×

کتابی برای کاهش اختلاف در معاملات

کتابی برای کاهش اختلاف در معاملات

کتابی برای کاهش اختلاف در معاملات

کتابی-برای-کاهش-اختلاف-در-معاملات

نویسنده کتاب «مبانی و قلمرو اصل صحت در معاملات» انگیزه‌اش از نگارش این اثر را کاربرد فراوان اصل صحت در دادگاه‌ها و جلوگیری از بروز اختلافات میان افراد ناشی از عدم توجه به زوایای اجرای این اصل برشمرد.

عزیزالله فهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اصل صحت در معاملات گفت: پس از انجام معامله‌ای بین خریدار و فروشنده ممکن است یکی از طرفین در صحت معامله شک کند، به این معنا که آیا معامله انجام گرفته صحیح است یا خیر.

وی افزود: در صورت بروز این وضعیت، به اصلی با عنوان صحت یا درستی در معاملات رجوع و با استناد به آن حکم به درستی معامله داده می‌شود. این اثر «اصل صحت در معاملات» را در دو بخش شرح می‌دهد. بخش نخست مفاهیم و کلیات مربوط به اصل، قاعده، اماره و اصطلاح «صحت در معاملات» را تبیین می‌کند.

نویسنده کتاب «بررسی تطبیقی ارث اقلیت‌های دینی در حقوق اسلام و ایران» ادامه داد: بخش دوم این کتاب موارد اجرای این اصل در معاملات را بررسی می‌کند و بر این اساس امکان جاری شدن آن را در عقود و ایقاعات و همچنین عقود جدید از نظر می‌گذراند.

فهیمی این اثر را از نخستین کتاب‌هایی دانست که به این موضوع پرداخته است و گفت: این اثر، اصل صحت در معاملات را از دو دیدگاه فقه و حقوق نقد و ارزیابی کرده است.

استاد حوزه علمیه قم به انگیزه‌اش از نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: کاربرد فراوان اصل صحت در دادگاه‌ها، بروز اختلاف میان مردم و عدم توجه به زوایای اجرای این اصل انگیزه‌‌های اصلی‌ام برای نگارش این اثر به شمار می‌آیند.

فهیمی که دکترای حقوق خصوصی از دانشگاه امام صادق(ع) و دکترای فقه و اصول از حوزه علمیه قم را داراست،‌ این کتاب را رساله دکتری‌اش در رشته فقه و اصول حوزه علمیه قم معرفی کرد و گفت: مدت کوتاهی است این کتاب از سوی انتشارات دانشگاه قم منتشر شده است.

خبرگزاری کتاب ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.