×

رییس قوه قضاییه با موافقت تمدید مدت تعلیق آیین‌نامه استقلال کانون وکلا باید تلاش شود قانون جامعی برای تحول و توسعه نظام وکالت تصویب شود

رییس قوه قضاییه با موافقت تمدید مدت تعلیق آیین‌نامه استقلال کانون وکلا باید تلاش شود قانون جامعی برای تحول و توسعه نظام وکالت تصویب شود

رییس قوه قضاییه با موافقت تمدید مدت تعلیق آیین‌نامه استقلال کانون وکلا باید تلاش شود قانون جامعی برای تحول و توسعه نظام وکالت تصویب شود

رییس-قوه-قضاییه-با-موافقت-تمدید-مدت-تعلیق-آیین‌نامه-استقلال-کانون-وکلا-باید-تلاش-شود-قانون-جامعی-برای-تحول-و-توسعه-نظام-وکالت-تصویب-شود

اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز با آیت الله آملی لاریجانی دیدار و راجع به مسایل و مشکلات کانون وکلا گفت‌وگو کردند و خواستار حمایت قوه قضاییه از کانون وکلای دادگستری شدند.

به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضاییه در دیدار اعضای کانون وکلای مرکز، حرفه وکالت را امری خطیر و ارزشمند دانست و بر لزوم حفظ حرمت این شغل در جهت دفاع از حق تاکید کرد.

آملی لاریجانی با بیان برخی مصادیق موجود درخصوص کانون‌های وکلا اظهار کرد: مفهوم استقلال کانون‌های وکلای دادگستری هیچگاه به معنای عدم نظارت قوه قضاییه نبوده و با بررسی نظام‌های حقوقی سایر کشورها نیز بعضاً ملاحظه می‌شود در بسیاری از کشورها پروانه وکالت توسط بخش‌های قضایی یا دولتی صادر می‌شود و این امر هیچ منافاتی با استقلال وکلا ندارد.

وی افزود: کانون وکلا در ایران نیز همانگونه که اعضای کانون نیز بر آن تاکید داشتند هیچگاه با قوه قضاییه بیگانه نبوده و مفهوم استقلال کانون‌های وکلا این نیست که از قوه قضاییه جدا باشند.

آملی لاریجانی با اشاره به جلساتی که در مدت کوتاه تصدی خود در دستگاه قضایی با اعضای کانون وکلای دادگستری مرکز داشته‌اند، اظهار کرد: همانگونه که قبلاً هم تاکید کردم ملاک عمل در قوه قضاییه قانونمداری است و قانونمداری سرلوحه امور قضایی است و در اصل استقلال کانون وکلای دادگستری نیز قانون باید رعایت شود و احدی حق تخلف از قانون را ندارد ولو اینکه با آن قانون مخالف باشد.

رئیس قوه قضاییه با استناد به اصول قانون اساسی خصوصاً اصول 157 و 158 آن افزود: این اصول، حقوقی را برای رئیس قوه قضاییه احصا کرده است و اینکه رئیس قوه قضاییه می‌تواند آیین‌نامه‌ها و تشکیلات دستگاه قضایی را پیشنهاد کند و بنابراین به نظر می‌رسد رئیس قوه قضاییه می‌تواند پیشنهاد اصلاح و یا تغییر آیین‌نامه کانون وکلا را هم بدهد.

آملی لاریجانی با اشاره به نقص قوانین مربوط به امور وکالت، تغییرات انجام شده در سال‌های اخیر را ناقص دانست و اظهار کرد: هرچند نواقص فراوانی در شرایط احراز و کیفیت اخذ پروانه وکالت وجود داشته لیکن آیین‌نامه استقلال وکلا نیز نتوانست رفع مشکل کند که مدت 6 ماه اجرای آن متوقف شد.

رئیس قوه قضاییه لزوم رعایت شرایط احراز تصدی و نظارت بر ارائه پروانه وکالت و تمدید آن را بسیار ضروری دانست و افزود: احراز اخذ پروانه وکالت در قانون شرایط خاصی دارد که از جمله مهمترین این شرایط التزام عملی به اسلام و قانون اساسی است که متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود این ملاک‌ها مورد خدشه قرار می‌گیرد و اقدامی نیز از سوی کانون وکلا صورت نمی‌گیرد.

آملی لاریجانی ضمن موافقت با درخواست اعضای کانون وکلای مرکز برای تمدید تعلیق آیین‌نامه استقلال کانون وکلا اظهار کرد: باید تلاش شود قانون جامعی برای تحول و توسعه نظام وکالت در کشور تصویب شود.

قبل از اظهارات آیت‌الله آملی لاریجانی اعضای کانون وکلای مرکز به تفصیل در خصوص مشکلات وکلای دادگستری و ضرورت بازنگری در اجرای آیین‌نامه استقلال کانون وکلا به صحبت پرداختند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.