×

راهکارهای اصلاح زندانیان

راهکارهای اصلاح زندانیان

زندان‌ها شاهراهی برای اصلاح و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند، مجرمان به زندان می‌روند و قرار است در زندان اصلاح شوند تا پس از بازگشت به جامعه، مجدد به سمت جرم و جنایت نروند مدیران کل زندان‌های استان‌ها به عنوان کسانی که بیشترین نظارت را بر فعالیت زندانیان دارند، معتقدند که با حرفه‌آموزی و آموزش‌های فرهنگی می‌توان از کاهش ناامنی در جامعه جلوگیری کرد

راهکارهای-اصلاح-زندانیان

 زندان‌ها شاهراهی برای اصلاح و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند، مجرمان به زندان می‌روند و قرار است در زندان اصلاح شوند تا پس از بازگشت به جامعه، مجدد به سمت جرم و جنایت نروند. مدیران کل زندان‌های استان‌ها به عنوان کسانی که بیشترین نظارت را بر فعالیت زندانیان دارند، معتقدند که با حرفه‌آموزی و آموزش‌های فرهنگی می‌توان از کاهش ناامنی در جامعه جلوگیری کرد.

  افزایش امنیت با اصلاح زندانیان

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که  مدیرکل زندان‌های استان کردستان نیز معتقد است که کمک به زندانیان آسیب‌دیده می‌تواند امنیت را در جامعه افزایش دهد.

اسدالله‌ گرجی‌زاده امنیت جامعه را در گرو همکاری دستگاه‌های مختلف می‌داند و می‌گوید: اگر همه ما خواستار جامعه‌ای با کمترین ناامنی و جرم و جنایت هستیم باید مسئولان دستگاه‌های مرتبط با سازمان زندان‌ها همکاری و آنها را در اصلاح و تربیت افراد بزه‌دیده یاری کنند.

  خانواده‌ها؛  قربانیان اصلی جرایم

این در حالی است که برای کاهش آسیب‌ها باید توجه زیادی به خانواده زندانیان شود به طوری که به گفته وی خانواده زندانیان قربانیان اصلی مجازات حبس هستند زیرا با آسیب‌های جدی و فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و چنانچه اینگونه خانواده‌های آسیب‌دیده مورد حمایت واقع نشوند شاهد افزایش جرم و جنایت در سطح جامعه خواهیم بود.

با توجه به اینکه مجازات حبس نیز برای آن دسته از محکومانی که حضور آنها در جامعه سلب آسایش و امنیت از مردم را موجب می‌شود نیز باید به گونه‌ای باشد که امکان بازگشت شرافتمندانه آنان به جامعه و محیط خانواده فراهم شود، می‌گوید: در زندان‌های کردستان مددجویان در بدو ورود براساس استعدادهایشان در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، ورزشی، اشتغال و حرفه‌آموزی و غیره طبقه‌بندی شده و به این ترتیب برنامه‌های نوین اصلاحی و تربیتی بر این اساس در میان آنان به اجرا درآورده می‌شود.

  اعطای وام برای کاهش آسیب خانواده‌ها

مدیرکل زندان‌های کردستان از اعطای مبلغ 500 میلیون ریال کمک بلاعوض به 19 خانواده آسیب‌دیده و نیازمند خبر می‌دهد و می‌گوید: در جلسه‌ای که رییس دادگستری کل استان و دادستان مرکز کردستان داشتیم مصوب شد که از منابع وزارت دادگستری این مبلغ به خانواده زندانیان نیازمند اعطا شود.

گرجی‌زاده همچنین از اعطای مبلغ 600 میلیون ریال وام خوداشتغالی از طریق منابع مرکز مراقبت بعد از خروج زندانیان به 6 مددجوی زندان‌های سطح استان که به تازگی از زندان آزاد شده بودند، سخن به میان می‌آورد و توضیح می‌دهد: این مددجویان جزء آن دسته از افرادی بودند که در مدت تحمل حبس با شرکت در کلاس‌های اشتغالزایی و حرفه‌آموزی ضمن کسب مهارت‌های شغلی لازم و دریافت گواهینامه‌های معتبر فنی‌وحرفه‌ای، زندان را به یک فرصت برای ساخت آینده‌ای روشن تبدیل کرده‌اند.

به گفته وی زمینه‌های مساعد برای افراد بزه دیده در زندان‌های استان فراهم است و در حال حاضر و در زندان‌های کردستان امکانات بسیار خوبی در حوزه‌های گوناگون از جمله فرهنگی، سوادآموزی، اشتغالزایی و غیره برای مددجویان فراهم است. گرجی‌زاده اضافه می‌کند: با استفاده از این ظرفیت‌ها زندانیان می‌توانند این فرصت را غنیمت شمرده و با استفاده از آموزش‌های کاربردی و رایگانی که برای آنان ارایه می‌شود بتوانند راه بازگشت سعادتمندانه به جامعه و آغوش گرم خانواده‌هایشان را برای خود هموار سازند.

  بیکاری مهم‌ترین عامل ارتکاب جرم

مدیرکل زندان‌های کردستان بیکاری را مهم‌ترین عامل ارتکاب جرم از سوی افراد در جامعه می‌داند و می‌گوید: توانمندسازی زندانیان از طریق آموزش حرفه و مهارت شغلی به آنان، تاثیر بسیار زیادی در کاهش آمار بازگشت مجدد افراد به زندان و از طرفی نیز موجبات کاهش وقوع جرم در سطح جامعه را فراهم می‌کند.

گرجی‌زاده اضافه می‌کند: سال گذشته بیش از 5هزار و 356 مورد گواهینامه فنی و حرفه‌ای به مددجویان اعطا شد و مددجویان زندان‌های کردستان پس از شرکت در کلاس‌های حرفه‌آموزی، در آزمون پایان دوره شرکت و در صورت موفقیت در این آزمون به ایشان گواهینامه‌های معتبر فنی و حرفه‌ای بدون اشاره به نام زندان اعطا می‌شود.

وی یادآور می‌شود: مددجویانی که در طول مدت حبس موفق به کسب گواهینامه‌های فنی‌وحرفه‌ای شده باشند، می‌توانند با در دست داشتن این گواهینامه‌ها به مرکز مراقبت بعد از خروج زندانیان استان مراجعه کرده و برای ایجاد شغل مورد نظر وام قرض‌الحسنه دریافت کنند.

  سوق دادن مددجویان به برنامه‌های معنوی  

این در حالی است که مدیر کل زندان‌های اصفهان معتقد است که برای کاهش آسیب‌ها می‌توانیم مددجویان را به سمت برنامه‌های معنوی سوق دهیم و از این طریق آنان را درمان کنیم.

رمضان امیری هدف از برپایی این برنامه‌ها را کمک به فاصله گرفتن مددجویان بیمار از موادمخدر و کاهش مشکلات این افراد و بازگشت سعادتمندانه به آغوش جامعه اعلام و اظهارامیدواری می‌کند: با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه در مجموعه زندان‌ها زمینه حضور هرچه بیشتر مددجویان مهیا شود.

اگرچه وی معتقد است که در همه زمینه‌ها و مراحل موضوع پیشگیری مقدم‌تر و در اولویت بوده است اما پس از آن نیز بحث درمان به عنوان یک مهم تلقی می‌شود.

امیری درمان مددجویان بیمار و آلوده به موادمخدر که به زندان‌ها معرفی می‌شوند را از جمله حرکت‌های درمانی و بهداشتی در زندان‌های استان عنوان می‌کند. امینی مدیر زندان مرکزی اصفهان تاکید می‌کند: همه انسان‌ها با فطرت پاکی که دارند در نهایت زمانی که از همه جا ناامید می‌شوند  به‌سوی خدا آمده  و از او کمک می‌گیرند، این همان ارتباط معنوی است که انسان با معبود خویش برقرار می‌کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.