×

استکی بازمگری در قوانین ناکارآمد الویت نمایندگان باشد

استکی بازمگری در قوانین ناکارآمد الویت نمایندگان باشد

یک حقوقدان معتقد است که بازنگری در قوانین ناکارآمد و قدیمی باید یکی از اولویت‌های مجلس آینده باشد

استکی-بازمگری-در-قوانین-ناکارآمد-الویت-نمایندگان-باشد وکیل 

یک حقوقدان معتقد است که بازنگری در قوانین ناکارآمد و قدیمی باید یکی از اولویت‌های مجلس آینده باشد.

محمد استکی ، با گله‌مندی از عدم شفافیت قوانین، استنباط‌های متعدد از یک قانون را مورد نقد قرار داد و گفت: قوانین شفاف نیست. از یک قانون در دادگاه بدوی یک حکم داده می‌شود و در دادگاه تجدیدنظر حکمی دیگر.

استکی افزود: اگر طبق حقوق مدون «رومی - ژرمنی» پیش می‌رویم نظام حقوقی ما باید شفاف باشد یا اینکه اگر نمی‌توانیم، بر اساس «common law» رفتار کنیم و قوانین را بدست عرف بسپاریم.

وی بازنگری در قوانین را لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: قوانین ما بسیار قدیمی شده‌اند؛ بنابراین از دیگر اولویت‌های مجلس باید بازنگری در قوانین ناکارآمد و قدیمی باشد.

این حقوقدان افزود: مجلس جدید باید به حال کُندی قوانین هم فکری کند، روند احقاق حق مردم باید تسریع شود. قانون تجارت ما مصوب ١٣٠٧ است. قانون تجارتی که ٢5٠ سال پیش در اروپا اجرا می‌شد، امروز در محاکم ما اجرا می‌شود.

وی قوانین جزا و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ را مورد نقد قرار داد و چنین ابراز عقیده کرد: هنوز حقوق متهم در مواردی رعایت نمی‌شود. قانون آیین دادرسی کیفری اشکالات اساسی دارد.

استکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قوانین صنفی وکلای دادگستری، گفت: شخصی که قتلی انجام می‌دهد در صورتی که قصاص نشود، بعد از دوره محکومیت به جامعه باز می‌گردد و بعد از مدتی تمام حقوق شهروندی را دارا می‌شود، در حالی که یک وکیل اگر دچار تخلفی شود، وی را به مجازات درجه 4 محکوم کرده و از کار معلق می‌کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تصمیمات مجلس آینده، انتخاب مردم تهران را مغتنم شمرد و گفت: مردم تهران با رأی خود همه را یک شبه امیدوار کردند و به افراد کارامد رای دادند.

استکی در پایان، از منتخبان مردم خواست که با استیضاح‌های بی مورد در کار دولت خلل ایجاد نکنند و استیضاح و سوال را در مورد مناسب و به جای خود انجام دهند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.