×

کاهش 3 4 درصدی ازدواج و افزایش 4 2 درصد طلاق در 9 ماه گذشته

کاهش 3 4 درصدی ازدواج و افزایش 4 2 درصد طلاق در 9 ماه گذشته

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت در نه ماه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار ازدواج 3 4 درصد کاهش و آمار طلاق 4 2 درصد افزایش را نشان می دهد

کاهش-3-4-درصدی-ازدواج-و-افزایش-4-2-درصد-طلاق-در-9-ماه-گذشته

 سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در نه ماه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل آمار ازدواج 3.4 درصد کاهش و آمار طلاق 4.2 درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمد ابراهیم طریقت روز سه شنبه در دومین نشست خبری خود افزود: براساس آمار نه ماهه 520 هزار و 240 مورد واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده که 427 هزار و 417 مورد آن در مناطق شهری و 92 هزار و 823 مورد در مناطق روستایی بوده است.

وی میانگین ازدواج در کشور را 3.4 درصد کاهش عنوان کرد و اظهارداشت: در هر ساعت 79 واقعه ازدواج، هر شبانه روز یک هزار و 885 مورد و ماهانه 57 هزار و 804 مورد در کشور به ثبت رسیده است.

طریقت به آمار نه ماهه طلاق در کشور اشاره کرد و گفت: 122 هزار و 340 مورد ازدواج در نه ماهه به ثبت رسیده که 109 هزار و 802 مورد آن در مناطق شهری و 12 هزار و 538 مورد در مناطق روستایی بوده است.

وی آمار طلاق در هر ساعت را 18 مورد، روزانه 443 مورد و ماهانه 13 هزار و 593 مورد عنوان کرد.

** طلاق در مردان تحصیل کرده کمتر است

سخنگوی سازمان ثبت احوال در ادامه با بیان این که طلاق در آقایان دیپلم به پایین بیشتر از آقایان تحصیلکرده است گفت: امسال بیشتری طلاق ثبت شده در مردان 25 تا 29 سال بوده است که این آمار در سال گذشته بین سنین 30 تا 34 سال بوده است.

طریقت اظهار داشت: همچنین بیشترین طلاق در زنان در سال جاری و سال گذشته در رده سنی 25 تا 29 سال بوده و در میان زنان تغییری در میانگین سنی نداشته ایم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: همچنین امسال بیشترین ازدواج در زنان در رده سنی 20 تا 24 سال اما در مردان این رقم 25 تا 29 سال بوده است.

وی با بیان اینکه 14 درصد طلاق ها را در یکسال اول زندگی زوجین است، اظهار داشت: همچنین 49 درصد طلاق های ثبت شده در کشور مربوط به پنج سال اول زندگی است.

** ثبت 180 ولادت در ساعت

معاون برنامه ریزی و مدیریت توسعه منابع انسانی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در 9 ماهه امسال یک میلیونو 189 هزار و 367 مورد ولادت به ثبت رسیده که 611 هزار و 44 مورد پسر و 578 هزار و 323 مورد نیز دختر بوده که براساس این آمارها نسبت تولد دختران به پسران در سال جاری، 100 دختر به ازای 106 پسر است.

طریقت خاطرنشان کرد: براساس این آمارها هر ساعت 180 مورد ولادت در کشور به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 4،5 درصد افزایش نشان می دهد.

وی همچنین به آمار فوت در این مدت اشاره کرد و افزود: در این مدت 277 هزار و 914 مورد فوت در کشور به ثبت رسیده که 156 هزار و 177 مورد مرد و 121 هزار و 737 مورد زن بوده که براساس این آمار در ساعت 42 واقعه فوت در کشور ثبت شده است.

** اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات انجام شده است

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با توجه به اینکه این سازمان از چند جهت در برگزاری انتخابات نقش جدی دارد، به همین منظور اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.

وی تصریح کرد: حضور مدیران ثبت احوال در هیات های اجرایی به عنوان اعضای اصلی هیات ها، تعیین صلاحیت انتخاب شوندگان، بررسی نقش اوراق و اسناد هویتی رای دهندگان به عنوان نقش های اصلی سازمان ثبت احوال در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

طریقت اظهار داشت: افرادی که از هفتم اسفند سال 1376 متولد شده و به سن 18 سال رسیده اند می توانند برای شرکت در انتخابات مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقش سازمان ثبت احوال در انتخابات با این هدف است که امکان سو استفاده از افراد سودجو گرفته شود، گفت: کسانی که به هر دلیلی دو شناسنامه در اختیار دارند، فقط می توانند از آخرین شناسنامه صادر شده خود برای شرکت در انتخابات استفاده کنند چرا که سازمان ثبت احوال اطلاعات مربوط به این شناسنامه را در پایگاه های اطلاعاتی خود دارد.

طریقت ادامه داد: همراه داشتن کارت شناسایی ملی یا کارت هوشمند ملی به عنوان یک الزام فنی است تا فردی که در انتخابات در یک شعبه ای شرکت کنند اطلاعاتش ثبت شده و دیگر اجازه شرکت در انتخابات در شعبه ای دیگر را نداشته باشد چرا که با استفاده از بارکد اطلاعات این شخص در پایگاه های اطلاعاتی سازمان ثبت احوال ثبت می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که به هر دلیلی کارت شناسایی ملی خودشان را در روز برگزاری انتخابات به همراه نداشته باشند، شماره ملی آنها با دادن اطلاعات اولیه استعلام می شود و ما در آن روز شماره پیامکی را برای این موضوع اعلام خواهیم کرد تا در اختیار این افراد قرار گیرد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: همچنین پس از برگزاری انتخابات نیز با حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن اطلاعات رای دهندگان، گروههای سنی و جنسی و فراوانی رای دهندگان نیز به ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد.

** صدور کارت ملی هوشمند برای بیش از دو هزار عوامل اجرایی انتخابات

طریقت با اشاره به اینکه برای دو هزار و 700 نفر از مجریان و تعدادی از اعضای هیات نظارت بر انتخابات در کشور کارت ملی هوشمند صادر شده است، گفت: این افراد می توانند در هنگام تنظیم صورتجلسه از امضای دیجیتال خود استفاده کنند و دیگر هیچ کس نمی تواند امضای خودش را در اختیار دیگری قرار دهد.

** یک سوم جمعیت کشور شناسنامه جدید دارند

معاون برنامه ریزی و مدیریت توسعه منابع انسانی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با توجه به آغاز صدور شناسنامه های جدید در سال 85، تاکنون یک سوم جمعیت کشور شناسنامه جدید دارند و متولدین جدید و افراد بالای 15 سال نیز از شناسنامه جدید بهره مند هستند.

وی در خصوص اینکه در برخی شناسنامه های جدید شماره مسلسل افراد امکان استفاده از آن وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه فقط سازمان ثبت احوال دارای اطلاعات به روز تمامی جمعیت کشور است، متاسفانه برخی از پایگاه های اطلاعاتی برخی کپی های اطلاعات افراد را از گذشته نگهداری کرده اند که این موضوع باعث شده که شماره مسلسل شناسنامه افراد هنگام بهره برداری از آن قابل استفاده نباشد.

وی تصریح کرد: به همین منظور در کمیسیون دولت الکترونیک این موضوع مطرح شده است و در احکام برنامه ششم توسعه نیز این موضوع را الزام آور می کنیم و قرار است چون سازمان ثبت احوال اطلاعات به روز دارد از این اطلاعات در تمامی پایگاه های اطلاعاتی استفاده شود.

** حدود دو میلیون ایرانی همچنان فاقد کارت ملی هستند

طریقت در ادامه با بیان حدود دو میلیون ایرانی بالای 15 سال همچنان فاقد کارت ملی شناسایی هستند، افزود: کسانی که به هر دلیلی تاکنون هیچ نوع کارت شناسایی دریافت نکرده اند، باید هرچه زودتر به ادارات و پایگاههای سازمان ثبت احوال مراجعه کنند تا زما انتخابات با مشکل مواجه نشوند.

** صدور کارت ملی هوشمند برای پنج میلیون ایرانی

طریقت همچنین به صدور پنج میلیون کارت ملی هوشمند برای مردم کشورمان اشاره کرد و گفت: کارت ملی هوشمند در حال رسیدن به شرایط پایدار است و خوشبختانه با این نوع کارت کمتر مورد سواستفاده قرار می گیرد و مهمترین ظرفیت این کارت ها احراز و تصدیق هویت در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد کارت افراد بالای 15 سال و متقاضی کارت هوشمند ملی صادر شده است، ادامه داد: قرار است تا پایان سال این آمار به هفت میلیون کارت هوشمند ملی برسد و امیدواریم سال آینده نیز 15 تا 20 میلیون نفر از افراد از کارت هوشمند ملی بهره مند شوند.

معاون برنامه ریزی و مدیریت توسعه منابع انسانی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در حال حاضر مدت زمان صدور کارت ملی هوشمند از مرحله پیش ثبت نام تا تحویل آن در برخی مواقع به دو ماه می رسد اما برنامه ریزی شده که این مدت زمان به حدود سه ماه کاهش یابد.

طریقت در ادامه از برخی افرادی که کارت هوشمند ملی شان صادر شده انتقاد کرد و گفت: خیلی از مراجعان پس از انجام مراحل پایانی صدور این کارت، برای دریافت آن اقدامی نمی کنند.

وی همچنین هزینه پرداختی برای صدور کارت ملی هوشمند را 17 هزار و 200 تومان عنوان کرد و ادامه داد: تعرفه های قانونی برای ارائه خدمات به مردم در سازمان ثبت احوال مشخص است و هر سال در قانون بودجه رقم آن مشخص می شود و برخی از خدمات مانند تعویض شناسنامه در چند مرحله تعرفه آن متغییر است تا فردی که شناسنامه اش را گم می کند، با افزایش هزینه های تعویض شناسنامه، خود را مجبور به نگهداری از شناسنامه اش کند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین در خصوص متغییر بودن تعرفه های خدمات در دفاتر پیشخوان دولت نیز گفت: این دفاتر براساس کارمزدهای تعیین شده نرخ خدمات خودشان را از افراد متقاضی دریافت می کنند و این کارمزدها نیز متغییر است.

طریقت در ادامه به مردم هشدار داد که در دادن اطلاعات شخصی به افراد ناشناس دقت کنند چرا که اخیرا برخی افراد سودجو برای تحویل کارت هوشمند اقدام به اخذ پول از مردم می کردند.

** حدود 50 درصد جمعیت کشور زنان هستند

طریقت همچنین به هرم سنی در کشور اشاره کرد و گفت: جمعیت کودکان و نوجوانان در کشورمان که حدود 23،4 درصد جمعیت هستند، 17،5 میلیون نفر، جوانان 15 تا 29 سال با 31،5 درصد جمعیت 23 میلیون و 700 هزار نفر، میانسالان 30 تا 64 سال با 39،3 درصد جمعیت 29 میلیون و 500 هزار نفر و جمعیت سالمندان 65 سال و بیشتر در کشور با 5،7 درصد جمعیت چهار میلیون و 200 هزار نفر هستند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: براساس آمارها 50 درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند.

** انتخاب روز 30 اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت

طریقت همچنین به انتخاب روز 30 اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به درخواست سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و افزود: با ابلاغ وزیر کشور، از این پس شورای راهبردی جمعیت در استان ها برای رصد تحولات جمعیتی و بررسی گزارش های تحلیل در حوزه جمعیت تشکیل می شود.

** تغییر 26 هزار نام و 47 هزار نام خانوادگی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین به تغییر 26 هزار و 670 نام و 47 هزار و 905 نام خانوادگی در 9 ماهه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: فراوانی نام ها در میان پسران امیرعلی، امیرحسین و محمد و در دختران فاطمه، زهرا و نازنین زهرا است اما در فراوانی نام دختران دو نام هلنا و آیلین در سال جاری رتبه 9 و دهم را به خود اختصاص داده است.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.