×

تدوین 600 راهکار پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح

تدوین 600 راهکار پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت گاهی خواسته یا ناخواسته برای سربازان قوانینی تدوین شده که موجب تحقیر آنان می‌شود

تدوین-600-راهکار-پیشگیری-از-وقوع-جرم-در-نیروهای-مسلح

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: گاهی خواسته یا ناخواسته برای سربازان قوانینی تدوین شده که موجب تحقیر آنان می‌شود.

 حجت‌السلام و المسلمین مصدق در بیست و دومین مجمع پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح خراسان رضوی که در اردوگاه زیارتی تفریحی امام رضا(ع) برگزار شد، با بیان اینکه از 17 سال قبل برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در سطح نیروهای مسلح شروع شده است، عنوان کرد: در حال حاضر در سومین سال از چهارمین برنامه پنج ‌ساله پیشگیری از وقوع جرم، در سطح نیروهای مسلح هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون به ‌جهت همکاری مسئولان نیروهای مسلح این مهم با موفقیت کامل انجام شده و موضوع بررسی علل فرار از خدمت نیز برای امسال مطرح شده است.

مصدق با اشاره به راهکارهایی که برای این موضوع ارائه شده است، تصریح کرد: 600 راهکار برای پیشگیری از وقوع جرم برای نیروهای مسلح تدوین شده که 114 مورد آن برای افرادی است که در حین خدمت فرار می‌کنند.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح به دلایل اهمیت این موضوع اشاره و عنوان کرد: در نظرسنجی که از فرماند‌هان نیروهای مسلح به ‌عمل آمد بیش از 90 درصد آنان بر ضرورت پیگیری این موضوع تاکید داشتند و خوشبختانه در زمینه فرار کادرهای نیروهای مسلح مشکلاتی زیادی نداریم.

وی با اشاره به دلایل فرار از خدمت سربازان در نیروهای مسلح گفت: متاسفانه مشکلات جامعه به جوانان نیز تسری پیدا کرده است، در مقابل سربازانی که دو سال از عمر خود را صرف خدمت می‌کنند هیچ‌گونه وظیفه‌ای نداریم.

مصدق با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار خصوصی با فرماندهان ارتش بر چهار محور مهم تاکید داشتند، عنوان کرد: اولین محور مدنظر ایشان این بود که کاری نکنیم در یگان‌های خدمتی خوش‌بینی وجود نداشته باشد. ایشان همچنین بر ضرورت خوش‌بینی سربازان به ‌نظام، امیدوار بودن آنان به ‌آینده و تربیت سربازان با تفکرات انقلابی تاکید داشتند.

وی تصریح کرد: به عنوان فرماندهان و متولیان موضوع باید فکر کنیم چه برنامه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم این نیروی عظیم انسانی را به خوبی هدایت کنیم، متاسفانه قوانین روزانه تغییر می‌کنند.

مصدق در خصوص سربازانی که بیش از هشت سال فرار از خدمت داشته‌اند، اظهار کرد: این مشمولان به این شرط که برای حضور در عرصه خدمت مراجعه کنند مجازات نمی‌شوند، اما متاسفانه درباره افرادی که سربازی خود را خریداری کرده‌اند قانونی نداریم.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر پرداخت جریمه برای سربازانی که بیش از پنج سال غایب بوده‌اند، عنوان کرد: ستاد کل نیروهای مسلح با این موضوع مخالفت کرد.

وی تصریح کرد: گاهی خواسته یا ناخواسته برای سربازان قوانینی تدوین شده که موجب تحقیر آنان می‌شود.

مصدق در خصوص تفاوت افرادی که خدمت سربازی را گذرانده‌اند با کسانی که این خدمت را خریداری کرده‌اند، گفت: باید این موضوع در کارت پایان خدمت آورده شود در صورتی که این مساله انجام شود انگیزه افراد برای حضور در سربازی بیشتر می‌شود.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه خودکشی سربازان در نظام قضایی ایران جرم نیست، عنوان کرد: پرونده‌های خودکشی تشکیل شده که اولیای دم تقاضای پرداخت دیه را دارند. طبق نظر رهبر معظم انقلاب در کلیه مواردی که افراد مدعی‌اند خودزنی شده است موضوع باید به دقت روشن شده و با فرض صحت ادعا دیه سرباز به والدین پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه فرماندهان باید مانند پدرانی دلسوز برای سربازان باشند، گفت: نوع مدیریت این افراد باید به‌گونه‌ای باشد که سرباز خود را نزدیک به فرمانده احساس کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی اسماعیلی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به حضور قضات سازمان قضایی در جمع نیروهای مسلح برای آموزش افراد، اظهار کرد: خوشبختانه برای این موضوع پیگیری بیشتری داشتیم و برای نیروهای مسلح ساعت‌های زیادی آموزش در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در 10 ماه اول امسال در وزارت دفاع 1755 ساعت، ارتش 1017 ساعت، نیروی انتظامی 23 هزار و 100 ساعت و سپاه 4834 ساعت آموزش برای آشنایی نیروهای مسلح با قوانین برگزار شد.

اسماعیلی با بیان اینکه در قوانین جدید نقاط ضعف و قوتی وجود دارد، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که مدنظر ما است درباره ضابطان قانون و نیروی انتظامی است که در این خصوص باید تامل بیشتری صورت گیرد.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان رضوی در خصوص آموزش ضابطین قضایی نیز اظهار کرد: برای ضابطین 9066 ساعت، ضابطان نیروی‌انتظامی 5279 ساعت و سپاه 880 ساعت آموزش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های وارد شده به سازمان قضایی استان به رغم افزایش ناهنجاری‌های جامعه و وجود مشکلات کمتر شده است، عنوان کرد: از سال 75 تا امسال حدود 45 درصد کاهش در این زمینه داشته‌ایم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.