×

جداسازی و غربالگری زندانیان

جداسازی و غربالگری زندانیان

با توجه به اینکه زندان محیطی برای اصلاح مددجویان است؛ بر همین اساس نیز مجازات و روش اصلاحی برای مجرمان جرایم خرد با مجرمان حرفه‌ای و به عادت به طور قطع متفاوت است

جداسازی-و-غربالگری-زندانیان

 با توجه به اینکه زندان محیطی برای اصلاح مددجویان است؛ بر همین اساس نیز مجازات و روش اصلاحی برای مجرمان جرایم خرد با مجرمان حرفه‌ای و به عادت به طور قطع متفاوت است و نگهداری این زندانیان در کنار هم دارای اثرات نامناسبی خواهد بود. بر همین اساس نیز مقامات قضایی معتقدند که برای دستیابی به اهداف اصلاحی در زندان‌ها، زندانیان باید غربالگری و دسته‌بندی شوند.

  تفکیک مجرمان ساده از حرفه‌ای

یکی از موضوعات مورد توجه جدا بودن مجرمان ساده از مجرمان حرفه‌ای است زیرا این موضوع می‌تواند در راستای کاهش جرم موثر باشد. بر این اساس رییس کل دادگستری سیستان‌و‌بلوچستان، تفکیک مجرمان ساده از حرفه‌ای را موضوعی مهم می‌داند و در این‌باره می‌گوید: تفکیک جرایم در کاهش وقوع  مجدد جرم تاثیرگذار است و می‌تواند از درصد زیاد بازگشت‌های مجدد به زندان پیشگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی اظهار می‌کند: طبقه‌بندی زندانیان در دستور کار قوه‌قضاییه بوده این در حالی است که در این زمینه سازمان‌های قضایی اقداماتی نیز در برخی از استان‌های کشور در حال انجام است.

وی که طبقه‌بندی زندانیان را مربوط  به نسبت سن و جرمی که مرتکب شده‌اند می‌داند در این زمینه توضیح می‌دهد: تفکیک زندانیان تبعات مثبتی برای زندانی و جامعه در پی دارد.

  تبعات ناگوار همجواری مجرمان  جرایم سنگین وسبک

این مقام مسئول درباره مجرمانی که جرایم ساده دارند و در زندان به سر می‌برند نیز خاطرنشان می‌کند: قرار گرفتن مجرمان جرایم سبک در کنار مجرمان حرفه‌ای تبعات ناگواری را به جامعه تحمیل می‌کند. به گفته حجت‌الاسلام حمیدی در طرح غربالگری زندانیان کسانی که مرتکب جرایم ساده‌ای می‌شوند از مجرمان حرفه‌ای و خطرناک منفک می‌شوند، این در حالی است که این موضوع از لحاظ تربیتی و پیشگیری از جرم اهمیت به سزایی خواهد داشت.

  عدم اجرای طرح طبقه‌بندی زندانیان، مشکل عمده در زندان‌هاست

با توجه به اهمیت طبقه‌بندی زندانیان رییس دادگستری شهرستان دشتی می‌گوید که یکی از مشکلات زندان‌ها، عدم‌توجه مسئولان و دولت و وجود نداشتن نظامی مناسب برای اجرای طرح طبقه‌بندی زندانیان است که از ضروریات زندان محسوب می‌شود.

 سالار مؤمنی بیان می‌کند که هرچند که از دیدگاه اسلام و فقه اسلامی در موارد نادری اجازه حبس و بازداشت متهم «بزهکار» وارد شده است اما در نظام کنونی قضایی و بر مبنای قانون و مصالح اجتماعی این محدودیت وجود ندارد.

وی می‌افزاید: برخی از افراد به خاطر محکومیت مالی ناچار بازداشت‌شده و برخی از متهمان به لحاظ عدم توانایی در سپردن تأمین کیفری (وثیقه - کفالت) زندانی می‌شوند و تا صدور حکم باید بازداشت باشند.

وی ادامه می‌دهد: یک گروه از افراد هستند که به خاطر تعیین مجازات به خاطر کیفری که مرتکب شده‌اند و حق آنها بر مبنای قانون زندان است در زندان بسر می‌برند.  مؤمنی خاطرنشان می‌کند: ندامتگاه همان‌طوری که از نام آن برمی‌آید محل پشیمانی افراد و متخلف و اصلاح آن‌ها هست و جامعه نیز باید نگاهش به فرد مجرم مانند نگاه و دیدگاه اسلام به فرد گناهکار باشد.

 وی اضافه می‌کند: اگر دید جامعه نسبت به فرد مجرم پس از مجازات مثبت باشد دوباره این فرد مرتکب کار خلاف نمی‌شود.  مؤمنی در ادامه می‌افزاید: کار و خدمت در زندان خیلی اهمیت دارد و شاید بتوان کار مسئولان در زندان را باکاری که یک معلم دلسوز انجام می‌دهد مقایسه کرد همان‌طور که یک معلم موجب تربیت صحیح و تعلیم افراد را فراهم می‌کند مسئولین و افرادی که در زندان خدمت می‌کنند می‌توانند موجب اصلاح یک فرد خاطی و برگشت او به جامعه شوند.  وی تأکید می‌کند: در راستای اصلاح مجرمان از تمامی شیوه‌ها و ابزارهایی مانند: کارگاه‌های آموزشی، شیوه‌های روانشناسی و بیان احکام دینی در زندان استفاده می‌شود.

مؤمنی یادآور می‌شود: یکی از مشکلات زندان‌ها، عدم توجه مسئولان و وجود نداشتن نظامی مناسب برای اجرای طرح طبقه‌بندی زندانیان است که از ضروریات زندان محسوب می‌شود.

   لزوم طبقه بندی زندانیان بر اساس نوع جرم و سن رییس کل دادگستری استان یزد می‌گوید: رعایت طبقه‌بندی زندانیان بر اساس نوع جرم، بزه و سن ضروری است و اجرای آن مستلزم توجه خاص به اعتبارات و امکانات مورد نیاز است.

محمدرضا حبیبی می‌افزاید: هیچ‌کس موافق توسعه زندان نیست اما واقعیت‌های این بخش نیز نباید تحت شعاع مسایل دیگر از جمله کمبودهای مالی قرار گیرد.

وی تأمین امنیت و دقت به رفع کمبودهای زندان را بسیار مهم و حائز اهمیت می‌داند و بیان می‌کند: به هر حال افرادی در زندان جمع شده‌اند که در فضای آزاد و معمول جامعه توان  حفظ و نگهداری از آنها نبوده است و در چنین شرایطی نگهداری از این افراد در یک محیط کوچک و محصور از سختی های خاص زیادی برخوردار است.

این مقام قضایی خاطرنشان می‌کند: رعایت طبقه بندی زندانیان بر اساس نوع جرم، بزه و سن ضروری است و اجرای آن مستلزم توجه خاص به اعتبارات و امکانات مورد نیاز است.

وی بر رعایت حقوق زندانیان نیز تأکید کرد و یادآور شد: درست است که افراد به دلایل ارتکاب جرایمی مجبور به تحمل مدت‌های متفاوتی در حبس شده‌اند؛ اما به لحاظ اخلاقی باید حقوق آنها و کرامت انسانی آنها رعایت شود. رییس کل دادگستری استان یزد تأمین امنیت جامعه را مهمترین وظیفه حاکمیت می‌داند و تصریح می‌کند: بخش بزرگی از تأمین امنیت جامعه در گرو هنر زندانبانی خوب و اثر بخش است تا زندان را به یک دانشگاه ارتقاء اخلاق و ایمان تبدیل کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.