×

بسیاری رجوع به وکیل را رویکردی لوکس و تجملی می دانند

بسیاری رجوع به وکیل را رویکردی لوکس و تجملی می دانند

نائب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت اشباع بازار وکالت به دلیل عدم اجرای درست قانون است

بسیاری-رجوع-به-وکیل-را-رویکردی-لوکس-و-تجملی-می-دانند

نائب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: اشباع بازار وکالت به دلیل عدم اجرای درست قانون است.

 محمدعلی رضایی در نشست اشباع بازار کار وکالت در ایران گفت: اشباع وکالت به اعتبار تعداد وکلا نیست، بلکه به اعتبار مولفه هایی است مانند باورهای اجتماعی مبنی بر اینکه هنوز در جامعه وجود وکیل را یک تخصص نمی‌دانند و بسیاری از افراد رجوع به وکیل را به عنوان یک رویکرد لوکس و تجملی می‌دانند، در حالی که در دنیا وکالت یک امر تخصصی و فوق تخصصی است.

وی افزود: از آنجا که وکالت، تخصصی فوق العاده پیچیده است باید در سطح آموزش همگانی در سطوح مختلف به آن بپردازیم تا همه بدانند رجوع به وکیل و امر وکالت ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان با بیان اینکه اشباع بازار وکالت به دلیل عدم اجرای درست قانون است، گفت:‌ اگر وجود وکلا در اکثر پرونده های حقوقی الزامی شود، ما از اشباع بازار وکالت بیرون می آییم. موانع دیگری که امر وکالت را به نقطه اشباع رسانده این است که ما به رسالت اتحادیه به عنوان موسسه کارآفرین نگاه می‌کنیم، در حالیکه رسالت اتحادیه تقویت اشخاصی است که مجهز به علم حقوق هستند تا با حضور در محاکم از جان و مال انسان ها صیانت کنند، همان اهدافی که در قانون اساسی و قوانین عادی به دنبالش هستیم.

رضایی افزود: اگر قانون به صورت بد اجرا شود به اشباع بازار وکالت کمک کرده است.

نائب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به ماده 187 گفت: این ماده در برنامه سوم توسعه با عمر قانونی محدود تصویب شد. جذب مرکز مشاوران قوه قضاییه پس از پایان برنامه سوم نه توجیه حقوقی دارد و نه توجیه بودجه ای.

وی درباره فعالیت موسسات حقوقی نیز گفت:‌ اخیرا فعالیت این موسسات با تجویز قانونی، نظام پایدار قضایی ما را تخطئه می‌کند. موسسات حقوقی باعث می‌شوند که سیستم قضایی ما به سمت چالش برود و مبارزه با آن در آینده هزینه بر است.

رضایی در پایان گفت: ما اکنون داریم به سمت نقطه اشباع در بازار وکالت می رویم. انتظار می‌رود در لایحه جامع وکالت که قرار است در مجلس آینده مطرح شود به این موضوع توجه شود. همچنین ناگفته نماند در برجام دو، باید امنیت قضایی پایدار کانون توجه باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.