×

دادستان کل کشور به موضوع آلودگی هوا ورود پیدا کند

دادستان کل کشور به موضوع آلودگی هوا ورود پیدا کند

یک وکیل دادگستری گفت هر شهروند طبق اصل 50 قانون اساسی و ماده 570 قانون مجازات اسلامی می‌تواند نسبت به مقوله آلودگی هوا در دادستانی اقامه دعوا کند

دادستان-کل-کشور-به-موضوع-آلودگی-هوا-ورود-پیدا-کند وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: هر شهروند طبق اصل 50 قانون اساسی و ماده 570 قانون مجازات اسلامی می‌تواند نسبت به مقوله آلودگی هوا در دادستانی اقامه دعوا کند.

حسین احمدی‌نیاز، درباره معضل آلودگی هوا و راهکار مقابله با آن، گفت: طبق اصول متعدد قانون اساسی خصوصا اصل 22 و 50 این قانون، آلودگی هوا باعث نقض حق حیات شهروندانی که در کلان شهرهای ایران از جمله تهران درگیر با این معضل هستند، می‌شود؛ یعنی حق حیات و نیز حق بر حیات را از شهروندان تهرانی سلب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه طبق اصل 22 قانون اساسی جان همه ایرانیان محترم است و باید مصون از هر نوع تعرض باشد، ادامه داد: اکنون طبیعی ترین حقی که انسان به عنوان استشمام هوای پاک باید داشته باشد از او سلب شده است؛ لذا باید پرسید که آیا متولیان این مقوله کوتاهی می‌کنند یا شهروندان در این قضیه مقصرند؟

احمدی‌نیاز اضافه کرد: تمام شهروندان در کلان شهرهای ایران از جمله تهران در معرض آسیب جدی هستند به نحوی که وزارت بهداشت در یک آماری اعلام کرد سالانه بالغ بر 2700 تا 3000 نفر از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. حال باید تحقیقات مشخصی نسبت به آلودگی هوا در خصوص مادران باردار، افراد سالخورده و کودکان انجام شود و دید که تا چه میزان آلودگی هوا می تواند آسیب جدی به این افراد وارد کند.

وی با اشاره به اصل 50 قانون اساسی ادامه داد: این اصل تصریحا آلودگی زیست محیطی که هوا بخشی از آن است را جرم انگاری عمومی کرده و به طور کامل هر فردی که مسبب این مقوله شود را می تواند تحت تعقیب قرار دهد. همچنین به غیر از قوانین خاص، قوانین عامی مانند قانون مجازات اسلامی مقوله آلودگی هوا را جرم انگاری کرده است.

احمدی‌نیاز با تاکید بر اینکه آلودگی هوا مصداق عینی نقض حق طبیعی شهروندان و حقوق شهروندی آنها تلقی می شود، گفت: هر شهروند می تواند طبق اصل 50 قانون اساسی و نیز طبق ماده 570 قانون مجازات اسلامی و قانون حفاظت از منابع زیست محیطی و قوانین عادی دیگر نسبت به این مقوله در دادستانی اقامه دعوا کند.

این وکیل دادگستری افزود: امیدواریم که رییس‌جمهور با در نظر گرفتن اصول 3، 8، 113 و 121 از قانون اساسی نسبت به این موضوع ورود پیدا کند و دستورات شایسته ای را برای برخورد با مسببین آلودگی هوا صادر کند و مانع تضییع حقوق شهروندان در این موضوع شود.

وی یادآور شد: سالیان سال است که تهران درگیر مقوله آلودگی هواست و مدام جلسات بیهوده برگزار می شود و پروسه غلط اداری و تصمیم گیری نادرست عامل اصلی تداوم وضع آلودگی هواست.

احمدی‌نیاز با بیان اینکه دادستان کل کشور و دادستان های مراکز استان هایی که از این آلودگی رنج می برند، از منظر قانونی تکلیف دارند که برای برخورد با این مساله ورود پیدا کنند، گفت: ناگفته نماند که نهادهای مسئول مانند شهرداری، سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و راهنمایی و رانندگی در مورد آلودگی هوا مسئول‌اند؛ چرا که یکی از منابع آلودگی هوا خودروهای فرسوده، بنزین غیراستاندارد و منابع دیگر است که اگر جلوی آنها را بگیریم می توانیم از رشد آلودگی هوا جلوگیری کرده و آن را کنترل کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.