×

فناوری های جدید در ساختارهای آموزشی

فناوری های جدید در ساختارهای آموزشی

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، براساس مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین اجرای زیر نظام‌های 6گانه «مدیریت و راهبری تربیتی، برنامه درسی، تأمین و تخصیص منابع مالی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و پژوهش و ارزشیابی» با جدیت بیشتر در دستورکار این شورا قرار گرفته است

فناوری-های-جدید-در-ساختارهای-آموزشی

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، براساس مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین اجرای زیر نظام‌های 6گانه «مدیریت و راهبری تربیتی، برنامه درسی، تأمین و تخصیص منابع مالی، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی، تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و پژوهش و ارزشیابی» با جدیت بیشتر در دستورکار این شورا قرار گرفته است.

شورای عالی آموزش پرورش با قدمتی 115ساله همچنان به دنبال تغییر و تحول در ساختار و نظام آموزشی کشور است. این شورا مکلف به سیاست‌گذاری و قانونمند کردن فعالیت‌های آموزش و پرورش است. بنابراین هر نیاز قانونی که لازم باشد به تصویب این شورا می‌رسد و با امضای رییس‌جمهوری وجاهت قانونی پیدا می‌کند و لازم‌الاجرا می‌شود. در این راستا، سه سال پیش فعالیت‌های خرد و کلان سیستم در قالب زیرنظام‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شد که شامل 131راهکار اجرایی است. در این میان، با تعریف یکسری فعالیت‌ها تا 9سال آینده 350فعالیت آموزشی و تربیتی باید از سوی آموزش و پرورش انجام شود. برای اجرای این زیرنظام‌ها کارشناسان معاونت‌های مختلف این وزارت‌خانه با همکاری یکدیگر آنها را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر، مسئول اجرا فقط آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش باید این سند را اجرا کند. شورای عالی آموزش و پرورش هم باید بسترهای قانونی برای اجرا فراهم کند، هم از این کار حمایت کند و هم نظارت بر اجرا داشته باشد و البته شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظارت عالیه بر اجرای سند تحول دارد.

یکی از برنامه‌های این سند فراهم کردن بسترهای استفاده از فناوری‌های جدید در ساختارهای آموزشی است که به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، کار بسیار پرهزینه‌ای است. مهدی نویدادهم می‌گوید: حدود 106هزار مدرسه داریم که متصل کردن این مدارس به شبکه‌های اینترنت، فراهم آوردن مسیرهای ارتباطی، تدارک دیدن سخت‌افزار‌های لازم و مهمتر از آن توانمند کردن معلمان و کارشناسان برای اینکه بتوانند از این تکنولوژی جدید استفاده کنند، ازجمله کارهایی است که هم هزینه‌بر و هم زمانبر است. از آنجایی که در چند سال گذشته حرکت به این سمت آغاز شده درحال حاضر بیش از 40درصد از مدارس قابلیت پیاده‌سازی فناوری‌های جدید را دارند که البته این موضوع را باید به 100درصد برسانیم. وی در توضیح بیشتر می‌افزاید: در نخستین جلسه این شورا در سال 95 با حضور وزیر و سایر اعضا زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه تعدادی از اعضای شورا بر ضرورت فراهم ساختن زیرساخت‌های قانونی و حقوقی به‌منظور ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ارائه خدمات بهتر به دانش‌آموزان تاکید کردند.

 فراهم ساختن زیرساخت‌ها برنامه اصلی سال95

از سوی دیگر، در این جلسه بخشی از دستاوردهای آموزش و پرورش در سال94 از سوی وزیر بازگو شد که این دستاوردها با وجود برخی کاستی‌ها و مشکلات به‌ویژه مسایل اقتصادی حاصل شده که از جمله این موارد فراهم ساختن زیرساخت‌ها برای اجرای سند تحول بنیادین به عنوان برنامه اصلی آموزش و پرورش در سال95 بود. پس از آن شورای عالی آموزش و پرورش وارد دستور کار اصلی خود درخصوص بررسی زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری شد. براساس مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین، وزارت آموزش و پرورش باید برای 6زیرنظام طراحی شده برنامه‌های لازم را تهیه کند و به تصویب برساند که این موضوع در دستورکار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد. بر این اساس بررسی زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری در دستورکار قرار گرفت و در این جلسه گزارشی از فرایند تصویب زیرنظام‌ها و چارچوب‌های نظری و مفهومی آن و نیز کارکردهای زیرنظام‌ها ارائه شد، همچنین به پژوهش‌های مختلفی که مبتنی بر آسیب‌شناسی فضا، تجهیزات و فناوری در آموزش و پرورش متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی کشور پرداخته، اشاره شد.

در این میان، ساخت مدارس هم به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین مطرح است که کوچک یا بزرگ بودن این مدارس از چالش‌های پیش‌روی آموزش‌ و پرورش به شمار می‌آید. سکاندار شورای عالی آموزش و پرورش در این‌باره می‌گوید: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه شورا بحث تدوین ابعاد و اندازه مدارس بود و این سؤال مطرح شد که آیا استراتژی وزارت آموزش و پرورش ساخت مدارس کوچک با تعداد دانش‌آموزان اندک است یا ساخت مدارس متوسط و بزرگ مدنظر است.

به گفته نویدادهم، بر اساس آمار موجود از 106هزار مدرسه در کشور حدود 43هزار مدرسه کمتر از 50دانش‌آموز دارند و این سؤال مطرح است که آیا ساخت این مدارس و اداره آنها توجیه آموزشی، تربیتی و اقتصادی دارد؟ یا می‌توان به سمت مدارسی با تعداد دانش‌آموزان بیشتر گام برداشت. در این میان، با توجه به اینکه کلیات زیرنظام فضا و تجهیزات در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد و اعضا نیز نظرات مختلف خود را ارائه کردند، تصویب این موضوع به جلسات آینده موکول شد.

 نیاز به تخصیص منابع مالی

از آنجایی که اجرای هر برنامه‌ گسترده‌ای در ابعاد سند تحول بنیادین مستلزم تخصیص بودجه کلان است، بهمن‌ماه سال گذشته بود که دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: اگر منابع مالی مورد نیاز تامین شود آموزش و پرورش این آمادگی دارد که در دو سال اول اجرای برنامه، زیرساخت‌ها را فراهم بیاورد که یکی از مهمترین این زیر ساخت‌ها، تامین منابع انسانی است.

البته نویدادهم از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه هم خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس بند75 سیاست‌های کلی برنامه ششم که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، وزارت آموزش و پرورش برنامه ششم توسعه را براساس اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پروش تدوین کرده است. برای اجرای سند تحول نقشه راهی طراحی شده که باید در طول برنامه ششم و هفتم توسعه، عملیاتی شوند. در برنامه ششم توسعه اجرای بخشی از راهکارهای سند برای سال95، 96 و سال97 انتخاب شدند و سعی‌ بر این است که در یکی دو سال اول برنامه به تأمین زیرساخت‌های اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بپردازیم.

با نگاهی اجمالی به سند تحول بنیادین و برنامه‌های زیرمجموعه این سند متوجه می‌شویم در صورتی این برنامه به شکل مطلوب اجرا خواهد شد که نهادها و دستگاه‌های اجرایی از مجلس و دولت گرفته تا دستگاه‌های خصوصی، نهاد‌های غیردولتی و به‌ویژه خانواده‌ها پای کار بیایند، در غیر اینصورت تحولی اتفاق نمی‌افتد. با توجه به ابعاد مختلف درنظر گرفته شده در این سند به نظر می‌رسد آموزش و پرورش باید با تبلیغ و آگاهی‌بخشی به مخاطبان این سند از مسئولان تا خانواده‌‌ها برای هر چه بهتر اجرا شدن آن تلاش کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.