×

شیوایی متاسفانه حرفه وکالت در جامعه لوکس جلوه داده شده است

شیوایی متاسفانه حرفه وکالت در جامعه لوکس جلوه داده شده است

یک وکیل دادگستری گفت یکی از راهکارهای موجود برای کنترل اشباع بازار کار وکالت، کنترل دانشکده های حقوق، تخصصی شدن وکالت و فرهنگ‌سازی امر وکالت در جامعه است

شیوایی-متاسفانه-حرفه-وکالت-در-جامعه-لوکس-جلوه-داده-شده-است وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: یکی از راهکارهای موجود برای کنترل اشباع بازار کار وکالت، کنترل دانشکده های حقوق، تخصصی شدن وکالت و فرهنگ‌سازی امر وکالت در جامعه است.

 محمد شیوایی در نشست اشباع بازار کار وکالت در ایران گفت: جدی گرفتن مقررات انتظامی وکالت و برخورد قاطع با متخلفان واقعی این صنف یکی از راهکارهای مبارزه با اشباع حرفه وکالت است، البته اینگونه استنباط نشود که ما در حرفه وکالت متخلف زیاد داریم، اما برخورد قاطع و محرومیت از وکالت برای متخلفان را باید مدنظر قرار دهیم؛ زیرا این موضوع یکی از ضعف هایی است که وجود دارد.

وی افزود: در کشورهای دیگر به دلیل اهمیت وکالت برخورد جدی تری با متخلفان صورت می گیرد و تعداد زیادی از وکلا از امر وکالت محروم می شوند.

این وکیل دادگستری درباره اجباری شدن وکالت نیز گفت: بخشی از این موضوع بر عهده دولت و حاکمیت و بخشی دیگر بر عهده کانون‌های وکلا است. اجباری شدن وکالت به معنای عام و خاص برای شرکت های دولتی، سازمان ها و ... باید مدنظر قرار گیرد. در لایحه وکالت آمده که شرکت های دولتی می‌توانند نماینده حقوقی به محاکم معرفی کنند که این موضوع در حال اصلاح است و بسیار خوب است؛ زیرا نماینده حقوقی قابلیت لازم را ندارد و طبیعتا این موارد در لایحه وکالت پیش‌بینی شده است.

شیوایی افزود: یکی دیگر از راهکارهای موجود برای کنترل اشباع بازار کار وکالت، کنترل دانشکده های حقوق، تخصصی شدن وکالت و فرهنگ‌سازی امر وکالت در جامعه است.

وی اضافه کرد: متاسفانه حرفه وکالت در جامعه لوکس جلوه داده شده، در صورتی که اینگونه نیست. همچنین ما وکالت تسخیری و معاضدتی را داریم که متاسفانه برخی از دوستان در صدا و سیما نمی دانند که اداره معاضدت کانون وکلا هم وجود دارد و این موضوع مایه تاسف است. بهتر است که مجموعه هایی با همکاری صدا و سیما و کانون های وکلا ساخته شود تا وکالت تسخیری و معاضدتی به مردم اطلاع داده شود.

این وکیل دادگستری یادآور شد: دیگر زمانی نیست که وکیل نتواند تبلیغ کند. آزادی تبلیغات وجود دارد و در محدوده قانونی و در حد متعارف در مجلات تخصصی و برخی از سایت‌ها می‌توان تبلیغات را انجام داد.

در ادامه این نشست سعید دهقان وکیل دادگستری با طرح این سئوال که چرا ما فکر می‌کنیم بازار وکالت در کشورمان به نقطه اشباع رسیده است؟ گفت: رشته وکالت در کشور ما اشباع نشده است. اشکال از اشباع دانشجویان حقوق نیست بلکه سیستم جذب دانشجو در کشور ما به جای جذب عالمانه مبتنی بر چیزهای دیگر است و به نوعی دانستن در ایران در مدرک خلاصه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود 50 هزار وکیل و کارآموز داریم که در حال فعالیت اند. تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری کمیسیون سه نفره ای را برای سیستم جذب کارآموزان وکالت در هر کانون در نظر گرفته. این سوال پیش می آید کدام یک از این سه نفر که در این کمیسیون حضور دارند، در زمینه جذب تحقیق کرده‌اند. باید این کمیسیون کار کارشناسی را انجام دهد؛ چرا که تصمیمات کارشناسی قابل دفاع است.

دهقان با بیان اینکه باید فرهنگ وکالت در سیستم آموزشی ما لحاظ شود گفت:‌ اجباری کردن وکالت بخشی از مشکلات موجود در این زمینه را حل می‌کند. اصلاح سیستم جذب نیز یکی دیگر از راهکارهای موجود در این زمینه است.

وی ادامه داد: موسسات حقوقی و کارچاق کن ها مشکلاتی را در جامعه به وجود آورده اند و به عنوان آفتی در جامعه هستند. بر همین اساس باید ما با این افراد مبارزه کنیم. همچنین اختبار‌ شفاهی و کتبی را باید سختگیرانه تر از قبل برگزار کنیم تا وکیل آبرومندی به جامعه عرضه کنیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.