×

درصورت تصویب، برای مهریه‌های غیرمتعارف مرد را زندانی نمی‌کنند

درصورت تصویب، برای مهریه‌های غیرمتعارف مرد را زندانی نمی‌کنند

درصورت تصویب، برای مهریه‌های غیرمتعارف مرد را زندانی نمی‌کنند

درصورت-تصویب،-برای-مهریه‌های-غیرمتعارف-مرد-را-زندانی-نمی‌کنند

به گفته سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس جنجالی‌ترین ماده لایحه حمایت از خانواده یعنی ماده 23 که مربوط به ازدواج مجدد مردان است دیروز پس از دو ساعت بحث و بررسی در جلسه کمیسیون به تصویب نهایی رسید.

امین‌حسین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد آخرین وضعیت بررسی لایحه حمایت از خانواده تصریح کرد: در جلسه دیروز کمیسیون حقوقی و قضایی پیشنهادات بسیار دیگری در خصوص ماده 23 مطرح شد که هیچ‌کدام رای نیاورد و نهایتا همان ده شرط نهایی شد، به تعبیر بهتر ماده 23 این لایحه شبیه ماده 16 قانون حمایت از خانواده سال 1353 است.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت گفت: در جلسه آینده کمیسیون حقوقی و قضایی ماده مربوط به مهریه مطرح و بررسی می‌شود، قرار بر این است که مهریه را به دو بخش متعارف و غیرمتعارف تقسیم کنیم که دولت از مهریه متعارف حمایت می‌کند؛ بدین صورت اگر مرد مهریه متعارف را نپردازد مطابق با ماده 2 قانون محکومیت‌های اجرایی، بازداشت می‌شود؛ اما در مورد مهریه‌های غیرمتعارف ماده 2 به اجرا درنمی‌آید، یعنی دولت در قبال مهریه‌های غیرمتعارف مرد را زندانی نمی‌کند.

مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی با بیان این‌که مهریه متعارف در ابتدای هر سال مطابق با نرخ تورم جامعه توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود، ادامه داد: بنابراین در صورت تصویب نهایی این ماده، شوهر موظف است مهریه متعارف را بپردازد، اگر پرداخت نکند زندانی می‌شود، در مورد مهریه‌های غیرمتعارف هم اگر مرد وضعیت مالی خوبی داشته باشد باید مهریه را پرداخت کند، اما اگر نداشت زندانی نمی‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد جدیدی است که جایگزین ماده 25 لایحه دولت می‌شود، دولت در ماده 25 آورده بود که برای مهریه مالیات در نظر بگیریم هدف هم کاهش مهریه بود، اما اعضای کمیسیون این ماده را نپذیرفتند چراکه معنا ندارد از مهریه‌ای که وجود ندارد مالیات بگیریم.

عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی در خاتمه تاکید کرد: به نظر می‌رسد این پیشنهاد خوبی است و موجب می‌شود که آن‌قدر زندانی بابت مهریه نداشته باشیم.
 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.