×

2 هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات در نوروز 95

2 هزار میلیارد تومان خسارت تصادفات در نوروز 95

سوسن نوری به گفته سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان‌های البرز، مازندران، قم و فارس پر ترددترین استان‌های کشور در ایام نوروز بوده‌اند، این درحالی است که بوشهر، فارس و گلستان رکورددار تلفات نوروزی امسال هستند

2-هزار-میلیارد-تومان-خسارت-تصادفات-در-نوروز-95 وکیل 

واژگونی خودرو؛ علت بیشترین حوادث جاده‌ای

سوسن نوری: به گفته سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان‌های البرز، مازندران، قم و فارس پر ترددترین استان‌های کشور در ایام نوروز بوده‌اند، این درحالی است که بوشهر، فارس و گلستان رکورددار تلفات نوروزی امسال هستند.

هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، خانواده‌های ایرانی برای استفاده بهینه از تعطیلات نوروزی مسافرت به منطقه‌ای را برنامه‌ریزی می‌کنند تا سال جدید را با روحیه‌ای تازه و شاداب آغاز کنند اما زمانی این هدف محقق می‌شود که این برنامه‌ریزی با خوشی و سلامت اجرا شود و به پایان برسد.

 در این میان، نیروهای امنیتی و انتظامی، هلال‌احمر، وزارت بهداشت و راهداری کشور نیز به صورت همزمان با اجرای طرح‌های نوروزی درصدد امدادرسانی و برقراری نظم و امنیت برای مردم به ویژه در جاده‌ها هستند. بر این اساس هر سال، قبل از شروع سال جدید،
در روزهای نوروز و پس از تعطیلات، هر یک از بخش‌های ذکر شده به ارایه آمار و ارقام مربوط به حوزه کاری خود می‌پردازند. جانشین رییس پلیس کشور درباره وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی استان‌ها می‌گوید: در نوروز امسال حادثه امنیتی خاصی نداشته‌ایم، از سوی دیگر طبق آمارهای به ثبت رسیده سرعت متوسط در طرح نوروزی امسال با همکاری خوب 2کیلومتر نسبت به طرح نوروزی سال گذشته کاهش داشته است.

   هوشمند کردن جاده‌‌ها، سرمایه‌گذاری است

در این میان، 2300دستگاه دوربین ثبت تخلفات نیز در سراسر کشور نصب شده که از این تعداد 710دوربین در جاده‌های کشور مستقر است که نسبت به کنترل تخلفات اقدام می‌کنند. سردار مومنی با بیان اینکه هر جایی دوربین کنترل سرعت نصب شده است تخلفات به کمتر از یک درصد رسیده، معتقد است: استفاده از سیستم‌های هوشمند برای کاهش میزان تصادفات ضروری است که  برای حالت عادی کنترل‌های جاده‌ای و برخورد با تخلفات حداقل 6هزار دوربین نیاز است. وی از دولت و مجلس خواست تا در زمینه افزایش دوربین‌ها کمک کنند زیرا سرمایه‌گذاری در بخش هوشمندسازی موجب می‌شود تا میزان تصادفات کاهش یابد و همین موضوع در حقیقت بازگشت چند برابری سرمایه به کشور است با این توضیح که از زمان نصب دوربین‌ها، تخلفات خودروها ظرف 2سال از 10درصد به زیر یک درصد رسیده است. بنابراین نصب 6هزار دوربین ثبت تخلفات نه تنها هزینه نیست بلکه در کاهش خسارات و هزینه‌های آن نیز تأثیرگذار است و در‌واقع یک نوع سرمایه‌گذرای محسوب می‌شود.

   ایمن‌سازی جاده‌ها و خودروها به معنای واقعی

در شرایطی که تصادفات رانندگی سالانه 6درصد تولید ناخالص داخلی به اقتصاد کشور صدمه وارد می‌کند، باید جاده‌ها و خودروها به معنای واقعی ایمن‌سازی شوند. از سوی دیگر سیستم‌های حمل‌و نقل عمومی کارآمد شده و مردم نیز باید قوانین را رعایت کنند تا‌خسارات ناشی از تصادفات کاهش یابد زیرا آمارها نشان می‌دهد در نوروز95 حدود 2هزار میلیارد تومان تصادفات رانندگی به اقتصاد کشور صدمه زده که این ارقام تنها هزینه‌های مستقیم بوده و جدا از سایر هزینه‌های معنوی تصادفات است.

   واژگونی؛ علت 44درصد از تصادفات

از سوی دیگر، کشته‌های تصادفات نوروزی در سر صحنه کاهش یافته، این درحالی است که 44درصد از تصادفات نوروزی از نوع واژگونی بوده است. به گفته جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با وجود اینکه بارش برف و باران در بخشی از این حوادث نقش داشته اما خستگی و خواب‌آلودگی عامل اصلی بروز این حوادث دلخراش بوده است. سردار مومنی خودرو پراید را پرتصادف‌ترین خودروی کشور در تعطیلات نوروز امسال اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: امیدواریم ایمنی خودروها به صورت عملی و واقعی افزایش یابد نه روی برگه‌ها و کاغذها. وی با بیان اینکه باید نظارت در بخش ساخت خودرو افزایش و سختگیرانه باشد، تاکید می‌کند: نظارت‌کننده و تولیدکننده نباید یکی باشد اگرچه دانش ارتقای‌ ایمنی خودرو در‌کشور وجود دارد اما در حال حاضر ایمنی خودروها در کشور مطلوب نیست. در واقع، مشکل اصلی مشکل ساختاری و نظارت است.

وی با تأکید بر اینکه راننده نباید تخلف کند، می‌گوید: در عین حال اگر راننده تخلفی داشت باید ایمنی خودرو آنقدر مطلوب باشد که منجر به حادثه فوت نشود.

   تعداد متوفیان ناشی از تصادف در استان‌ها

اما سردار مومنی درحالی استان‌های البرز، مازندران، قم و فارس را پرترددترین استان‌های کشور در ایام نوروز معرفی می‌کند که از سوی دیگر، رییس پلیس راهور ناجا می‌گوید: آمارها تاکنون نشان می‌دهد بیشترین افزایش تعداد متوفی ناشی از تصادف متعلق به استان‌های بوشهر، فارس، گلستان و چهارمحال و بختیاری و بیشترین کاهش این آمار نیز مربوط به استان‌های کردستان، اصفهان، زنجان و قم بوده است.

سردار تقی مهری همچنین از کاهش 4درصدی تلفات ناشی از تصادف در نوروز سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: 32درصد از تصادفات ناشی از توجه نکردن به جلو، 10درصد از تلفات مرتبط با‌موتورسواران و 12درصد از آن برخورد وسایل نقلیه با عابران پیاده است.

   کاهش چشمگیر جرایم در حوزه سرزمینی

در این میان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز آمار و ارقام دیگری از تعطیلات نوروزی در حوزه مرتبط با فعالیت این مجموعه ارایه می‌کند و از کاهش چشمگیر جرایم در حوزه سرزمینی ایستگاه‌های نوروزی خبر می‌دهد.

 به گفته سردار حسین ساجدی‌نیا، با عملکرد مطلوب ماموران پلیس پایتخت 2هزار و 858سارق، شرور و توزیع‌کننده مواد مخدر دستگیر شدند، این درحالی است که هدف از ایجاد و استقرار ایستگاه‌های  نوروزی ارائه خدمات مطلوب و برقراری امنیت شهروندان و مهمانان نوروزی است. پلیس پایتخت، با راه‌اندازی قرارگاه نوروزی در طول ایام نوروز و استقرار ایستگاه‌های پلیس در محله‌های شهر تهران و به‌کارگیری 560گشت سواره و 800گشت پیاده در سطح شهر، سعی در افزایش احساس امنیت شهروندان دارد. در این میان، 861دستگاه خودرو و یکهزار و 458دستگاه موتورسیکلت در طول این مدت توقیف شدند که علت این اتفاق بروز تخلفات انتظامی، اجتماعی و رانندگی بوده است که پس از بررسی به مراجع مربوطه منتقل خواهند شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.