×

رئیس قوه قضاییه در عصر کنونی وجود زندان یک ضرورت است

رئیس قوه قضاییه در عصر کنونی وجود زندان یک ضرورت است

رئیس قوه قضاییه در عصر کنونی وجود زندان یک ضرورت است

رئیس-قوه-قضاییه-در-عصر-کنونی-وجود-زندان-یک-ضرورت-است

ضوابط روشن و یکسانی برای وضعیت مرخصی زندانیان اتخاذ شود

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که ایجاد اعتدال بین ضرورت زندان و مشکلات فراروی آن ضروری است، گفت: با توجه به این‌که در عصر کنونی وجود زندان یک ضرورت است و در جامعه ما افرادی هستند که از حدود اخلاقی و دینی تجاوز می‌کنند و حاضر نیستند در مسیر قانون، اخلاق و دین عمل کنند و با تذکر و نصیحت هم مشکل آنان حل نمی‌شود، مجموعه این مسائل ضرورت داشتن فضایی برای جداسازی این افراد از جامعه را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، آیت الله آملی لاریجانی در جمع مسئولان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با بیان این‌که در روایات، تعبیر حبس در چند مورد معدود آمده، گفت که اما هیچیک اصل و ضرورت وجود زندان در عصر کنونی را انکار نمی‌کند و اصل این سیاست که زندان امر عرضی است و از باب ضرورت به جامعه تحمیل می‌شود را باید بپذیریم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در زندان کرامت انسانی محدود می‌شود و این محدودیت می‌تواند در تغییر شخصیت وی مؤثر باشد، افزود: بکارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در امور روانشناختی در زندان‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما می‌تواند زمینه اصلاح بسیاری از مجرمان را به دنبال داشته باشد چون هرگز زندان هدف نیست.

لاریجانی سیاست قوه قضاییه را زندان‌زدایی دانست و اظهار کرد: سیاست، آن است که بحث مجازات زندان را تا جایی که ممکن است و به حالت بازدارندگی آن صدمه نزند تقلیل دهیم و در اعمال مجازات‌ها از برخی محرومیت‌های اجتماعی که بیشتر می‌تواند نقش بازدارندگی داشته باشد به عنوان مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنیم.

وی درخصوص برنامه‌های اصلاحی و تربیتی سازمان زندان‌ها گفت: زندان هدف نیست بلکه یک ضرورت است و بخش‌های اصلاحی و تربیتی با توجه به آثار معنوی فراوان آن باید در زندان‌ها تقویت شود و همچنانکه مقام معظم رهبری نیز به دفعات سفارش داشته‌اند باید توجه جدی به امور معنوی در زندان‌ها شود.

رئیس قوه قضاییه اصل طبقه‌بندی زندانیان را نیز بسیار مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: بحث طبقه‌بندی زندان‌ها که به حمدا... از دوره گذشته بر آن تأکید شده است باید با شتاب بیشتری در تمام زندان‌ها اجرا شود و امیدواریم با ارتقای سطح بودجه قوه ‌قضاییه در اجرای کامل این امر ضروری تسریع شود.

لاریجانی با دعوت مسئولان زندان‌ها به توجه به امور معنوی در انجام وظائف گفت: همه می‌دانند کار زندانبانی کاری بسیار دشوار و خطیری است اما در عین حال به لحاظ اهمیتی که در اصلاح و تربیت زندانیان دارد کاری پر ارجی است بنابراین باید ضمن توجه به معنویات مراقب امور بود.

رئیس قوه قضاییه بر اجرای یکسان قوانین برای تمامی شهروندان تأکید و اظهار کرد: اجرای قوانین باید برای همه افراد آحاد جامعه یکسان باشد و خدشه در اعمال مجازات‌ها، تضعیف روح قانونگذاری و بی‌اعتباری احکام قضایی را در پی خواهد داشت که لطمات جبران‌ناپذیر آن متوجه جامعه خواهد بود بنابراین در اعطای مرخصی به زندانیان قانون به طور یکسان برای همه رعایت شود.

در این جلسه که آیت الله محسنی گرگانی رئیس دیوان عالی کشور، کهزادی معاون اداری و مالی قوه قضاییه، آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران و تعدادی از مسئولان قوه قضاییه نیز حضور داشتند ابتدا دکتر اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گزارشی از وضعیت زندان‌ها ارایه کرد.

 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.