×

همسرگزینی بازاری مهمترین علت افزایش آمار طلاق است

همسرگزینی بازاری مهمترین علت افزایش آمار طلاق است

معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه با بیان اینکه شکل‌ها و شیوه‌های همسرگزینی که در جوامع لیبرال غربی وجود دارد، مناسب جامعه اسلامی ما نیست و آسیب‌های فراوانی را به همراه دارد، گفت همسرگزینی بازاری مهمترین علت افزایش آمار طلاق است

همسرگزینی-بازاری-مهمترین-علت-افزایش-آمار-طلاق-است وکیل 

معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه با بیان اینکه شکل‌ها و شیوه‌های همسرگزینی که در جوامع لیبرال غربی وجود دارد، مناسب جامعه اسلامی ما نیست و آسیب‌های فراوانی را به همراه دارد، گفت: همسرگزینی بازاری مهمترین علت افزایش آمار طلاق است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی در مراسم رونمایی از طرح همسان‌گزینی، اظهارکرد: کشور ایران مانند تمام جوامع دیگر، در مسیر تحول از جامعه سنتی فاصله گرفته و رفتارهای سنتی ما دگرگون شده است. واقعیتی که وجود دارد این است که ما دست خوش تحولات و پیشرفت‌های مادی شده‌ایم که برخی از آن‌ها آسیب‌زا هستند.

وی با بیان اینکه یکی از تغییرات مهم کشور ما در حوزه تشکیل خانواده بوده است، ادامه داد: دیگر مصادیق ازدواج‌های سنتی را در کشور مشاهده نمی‌کنیم و تغییرات بسیاری در آشنایی پسران و دختران جامعه رخ داده است به طوری که بازگشت به وضع قدیم در کوتاه مدت ممکن نیست. معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه با اشاره به اینکه ما شیوه‌های سنتی ازدواج را از دست داده‌ایم، افزود:  شیوه‌های بازاری به این معنی که زن و مرد در خیابان یکدیگر را ببینند و براساس ظاهر انتخاب کنند را نمی‌پسندیم؛ درواقع تبعات این انتخاب جدایی طرفین خواهد بود که متاسفانه کشور ما تا حدی به این بلیه دچار شده است.

صادقی اظهار کرد: در این جا این سوال پیش می‌آید که مسئولان و خانواده‌ها در رابطه با امر ازدواج و پیشگیری از آسیب‌ها چه باید بکنند. آیا باید اجازه دهیم ازدواج‌های بازاری و خیابانی رخ دهد یا ازدواج به تاخیر بیفتد و شکل ازدواج های لیبرال غربی را بگیرد، این سوالات برای انسان مسئولیت می‌آورد که در این زمینه باید تفکر کرد. وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش آمار طلاق، همسرگزینی بازاری و نامناسب است، گفت: با توجه به تغییر باورها و نگرش‌ها ازدواج سنتی نیز دچار تغییرات بسیاری شده است، بنابراین باید راه‌حل‌هایی را برای رفع مشکل پیدا کرد. معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم در جامعه نسبت به ازدواج جوانان بی‌تفاوت باشیم پس باید به فکر تاسیس موسسات این کار باشیم تا آنها این وظیفه را پیگیری کنند، ادامه  داد: در حال حاضر موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در این زمینه اقدام کرده و تا حدودی از ازدواج‌های سنتی بهره‌گرفته‌اند که این خود از مضرات ازدواج‌های بازاری جلوگیری می‌کند؛ نمی‌گوییم که ایجاد پایگاه همسان‌گزینی بهترین کار است اما این اتفاق کار مبارکی است و تبریک می‌گوییم چراکه در این موسسه یک یا چند انسان واسطه قرار می‌گیرند و می‌توانند با تجربه طرفین را هدایت کنند و این نقطه مثبت ازدواج‌های سنتی است. معاون فرهنگی قوه ‌قضاییه تصریح‌کرد: در ادامه راه باید از شیوه‌هایی که متکی به تجربه بزرگترها، مشاوران دینی و روانشناسان است، استفاده کنیم تا ازدواج را براساس عقلانیت پایه‌گذاری شود درحقیقت نباید به سرنوشت جوانان بی‌اعتنا باشیم. صادقی افزود: پیشگیری از آسیب‌ها یکی از مسئولیت‌های قوه ‌قضاییه است که طلاق یکی از این آسیب‌ها است، بنابراین در این زمینه رسانه‌ها باید در توسعه امر ازدواج از طریق اطلاع ‌رسانی سهیم شوند. وی تاکید کرد: کارمندان مجردی که در قوه‌ قضاییه مشغول به فعالیت هستند، باید برای تشکیل خانواده اقدام کنند و واقعا در این زمینه عذری وجود ندارد و قوه‌ قضاییه و معاونت برای کاهش طلاق برنامه‌هایی را در نظر گرفته است.

رسیدگی به امر ازدواج یکی از مهمترین اهداف معاونت فرهنگی قوه‌قضاییه است

به گزارش خبرگزاری‌ها، در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین معصومی لاری، معاون فرهنگی دینی وسازمانی معاونت فرهنگی قوه‌قضاییه  رسیدگی به امر ازدواج را یکی از مهمترین اهداف خود قرارداده است، چراکه رفع بسیاری از معضلات دینی از طریق خانواده صورت می‌گیرد و براین‌اساس ارتباط میان اعضای خانواده پایه رشد جامعه خواهد بود. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات، پس از اراده فرد برای ازدواج یافتن گزینه‌های مناسب از نظر فرهنگی و اجتماعی است، گفت: موسسه تبیان نیز در این عرصه برای آشنا کردن کیس‌های مناسب وارد کار شده است و سامانه همسریابی با تکیه بر همه این موارد راه‌اندازی شده است و به همین علت این موسسه تنها موسسه دارای مجوز در امر همسرگزینی است.

  ثبت‌نام 20 هزار نفر در سامانه «همسان‌گزینی»

همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا آقامیری، مدیرعامل مؤسسه تبیان با بیان اینکه مؤسسه تبیان نسخه دیجیتالی سازمان تبلیغات اسلامی است، گفت: با گسترش فضای مجازی همواره بحث دوستیابی و ارتباط زن و مرد از کانال‌های مختلف بارز بود و سایت‌های همسریابی که نه مجوز داشته و نه با معیارهای فرهنگی و دینی ما تطابق داشت، فعالیت می‌کردند. وی ادامه داد: شورای فیلترینگ، پلیس فتا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره درگیر سایت‌های همسریابی بدون مجوز بوده‌اند و به دلیل نبود قانون شفاف، ابزار قانونی برای برخورد با این سایت‌ها وجود نداشت. مدیرعامل مؤسسه تبیان افزود: به درخواست کاربران به موضوع همسریابی ورود کردیم، بنابراین سایت «همسان‌گزینی» را طراحی کردیم که مورد توجه قوه قضاییه، پلیس فتا و وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت. آقامیری اضافه کرد: تاکنون بیش از 20 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که به دلیل استقبال بالا، گاهی ورود به سایت را می‌بندیم زیرا توان برگزاری جلسه و انجام مشاوره برای این تعداد را نداریم. کارمندان ما روزی 6 نفر را می‌توانند مورد مصاحبه قرار دهند و بودجه ما متناسب با این حجم ثبت‌نام نیست. وی افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی و تعداد کارمندان، بهترین راهکار این است که سازمان‌ها و نهادها خود به موضوع همسان‌گزینی ورود کنند؛ می‌خواستیم این قضیه به یک مطالبه عمومی تبدیل شود زیرا بحث ازدواج موضوعی فردی نیست بلکه اجتماعی است. بزرگترها باید اقدام کنند و جوانان را به یکدیگر برسانند. مدیرعامل مؤسسه تبیان گفت: باید در این خصوص یک جریان و مطالبه عمومی در کشور راه‌اندازی شود و اگر اقدام انجام شود، دولت نیز مجبور به مداخله می‌شود تا به جای وام سه میلیون‌ تومانی، وام 25 میلیون تومانی به هر نفر ارائه دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.