×

مردم برای انتخابات کاندیداها به نهار و شام دادن ها توجه نکنند

مردم برای انتخابات کاندیداها به نهار و شام دادن ها توجه نکنند

یک حقوقدان گفت مردم باید برای انتخاب کاندیداها به مجموعه پارامترها توجه کنند و به نهار و شام دادن‌ها، هدیه و رفاقت‌ها توجه نکنند؛ در واقع مردم باید به خرت، تفکر و برنامه کاندیداها رأی دهند

مردم-برای-انتخابات-کاندیداها-به-نهار-و-شام-دادن-ها-توجه-نکنند وکیل 

یک حقوقدان گفت: مردم باید برای انتخاب کاندیداها به مجموعه پارامترها توجه کنند و به نهار و شام دادن‌ها، هدیه و رفاقت‌ها توجه نکنند؛ در واقع مردم باید به خرت، تفکر و برنامه کاندیداها رأی دهند.

علی نجفی‌توانا، اظهار کرد: حاکمیت موفق به حاکمیتی اطلاق می‌شود که میزان مشارکت مردمی در امر اداره کشور را در قوای سه‌گانه افزایش دهد. بر اساس دانش‌های مدیریتی جدید، ثابت شده است که در سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه، حضور مردم می‌تواند از بار مسئولیت و هزینه دولت کم کند و احساس مسئولیت را درمیان مردم افزایش دهد.

وی ادامه داد: یکی از جلوه‌های حضور و مشارکت مردم در نظام تقنینی کشور است. یعنی آنجا که مردم به صورت غیرمستقیم در اداره مملکت مشارکت می‌کنند، با انتخاب وکلا در سیستم تقنینی، اجرایی و قضایی نظارت کرده و به نوعی کاستی‌ها و مشکلات را مرتفع می‌کنند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: نظام قانون‌گذاری موفق نظامی است که با آسیب‌شناسی نیازها در کشور نسبت به اصلاح قوانین، رفع خلاء قانونی و تصویب مقررات مورد نیاز اقدام کند، این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه افرادی به عنوان نماینده بر صندلی نظام تقنینی جلوس کنند که قابلیت، ظرفیت، دانش، ‌بصیرت و صداقت داشته باشند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: برای انتخاب نمایندگانی با چنین خصوصیاتی هم تعداد انتخاب شوندگان و هم تعداد انتخاب کنندگان باید به کیفیتی باشد که معنای مشارکت را در عینیت متجلی کند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: انتخاب نمایندگان هر دو مجلس باید بر اساس ضابطه‌ها و معیارهای مشخص صورت گیرد. آنچه تحت عنوان مبنا برای انتخاب کردن باید باشد، ویژگی‌های فردی و اجتماعی نامزد مورد نظر است.

وی با بیان اینکه باید از گرایش به جبهه‌ها و جناح‌ها خودداری کنیم، افزود: باید از جریان‌های سیاسی که تنها منافع خود را جست‌وجو می‌کنند دوری کنیم و افرادی را به عنوان نماینده انتخاب کنیم که صرف نظر از وابستگی‌ جناحی، تفکر فردی و مدیریتی آنها تضمین کننده این پیام برای اداره کشور باشد که شفاف‌سازی، خرد جمعی، سلامت و مبارزه با فساد سرلوحه امور باشد.

نجفی توانا گفت: در چنین ساختار تقنینی باید از تصویب قوانین بی‌هدف، میرا و ناکارآمد جلوگیری شود. در چنین مجلسی افراد به جای حفظ منافع فردی و جناحی به فکر مردم باشند، مردمی که صاحب حقوق هستند؛ لذا در خانه ملت باید به فکر ملت بود.

این حقوقدان تصریح کرد: افراد در انتخاب کاندیداها به مجموعه پارامترها توجه کنند. به نهار و شام‌ دادن‌ها و هدیه‌ها و رفاقت‌ها توجه نکنند، بلکه به خرد، تفکر و برنامه کاندیداها رای دهند؛ در واقع افراد باید سابقه کاندیداها را مطالعه کنند تا متوجه شوند فرد مورد نظرشان گذشته سالمی داشته است یا خیر؟

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: باید در نظارت کاندیداها به گونه‌ای عمل کنیم که بی‌طرفی قوای نظارتی و اجرایی تجلی خارجی پیدا کند و افراد این اجازه را داشته باشند که از میان کاندیداها بهترین‌ها را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه کشور با تورم قوانین مواجه است، گفت: متاسفانه ایران درگیر ارتباطات جناحی، تساهل و تسامح نسبت به رانت و درآمدهای ناشی از ارتباطات دچار است. کشور ما زمانی از لحاظ اداری و اقتصادی بهبود خواهد یافت که بتواند سلامت را به اقتصاد و مدیریت کشور بازگرداند، البته مدیران سالم در کشور کم نداریم، اما مدیرانی هستند که اگر خوب دقت شود دارای گذشته جناحی و رانتی بوده‌اند که باید با اینگونه مدیریت‌ها برخورد شود.

این حقوقدان ادامه داد: قوه قضائیه در سال‌های اخیر واکنش‌هایی را نسبت به این افراد داشته است. ما به نمایندگانی احتیاج داریم که صراحت داشته باشند و هرگاه فسادی را مشاهده کردند آن را اعلام کنند. مجلس به عنوان خانه ملت حق تجسس و تفحص در تمام امور کشور را دارد. اگر خانه ملت درخور ملت باشد قطعاً فساد در کشور ریشه‌کن خواهد شد.

نجفی توانا بیان کرد: ما به نمایندگانی احتیاج داریم که صداقت داشته باشند و به آنچه گفتند عمل کنند. متأسفانه دیده می‌شود امروز برای نماینده شدن میلیاردها هزینه می‌شود، آیا این نمایندگی برای خدمت به مردم و نظام است؟ اگر چنین است چرا باید اینگونه هزینه‌ها انجام شود؟ لذا باید اینگونه آفت‌ها را از نظام انتخاباتی دور کنیم.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: سازندگی ممکن نخواهد شد مگر اینکه اقتصاد و نظام مدیریتی سالمی داشته باشیم و نظارت اداری و قضایی به حدی قوی باشد که فردی جرأت سوءاستفاده از موقعیت خود را نداشته باشد.

وی درباره رابطه مجلس شورای اسلامی با دو قوه دیگر گفت: با توجه به برنامه‌های کلان کشور، اهداف مشترک است، پس در مسیر این اهداف همه باید دست به دست یکدیگر دهیم و همراه هم باشیم، البته همراهی بدین معنی نیست که یکدیگر را نقد نکنیم و با مشاهده تخلف برخورد نکنیم. مجلس همراه مجلسی است که در راستای منافع ملت همراه با اهداف ملت همراه با دو قوه دیگر حرکت کند.

نجفی‌توانا خاطرنشان کرد: اگر سه قوه در کنار یکدیگر هدف مشترکی داشته باشند اما ناقض یکدیگر باشند برنامه‌ها به درستی انجام نخواهد شد. متأسفانه نکته اساسی در حاکمیت کشور ما این است که وقتی دولتی به سر کار می‌آید، به جای تقویت و تکمیل اقدامات درست دولت گذشته بازار هجمه و نقد را توسعه می‌دهد. چه خوب است که وقتی در اهداف مشترک هستیم سعی کنیم در اسباب هم مشترک باشیم؛ در واقع امکان اشتراک در اسباب وصول به اهداف را میسرتر می‌کند و مشکلات کمتر خواهد شد.

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: فراموش نکنید ملت ناظر و حاضر بر رفتار شماست و رفتار ما را قضاوت می‌کنند. همدلی و همراهی، همراه با نقد، نظارت، دقت و سلامت باشد، جزء ضروریات و لوازم توسعه و بالندگی است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.