×

این گفته که شورای نگهبان تصمیم گیرنده نیست، توهین به این نهاد است

این گفته که شورای نگهبان تصمیم گیرنده نیست، توهین به این نهاد است

سخنگوی قوه قضاییه گفت ‌ اینکه فردی گفته «مردم نمی‌دانند آقای جنتی تصمیم می‌گیرد یا خود مردم» از نظر من جرم است و اگر در مقام دادستانی بودم وی را تحت تعقیب قرار می‌دادم

این-گفته-که-شورای-نگهبان-تصمیم-گیرنده-نیست،-توهین-به-این-نهاد-است

 سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌ اینکه فردی گفته «مردم نمی‌دانند آقای جنتی تصمیم می‌گیرد یا خود مردم» از نظر من جرم است و اگر در مقام دادستانی بودم وی را تحت تعقیب قرار می‌دادم.

 در ادامه نشست سخنگوی دستگاه قضایی خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که شما در یکی از جلسات عنوان کردید ممنوع التصویری آقای خاتمی به دستور دادستانی بوده و ربطی به شورای امنیت ملی ندارد، رسانه ها در این مدت دستور دادستانی را رعایت کردند. توضیح دهید آیا دستور دادستانی بر اساس حکم دادگاه بوده و اگر نبوده بر اساس کدام قانون بوده است؟

محسنی اژه‌ای پاسخ داد: شورای امنیت ملی دو مصوبه دارد یکی مصوباتی که تهیه می‌کند و مسائلی را طرح می‌کند و می گوید این کار انجام می‌شود. برخی دیگر از مصوبات شورا، تعیین مصادیق است که آن را به دبیرخانه شورای امنیت ملی واگذار می‌کند مثل موضوع کرسنت یا مراحل برجام.

وی افزود: موضوعی را که شما گفتید دستور دبیرخانه نیست، بلکه دستور دادستانی است که منشاء آن تصمیم دبیرخانه و تعیین مصادیق دبیرخانه بر اساس مصوبه شورا بوده است. ناگفته نماند دادستان می‌تواند در مواردی دستور قضایی صادر کند و دستوری که صادر می‌کند لازم‌الاجرا است و تا زمانی که لغو نشده یا مورد اعتراض قرار نگرفته به قوت خود باقی است و اگر کسی از آن تخلفی کند با آن برخورد می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در جلسه قبل در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز منطقه حیران صحبت کردید، آیا در این مدت خاطیان تحت پیگرد قرار گرفته اند؟ آیا افرادی در این زمینه بازداشت شده اند؟ گفت:‌ کسی در این زمینه بازداشت نشده است، پرونده تشکیل شده و در حال بررسی است که چه کسی تخلف کرده و چه کسی جرمی را مرتکب شده است. در این پرونده بعضی دارای تخلف و بعضی دیگر مرتکب جرم شده اند که موضوع در حال بررسی است.

وی یادآور شد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به موضوع ورود پیدا کرده و با هماهنگی سایر دستگاه ها موضوع را بررسی می‌کند.

محسنی اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پیگیری حقوقی فاجعه منا و اینکه چند درصد از خانواده ها در این رابطه شکایت کرده‌اند گفت:‌ از این که چند درصد از خانواده ها شکایت کردند اطلاعی ندارم ولی می دانم درصد بالایی نیست.

وی افزود: دادستان کل کشور، دولت، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت پیگیر موضوع هستند، البته بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به خارج از کشور است.

معاون اول قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده متهم یا متهمان دکل نفتی گمشده گفت:‌ کیفرخواست این پرونده صادر نشده و به دادگاه نرفته است، البته دو نفر در این پرونده بازداشت شدند و برخی با قرار آزاداند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخورد دستگاه قضا با فشارهایی که بر روی شورای نگهبان در انتخابات آینده است، چیست؟ گفت: سابقه فشار بر روی شورای نگهبان بوده، البته این شورا تحت فشارهای سیاسی قرار نمی گیرد چرا که قانون و شرع اجازه چنین کاری را نمی دهد و اگر شورای نگهبان کوتاه بیاید حق مردم ضایع می‌شود.

وی افزود: اگر فردی صلاحیتش احراز نشود و در مجلس شورای اسلامی یا خبرگان منصبی را بر عهده بگیرد حق مردم ضایع شده است. شورای نگهبان هم تحت اینگونه فشارها قرار نمی گیرد، البته کسانی که بر روی شورای نگهبان فشار می آورند دو دسته‌اند؛ دسته اول اگر خلاف قانون جرمی را مرتکب شوند قوه قضاییه با آن‌ها برخورد می‌کند و اگر غیر از این باشد شورای نگهبان پاسخ آن‌ها را می‌دهد.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: در نقل قولی در یکی از رسانه ها خواندم که یکی از آقایان گفته بود که «مردم نمی دانند آقای جنتی تصمیم می گیرد یا خود مردم». این حرف توهین به شورای نگهبان است. باید بدانید که آقای جنتی تصمیم نمی گیرد بلکه شورای نگهبان تصمیم می گیرد.

وی تاکید کرد: این موضوع از نظر من جرم است. کسی که این حرف را می زند توهین کرده است و اینکه می‌گوید شورای نگهبان تصمیم گیرنده نیست و آیت الله جنتی تصمیم را می گیرد، به عبارتی توهین و افترا به آقای جنتی شده است. در خصوص توهین به مقامات هم به سبب کاری که انجام می‌شود مدعی العموم می‌تواند به آن ورود پیدا کند و اگر من در مقام دادستان بودم آن آقا را تحت تعقیب قرار می‌دادم و می‌گفتم کاری که کردی خلاف بود و باید جواب بدهی.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.