×

کاهش عیدی بازنشستگان خلاف قانون است

کاهش عیدی بازنشستگان خلاف قانون است

اگر این روال باقی بماند، ممکن است در آینده بازنشستگان تمایلی به بازنشسته شدن نداشته باشند و با عناوین مختلف و هر طور شده، بازنشستگی خود را جلو بیندازند و یا عده‌ای باشند که بخواهند زود‌تر از زمان موعد بازنشسته شوند

کاهش-عیدی-بازنشستگان-خلاف-قانون-است

اگر این روال باقی بماند، ممکن است در آینده بازنشستگان تمایلی به بازنشسته شدن نداشته باشند و با عناوین مختلف و هر طور شده، بازنشستگی خود را جلو بیندازند و یا عده‌ای باشند که بخواهند زود‌تر از زمان موعد بازنشسته شوند، تا بتوانند عیدی پایان سال خود را تمام و کمال دریافت کنند. این روش دولت در پرداخت عیدی بازنشستگان، باعث ایجاد یک اختلال در سیستم اداری خواهد شد و محاسبات دولت را دچار مشکل خواهد کرد.

کم کردن عیدی بازنشستگان خلاف قانون است و دولت را با مشکل مواجه خواهد کرد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بسیاری از کارمندان، کارگران، بازنشستگان و مستمری‌ بگیران، دغدغه دریافت عیدی و پاداش پایان سال را دارند و خبرهای مربوط به افزایش و کاهش میزان عیدی، نحوه و زمان دریافت آن را با وسواس خاصی دنبال می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، همه ساله مبلغ عیدی مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، از سوی هیأت وزیران مشخص و معمولا بهمن ماه اعلام می‌شود و به محض ابلاغ، سازمان تأمین اجتماعی آن را به حساب مستمری بگیران واریز می‌کند.

بنا بر این گزارش، سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی، موفق شد با تأمین منابع مورد نیاز، عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی را بهمن ماه پرداخت کند که میزان عیدی آن‌ها همچون کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری، 603 هزار و 500 تومان تعیین شده بود. امسال هم عیدی بازنشستگان با کمی تأخیر در اواسط اسفند ماه پرداخت شد.

اما برخی بازنشستگان، زمانی که حساب خود را چک کردند، نه تنها با افزایش عیدی مواجه نشدند، بلکه کاهش معناداری نیز در رقم عیدی‌های خود نسبت به سال گذشته دیدند. به گفته برخی بازنشستگان تأمین اجتماعی، رقم‌های پرداختی به بازنشسته‌ها بین 300 هزار تومان تا 600 هزار تومان متغیر بوده است.

محمد حسن زاده، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در این باره گفته است: دریافت عیدی پایان سال بازنشستگان بر اساس سابقه افراد در سال پایانی محاسبه و پرداخت می‌شود و اگر فردی در سال 94 و به طور مثال در شهریور ماه بازنشست شده باشد، عیدی شان شش ماهه پرداخت می‌شود. همین طور اگر فردی در برج 3 بازنشست شود، برای 9 ماه محاسبه می‌شود و دلیل کسری پرداخت نیز تنها این می‌تواند باشد؛ بنابراین، عیدی افراد بر اساس مبلغ 680 هزار تومان حساب شده مشکلی از این بابت نیست.

در این باره باید گفت، کم شدن عیدی برخی از بازنشستگان ـ که چشم امید بسیاری از آنها به این مبلغ ناچیز است ـ با واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه رو شده است.

در همین ارتباط، غلام علی جعفر‌زاده ایمن آبادی در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: بازنشستگان از سرمایه‌های کشور هستند و سال‌ها برای این کشور زحمت کشیده‌اند؛ بنابراین، تا جایی که امکان دارد باید از این افراد تکریم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنونی چنین کاری سابقه نداشته است و یا اگر بوده، ما از آن بی‌اطلاعیم. مصوبه پرداخت عیدی برای بازنشستگان و کارکنان دولت یکسان است و کسی نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند. اگر چنین اتفاقی رخ داده و به برخی از بازنشستگان کشور، کمتر از میزان مصوبه پرداخت شده، خلاف قانون بوده است.

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه هر کس از قوانین برداشت خود را دارد و هر گونه که میل دارد، آن را تفسیر می‌کند؛ اما قانون در همه حال برای همه یکسان است و کسی حق ندارد آن را بر اساس منفعت خود تفسیر کند.

این نماینده مجلس گفت: باید عیدی بازنشستگان مطابق قانون پرداخت شود و کسانی که در حقشان اجحاف شده، از آنان دلجویی شوند. این روندی خلاف است و اگر جلوی آن گرفته نشود، به یک روال تبدیل خواهد شد که در آینده برای کشور مشکل ساز می شود.

جعفر‌زاده گفت: اگر این روال باقی بماند، ممکن است در آینده بازنشستگان تمایلی به بازنشسته شدن نداشته باشند و با عناوین مختلف و هر طور شده، بازنشستگی خود را جلو بیندازند و یا عده‌ای باشند که بخواهند زود‌تر از زمان موعد بازنشسته شوند، تا بتوانند عیدی پایان سال خود را تمام و کمال دریافت کنند. این روش دولت در پرداخت عیدی بازنشستگان، باعث ایجاد یک اختلال در سیستم اداری خواهد شد و محاسبات دولت را دچار مشکل خواهد کرد.

منبع : تابناک

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.