود.

در این مدت استان‌های مازندران با 112 (99 مرد و 13 زن)، خوزستان با 94 (80 مرد و 14 زن) و گیلان با 62 (53 مرد و 9 زن) فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ بر اثر غرق‌شدگی را داشته‌اند. این سه استان در حالی بالاترین آمار غرق‌شدگی در کشور را داشته اند که در هر سه آنها با کاهش قابل توجه آمار غرق‌شدگی در هفت ماهه سال مواجه بوده‌ایم.

مرگ 168 نفر در رودخانه ها

بر اساس این گزارش در هفت ماهه امسال از کل تلفات غرق‌شدگی بیشترین آمار مربوط به رودخانه ها بوده است. مطابق آمارهای موجود در این مدت 168 نفر در رودخانه ها براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده اند. پس از آن 155 نفر در دریا 138 خارج طرح و 17 نفر در محدوده ایمن سازی شده)، 94 نفر در استخرها، 66 نفر در کانال، 57 نفر در دریای مصنوعی و سد، 17 نفر در چاه، 14 نفر در دریاچه های طبیعی و 66 نفر در سایر مکان‌ها بر اثر غرق‌شدگی جان باخته اند.

یادآور می شود در مهر ماه امسال نیز 76  نفر بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان باخته اند که این آمار در مقایسه با مهر سال قبل 3.8 درصد کمتر شده است.

توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه ها، کانال‌ها و آب‌های کم عمق

از آنجا که بر اساس آمار های موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق‌شدگی در رودخانه ها و آب‌های کم عمق اتفاق می افتد در ادامه توصیه هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه ها مطرح می شود:

▪  آشنایی با فنون اولیه شنا،آشنایی با محدودیت ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا است.

▪  اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد.هم چنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

▪  بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

▪  به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

▪  در آب و در موقع شنا از شوخی های خطرناک بپرهیزید.

▪  پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شوند، شنا نکنید.

▪   به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

▪  در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

▪  توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

▪  در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

▪  برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

▪  پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

▪  بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفق افتاده است.

منبع : سازمان پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.