×

حقوق زنان و کودکان بستر مناسبی برای گفت و گو میان ایران و هند است

حقوق زنان و کودکان بستر مناسبی برای گفت و گو میان ایران و هند است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، مباحث حقوق بشر بویژه حقوق زنان و کودکان را بستر مناسبی برای گفت وگو و تبادل نظر میان جمهوری اسلامی ایران و هند عنوان کرد

حقوق-زنان-و-کودکان-بستر-مناسبی-برای-گفت-و-گو-میان-ایران-و-هند-است

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، مباحث حقوق بشر بویژه حقوق زنان و کودکان را بستر مناسبی برای گفت وگو و تبادل نظر میان جمهوری اسلامی ایران و هند عنوان کرد.

 شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در دیدار با مانیکا گاندی وزیر توسعه امور زنان و کودکان هند، با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی ایران و هند، خواستار همکاری بیشتر دو کشور در زمینه توانمندسازی زنان و دختران شد.

وی همچنین حقوق بشر بوی‍ژه حقوق زنان و کودکان را بستر مناسبی برای گفت وگو و تبادل تجربیات میان دو کشور دانست و بر آمادگی ایران برای مبادله هیات هایی در سطوح مختلف در این زمینه تاکید کرد.

مولاوردی همچنین گفت: علاقه مندی متقابل دو ملت با توجه به پیوندهای تمدنی، تاریخی و فرهنگی است و این عوامل سرمایه ای بزرگ برای دو کشور محسوب می شود و می توانند براساس آن روابط موثر و رو به رشدی را بنیان گذارند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به جایگاه هند به عنوان قدرتی نوظهور و تاثیرگذار در تحولات منطقه ای و جهانی، روابط دو کشور را با اهمیت و رو به رشد توصیف کرد.

مولاوردی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته همواره بطور مستمر برای ارتقای وضعیت معیشتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان و دختران و دسترسی عادلانه آنان به موقعیت های برابر با مردان تلاش کرده و در همین راستا از تقویت تعاملات بین المللی و همکاری با سایر کشورها استقبال می کند.

وی به حضور پررنگ تشکل های مردم نهاد در حوزه زنان در ایران اشاره کرد و افزود: بخشی از جامعه مدنی ایران در قالب این تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در حوزه حقوق زنان و کودکان فعالیت می کنند و از برقراری ارتباط و تعامل میان این نهادها و تشکل های مشابه آنها در هند به عنوان بزرگترین دمکراسی جهان استقبال می کنیم.

وزیر توسعه امور زنان و کودکان هند نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه ویژه ایرانیان در میان مردم شبه قاره هند گفت: پدر بزرگ پسرم فارس زبان بود و زبان و ادبیات فارسی و آثار شاعران بزرگی همچون شاهنامه فردوسی در میان مردم هند از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار است.

مانیکا گاندی با اشاره به سابقه 18 ماهه مسوولیت دولت مرکزی جدید هند افزود:

وزارت توسعه امور زنان و کودکان هند با روی کار آمدن دولت مرکزی جدید در هند و تاکید نخست وزیر به عنوان بیست ودومین وزارتخانه در هند با هدف توجه بیشتر به نهاد خانواده و توانمندسازی زنان و خانواده ایجاد شده است.

وی با اشاره به باورهای فرهنگی میان برخی ساکنان شبه قاره هند که هنوز هم مادرانی را که فرزند دختر داشته باشند وادار به سقط جنین می کنند، گفت: این اقدامات باعث شده تا در برخی شهرهای هند به ازای هر یکهزار مرد حدود 850 زن وجود داشته باشد و اصلاح این وضعیت و فرهنگ سازی در این زمینه از جمله برنامه های این وزارتخانه است.

وزیر توسعه امور زنان و کودکان هند همچنین در توصیف وضعیت کودکان در این کشور گفت: حدود نیمی از کودکان در هند دچار نوعی از سوء تغذیه هستند که مهار و پایان بخشیدن به این وضعیت از جمله اهداف و برنامه های در دست اجرای این وزارتخانه جدیدالتاسیس و دولت هند است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به اشتغال زنان در منزل، به اختصاص تسهیلات از سوی دولت هند برای زنان کارآفرین اشاره کرد و گفت: همچنین دولت برای مادران مرخصی پس از زایمان هفت ماهه برای مراقبت از نوزادان را در قوانین استخدامی پیش بینی کرده است.

وزیر توسعه امور زنان و خانواده هند به زنان سرپرست خانوار در کشور نیز اشاره کرد و افزود: دولت در تلاش است تا معافیت های مالیاتی ویژه ای برای این قبیل زنان در کشور پیش بینی کند تا از این طریق بتواند جایگاه زنان سرپرست خانوار را در جامعه ارتقا دهد.
مانیکا گاندی همچنین در پاسخ به پیشنهاد معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده مبنی بر بهره مندی از توانایی های هند در حوزه «آی تی» و «آی سی تی» و مبادله هیات های همکاری در امور زنان و کودکان گفت: هند برای همکاری در این زمینه ها و انتقال تجربیات آمادگی دارد.

دیدار شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و مونیکا گاندی وزیر توسعه امور زنان و کودکان هند در ساختمان معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شد.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.