جرم انگاری از نامزدی در انتخابات
در حال حاضر در مقطعی قرار گرفتهایم که هر روز فضای کشور بیشتر انتخاباتی میشود و علاوه بر تحلیلها و پیشبینیها، اخبار برای کسانی که پیگیر روند انتخاباتهای پیش رو هستند، جذابتر میشود
در حال حاضر در مقطعی قرار گرفتهایم که هر روز فضای کشور بیشتر انتخاباتی میشود و علاوه بر تحلیلها و پیشبینیها، اخبار برای کسانی که پیگیر روند انتخاباتهای پیش رو هستند، جذابتر میشود.
در بین خبرها شاهد این بودیم که معاون امنیتی دادستان کل کشور به برخی داوطلبان انتخابات مجلس دهم که رفتارشان موجب تشویش اذهان عمومی می شود هشدار داد. سید مرتضی بختیاری در مورد اینکه برخی رد صلاحیت شدگان انتخابات افراد هیات اجرایی را بیسواد عنوان کرده و به شیوه های مختلف در حال اعتراض در جامعه هستند، گفت: بیش از 12 هزار نفر برای کاندیداتوری مجلس ثبت نام کردند که شرکت این تعداد هم دارای نقاط قوت است و هم نکته هایی دارد که اگر توجه نشود موجب سوء استفاده خواهد بود.وی افزود: تعداد بالای ثبت نام کنندگان نشان داد که کشور دارای دموکراسی است و همین خواب دشمنان را برهم زد اما اینکه برخی افراد سابقه دار در این گیر و دار وارد شده و ثبت نام کردند را از آسیب های این دوره می توان عنوان کرد.معاون امنیتی دادستان کل کشور گفت: این افراد می دانستند رد صلاحیت میشوند اما با این نیت ثبت نام کردند تا به عنوان اهرم علیه شورای نگهبان از آن استفاده کنند و این جفای به انقلاب و نظام است و اگر این اقدام آنها موجب تشویش اذهان عمومی و چند دستگی شود قطعا قابل تعقیب قضایی بوده و از دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی درخواست دارم جلوی این رفتارها را بگیرند تا برای نظام هزینه ای نداشته باشد.
هیات های نظارت نظر هیاتهای اجرایی را در اغلب موارد تایید نکردهاند
همانطور که میدانیم در انتخابات امسال 12 هزار و 123 نفر در سراسر کشور برای کاندیداتوری انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی ثبتنام کردند که برخی از افراد بر اساس قانون از سوی فرمانداران و بخشداران مراکز حوزههای انتخابیه نسبت به ردصلاحیت خود از سوی هیات اجرایی انتخابات مطلع شدهاند. به گفته حسینعلی امیری قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت کشور، داوطلبانی که صلاحیت آنها از سوی هیات های اجرایی احراز نشده است به مدت 4 روز یعنی تا پایان وقت اداری شنبه 19 دی میتوانستند به هیاتهای نظارت استانها مراجعه و اسناد و شکایات خود را ارائه کنند.
هیاتهای نظارت هم هفت روز فرصت داشتند به این اعتراضات رسیدگی کنند. اما هیات های نظارت نظر هیاتهای اجرایی را در اغلب موارد تایید نکردهاند و نظر به عدم احراز یا رد صلاحیت کاندیدا دادهاند. همان طور که میدانیم در بین ردصلاحیت شدگان نام برخی از نمایندگان کنونی مجلس نیز به چشم می خورد و جامعه در شوک رد صلاحیت گسترده از سوی هیاتهاینظارت در انتخابات مجلس فرو رفته است . این میزان رد صلاحیت در هیچیک از دورههای پیشین انتخابات وجود نداشت. در این میان علت اغلب رد صلاحیتها را عدم التزام به قانون اساسی، اسلام و ولایت فقیه اعلام شده است. برای چندمینبار حدود اختیارات شورای نگهبان و نگاه قانون اساسی و قوانین عادی برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی به بحث روز تبدیل شده است. با توجه به اینکه افراد رد صلاحیت شده هم میتوانند در پی اعتراض از شانس تایید صلاحیت برخوردار شوند واحتمال زیادی وجود داشت که بیشتر این افراد تایید صلاحیت شوند چراکه تعداد زیادی از این افراد به دلیل نقص در مدارک صلاحیتشان احراز نشده است کمااینکه در سالهای گذشته نیز این اتفاق میافتاد و این افراد با رفع نواقص هویت خود را روشن کرده که در پی آن صلاحیتشان محرز میشد .
نامزد شدن افرادی که رد صلاحیت شدند مطابق ماده 698 نیست
زمانی که کاندیداها میدانند ممکن است رد صلاحیت شوند نباید برای ثبت نام میآمدند آیا این موضوع قانونی است؟ آیا در قانون به آن اشاره شده است ؟ عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری در پاسخ به این سوالات به «قانون» گفت: به طور کلی باید گفت انطباق ماده 698 قانون مجازات اسلامی مبحث تعزیرات، که در رابطه با نشر اکاذیب است با موردی که عنوان شده (داوطلبی که میداند رد صلاحیت میشود نباید شرکت کند چون تشویش اذهان عمومی است) مصداق ندارد. یعنی نمیتوان اعمال و اقدامات این افراد را، مصداق نشر اکاذیب دانست یا باید گفت عناصری در این ماده وجود دارد که با اقدامات نامبردگان مطابقت ندارد .
این وکیل دادگستری عنوان کرد: نشر اکاذیب به معنای این است که «هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد، اعم ازاینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق 74 ضربه محکوم شود.»
خرمشاهی تصریح کرد: اگر برخی افراد که میدانند ممکن است رد صلاحیت شوند برای ثبت نام انتخابات آمدند تا در انتخابات شرکت کنند باید بگوییم مطلقا بزه مذکور شامل حال این افراد نخواهد شد و طبیعتا مبری از انتساب این اتهام هستند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از شرایط چالشبرانگیز قانون انتخابات، شرایط مقرر در رابطه با انتخاب شوندگان است انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند: 1 - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران2 - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 3 - ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه4 – داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن 5 - نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه 6 - سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوائی و گویائی7 - حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام.
کسی که میگوید من مسلمانم اصل بر مسلمان بودن است
خرمشاهی افزود: در رابطه با رد صلاحیتهایی که با عنوان عدم التزام به اسلام بوده هم باید مطرح کرد که التزام یا عدم التزام به اسلام یا ولایت فقیه دایره گستردهای است. کسی که میگوید من مسلمانم و عمل خلافی در کارنامه خود ندارد اصل بر این است که آن شخص مسلمان است مگر اینکه شخصی در عمل، مرتکب فعلی شود که نشان دهد به اسلام و ولایت فقیه اعتقاد ندارد.
این وکیل دادگستری افزود : در قانون قید شده است؛ زمانی که صلاحیت فردی احراز میشود باید مستند و همراه با مدارک باشد که با حیثیت و آبروی افراد بازی نشود. زمانی که فردی وابسته به تشکل یا جناح خاصی است نمیتوان گفت ملتزم به احکام اسلامی است یا ولایت فقیه را قبول ندارد. این تفسیر مضیق باعث میشود همان طور که رهبری فرمودند حقوق افراد که از حقوق ارزشمند است به راحتی تضییع شود.
فردی که صلاحیتش رد شده نمیتوانیم بگوییم عنوان مجرمانه دارد
بنابراین فردی که رد صلاحیت شده میتواند انتخابات بعدی هم شرکت کند مگر اینکه فرد سابقه محکومیت کیفری موثر داشته باشد که در اینصورت هم باید گفت باز میتواند در انتخابات شرکت کند چون نهایتا رد صلاحیت میشود و شرکت کردن افرادی که میدانند ممکن است رد صلاحیت شوند از مصداق نشر اکاذیب نیست. به هر دلیل فردی که صلاحیتش رد شده نمیتوانیم بگوییم عنوان مجرمانه دارد یعنی در واقع تخلفی از سوی او صورت نگرفته است. این افراد مانند افرادی هستند که واجد شرایط نیستند و در کنکور یا جایی برای استخدام میروند اگر بخواهیم قانون را اینگونه تفسیر کنیم که این افراد سوء نیت دارند و تشویش اذهان عمومی محسوب میشود این درست نیست. در قانون ماده ای وجود ندارد که اشعار داشته باشد کسی که احتمال رد صلاحیت خود را میداند نامزد انتخابات نشود.
منبع : روزنامه قانون
نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مجازات حقوقی دروغ گفتن