×

مجازات ایجاد تغییر بدون مجوز در ظاهر خودرو

مجازات ایجاد تغییر بدون مجوز در ظاهر خودرو

تغییر ارکان وسایل نقلیه بدون اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح می‌تواند عواقب بدی را برای راننده خاطی در پی داشته باشد

مجازات-ایجاد-تغییر-بدون-مجوز-در-ظاهر-خودرو وکیل 

 تغییر ارکان وسایل نقلیه بدون اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح می‌تواند عواقب بدی را برای راننده خاطی در پی داشته باشد.

 عمل بسیار شایعی که این روزها در خیابان‌ها شاهد آن هستیم دیدن خودروهایی است که با تغییر در ظاهر وسیله یا اصطلاحاً همان اسپرت کردن در سطح شهر تردد می‌کنند.

اما دلیل عمده این اعمال را می‌توان به پایین بودن و یا در یک سطح بودن خودروهای مردم دانست. به عبارتی دیگر غالب مردم ماشین‌های در سطح مشخص دارند، لذا این علاقه در آن‌ها ایجاد می‌شود تا با اعمال تغییراتی در ماشین، وسیله نقلیه خود را قدری از سایر اتومبیل‌های مشابه متمایز گردانند.

اما در بررسی و بیان موضع قانونگذار در این باره باید بیان داشت که مطابق قانون اصولاً ایجاد تغییر در خودرو چه ظاهری و چه فنی و داخلی ممنوع است. به عبارتی دیگر برخی از رانندگان ارکان وسایل نقلیه خود مانند موتور، شاسی، اتاق، رنگ و… را بدون هماهنگی با پلیس تغییر می‌دهند که باید بیان داشت این امر خلاف قانون است.

از طرفی دیگر باید تاکید داشت هرگونه تغییر در موتور و رنگ، پوشاندن شیشه‌ها و دیگر ارکان خودرو وسایل نقلیه نیز بایستی با مجوز پلیس انجام شود، این در حالی است که پس از بازرسی کارشناسان پلیس و اخذ مجوزهای لازم، راننده می‌تواند نسبت به تعویض ارکان خودرو و ایجاد تغییرات اقدام نماید.

همانطور که پیش تر بیان داشتیم رایج شده که افرادی به اصطلاح برای اسپرت کردن ماشین در بخشهایی از آن از پوشش فیبر کربنی استفاده می‌کنند که در نتیجه آن خودرو دورنگ می شود که این موضوع همانطور که گفتیم غیر قانونی است، اما می‌توان با کسب مجوز از کارشناسان معاونت فنی و مهندسی پلیس اقدام به این کار کرد.

ضمانت اجرای عدم رعایت قانون

تغییر ارکان وسایل نقلیه بدون اخذ مجوز های قانونی لازم از مراجع ذی صلاح می تواند عواقب بدی را برای راننده خاطی در پی داشته باشد. به عبارتی دیگر افراد نمی توانند به بهانه جلوگیری از ضربه خوردن رنگ خودرو بدون مجوز پلیس اقدام به تغییر رنگ با استفاده از فیبرکربن کنند. بنابراین در صورتی که راننده ای بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم اقدام به ایجاد تغییر در اتومبیل خود نماید به منظور اعمال قانون به دادگاه معرفی خواهند شد.

این در حالی است که قانونگذار علاوه بر ممنوع اعلام کردن ایجاد برخی تغییرات در ظاهر ماشین، اعمال تغییراتی در سیستم سرعت سنج و کیلومتر شمار اتومبیل را نیز ممنوع دانسته و برای این اعمال مجازات هایی همچون حبس تا شش ماه یا جزای نقدی درنظر گرفته است.

یاسر میرزاجعفری نویسنده و حقوقدان

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.