×

بحران طلاق و ازدواج در پایتخت، حضور 10 تا 15 هزار معتاد خیابانی در شهر

بحران طلاق و ازدواج در پایتخت، حضور 10 تا 15 هزار معتاد خیابانی در شهر

مدیر کل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه استان تهران از نظر طلاق و ازدواج وضعیت مناسبی ندارد، گفت 50 سکونت‌گاه غیررسمی و حاشیه نشینی در تهران وجود دارد که منجر به بروز آسیب هایی شده است

بحران-طلاق-و-ازدواج-در-پایتخت،-حضور-10-تا-15-هزار-معتاد-خیابانی-در-شهر

مدیر کل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه استان تهران از نظر طلاق و ازدواج وضعیت مناسبی ندارد، گفت: 50 سکونت‌گاه غیررسمی و حاشیه نشینی در تهران وجود دارد که منجر به بروز آسیب هایی شده است.

احمد دلبری در نشست خبری روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: استان تهران علیرغم توسعه های عمرانی و زیرساخت های خدمات شهری در حوزه بهزیستی و رفاه وضعیت مناسبی نداشته و همین باعث بروز مشکلات و آسیب هایی در استان شده به طوری که علت این امر مهاجرت های بی رویه به تهران بوده است.

او گفت: 50 سکونتگاه غیررسمی در استان ایجاد شده است که منجر به بروز آسیب، افزایش جرایم و بیکاری جوانان شده و همین باعث شده تهران را به یک انبوه شهر تبدیل کند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه در سال 75، 86 درصد مناطق استان شهری بوده است، گفت: در سال 90 این آمار به 93 درصد رسیده است.

او طلاق را مهمترین چالش اصلی تهران مطرح کرد و گفت: در سال 75، 13.5 درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شد در حالی که در سال 91 این آمار به 35 درصد افزایش یافته است و رشد در حدی بوده است که تهران را در راس استان ها از نظر بالا بودن آمار طلاق قرار داده است.

به گفته دلبری رشد طلاق در تهران منجر به بحران فروپاشی خانواده شده است به طوری که بیش از 50 درصد کودکانی که به بهزیستی تحویل داده می شوند به دلیل طلاق و اعتیاد بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران به بحث زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: از سال 75 تا 85 آمار زنان سرپرست خانوار رشد 18 درصدی داشته است و از سال 85 تا 90 نیز تعداد زنان سرپرست خانوار به 40 درصد است و در تهران 13.3 درصد جمعیت را در سال 90 زنان سرپرست خانوار تشکیل داده اند.

او گفت: افراد بی همسر بر اثر طلاق 1.4 درصد در کل کشور بوده اما در استان تهران 2.3 درصد بوده است.

دلبری همچنین به آمار ازدوج اشاره کرد و گفت: در سال 90 و بر اساس میانگین کشوری به ازای هر 10 هزار نفر 109 ازدواج ثبت شده در حالی که در استان تهران این آمار 75.5 درصد بوده است.

او با اشاره به اینکه استان تهران از نظر ازدواج وضعیت مناسبی ندارد، گفت: جا دارد مسئولان اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات و آسیب های استان با همکاری دستگاه های مختلف انجام دهد.

او گفت: بر اساس آمارهای غیررسمی 10 تا 15 هزار معتاد خیابانی در استان وجود دارد که 10 درصد آنها زن هستند و 60 درصد نیز از استان های دیگر به تهران آمده اند.

دلبری با تاکید بر اینکه 60 درصد کودکان کار و خیابان در تهران اتباع بیگانه و 30 درصد خرده فرهنگ و کولی هستند و همچنین بخش زیادی از این کودکان بی هویت بوده اند.

او به آمار معلولیت نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای جهانی 500 میلیون معلول در جهان داریم که 80 درصد درکشورهای جهان سوم هستند و 11 میلیون نفر نیز در ایران زندگی می کنند و در استان تهران 4 درصد جمعیت دچار معلولیت شدید هستند که نیاز به دریافت خدمات دارند.

دلبری با بیان اینکه دو هزار و 888 مرکز ارائه خدمات در سطح تهران وجود دارد، گفت: 74 مرکز دولتی و دو هزار و 807 مرکز غیردولتی هستند.

او گفت: آسیب های ناشی از فضای مجازی، کاهش سن آسیب های اجتماعی، نبود هماهنگی بین دستگاه های متولی رفاه اجتماعی و مواد مخدر صنعتی و همچنین آسیب های ناشی از عدم توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی و همچنین عمرانی باعث شده که با مشکلاتی رو به روی باشیم و در همین راستا نیاز است که برخی از قوانین ما مانند قانون جامع معلولان مورد بازنگری قرار گیرد.

به گفته او چنانچه دستگاه های متولی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها شهرداری ها و ... تعامل بیشتری با بهزیستی داشته باشند می توان مشکلات و آسیب هایی که در حال حاضر وجود دارد را کاهش داد.

مدیر کل بهزیستی استان تهران به مشکل دیگری در سطح استان تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما مددجویان مجهول الهویه هستند به طوری که 20 درصد مددجویان ما در مراکز مجهول الهویه هستند و همچنین در حوزه سالمندان از 4500 نفر 900 سالمند مجهول الهویه هستند.

به گفته او در حوزه فرزندان نیز 20 تا 30 درصد مجهول الهویه و بی سرپرست و در حوزه معلولان نیز حدود 20 درصد مجهول الهویه بودند. سازمان بهزیستی ماهیانه 600 هزار تومان یارانه نگهداری برای این افراد به مراکز پرداخت می کند که البته هزینه نگهداری آنها یک میلیون و پانصد هزار تومان درماه است که مابقی اعتبار را خیرین پرداخت می کنند.

دلبری به برنامه های عملیاتی سال 95 اشاره کرد و گفت: با توجه به چالش های بهزیستی تهران 800 هزار نفر ساعت کار کارشناسی انجام داده ایم تا بر این اساس برای سال 95 برنامه عملیاتی و اقدامی طراحی کردیم و در نهایت 340 عنوان برنامه مشخص شد که در راس آنها توانمندسازی و توانبخشی مبتنی بر جامعه خواهد بود.

او گفت: این برنامه ها با همکاری استانداری و سازمان مدیریت انجام خواهد شد و منتظر تخصیص اعتبارات مورد نظر برای اجرای آن هستیم که امیدواریم با اجرای آنها بخشی از مشکلات مان حل شود.

مدیر کل بهزیستی استان تهران در خصوص فاز 2 جمع آوری معتادان خیابانی گفت: فاز اخیر از دو روز قبل در سطح تهران آغاز شد به طوری که در اولین روز 343 معتاد خیابانی به مراکز بهزیستی ارجاع داده شدند که در مرکز غربالگری 107 نفر آنها واجد شرایط نگهداری نبودند 17 نفر اتباع بیگانه به کشورشان بازگردانده شدند و در نهایت 219 نفر به مراکز اقامتی میان مدت بهزیستی تهران فرستاده شدند و همچنین امروز نیز 150 نفر به مرکز غربالگری اعزام شدند.

او با اشاره به اینکه بهزیستی آمادگی نگهداری 2200 معتاد خیابانی را در این مرحله دارد گفت: در این مرحله می توانیم 2000 مرد و 200 زن را در مراکز میان مدت نگهداری کنیم.

او گفت: مدت نگهداری این معتادان یک تا سه ماه است و بعد از آن به مراکز حرفه آموزی و توانمندسازی بهاران ارجاع داده می شوند. به طوری که در مرحله گذشته 700 نفر از این معتادان به مراکز شهرداری فرستاده شدند. همچنین دو مرکز سعید آباد و خاورشهر نیز با ظرفیت 400 نفر آماده نگهداری از معتادان خیابانی است.

دلبری همچنین به چالش فرزندخواندگی در استان تهران اشاره کرد و گفت: ماهیانه 57 کودک به شیرخوارگاه ها فرستاده می شوند که با توجه به امکانات و منابع محدود تعداد ورودی های ما زیاد است به طوری که 1600 خانواده دو تا سه سال است پشت نوبت فرزندخواندگی هستند و با توجه به اینکه استاندارد نگهداری هر 6 فرزند توسط یک مادر یار است تعداد بالای کودکان باعث شده که بعضا از هر 15 تا 18 فرزند یک مادر یار نگهداری کند. به همین دلیل می طلبد که اقدامات جدی در این خصوص انجام شود.

او گفت: با تعاملاتی که با قوه قضاییه برگزار کردیم توانستیم در سال گذشته با رشد 132 درصدی فرزند خواندگی مواجه شویم این در حالی است که در سال 93، 140 فرزند خواندگی و در سال 94، 326 فرزندخواندگی داشتیم.

دلبری همچنین گفت: با تعامل با دادگاه عمومی و قوه قضاییه قرار است امسال هر تعداد کودک و پرونده واجد شرایط فرزندخواندگی وجود دارد در کمتر از یک ماه رای برای آنها در دادگاه داده شود.

او با تاکید بر اینکه 80 درصد کودکان بهزیستی بد سرپرست هستند گفت: با تعاملی که با قوه قضاییه برگزار شده امیدواریم مشکل فرزند خواندگی کودکان بهزیستی برطرف شود.

مدیر کل بهزیستی استان تهران در مورد خانه های امن و خشونت های خانگی گفت: هدف ما پیشگیری و انجام مشاوره قبل از بروز مشکل است به همین دلیل فکر نمی کنم افزایش خانه های امن کار درستی باشد اما در خانه های سلامت این آمادگی را داریم افرادی که از سوی قوه قضاییه و نیروی انتظامی معرفی می کنند را پذیرش کنیم و در سال جاری قصد افزایش کارگاه های خدمات اجتماعی با کمک کلینیک های مددکاری را داریم.

او گفت: سال گذشته 7700 زوج به مراکز مداخله مراجعه کردند که 10 درصد این آمار یعنی حدود 700 نفر منجر به سازش شد و به دنبال این هستیم که این آمار را افزایش دهیم.

دلبری گفت: به دنبال اجرای طرح تحکیم خانواده و خانواده متعالی با کمک استانداری هستیم تا بتوانیم از آسیب های ایجاد شده جلوگیری کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران از فعالیت 8 مرکز مداخله در بحران در تهران خبر داد و گفت: سال گذشته این مراکز هزار نفر مراجعه کننده داشتند و همچنین 2هزار و 400 مورد نیز مراجعه به مراکز خدمات سیار بهزیستی تهران انجام شده است.

دلبری با تاکید بر اینکه پایگاه‌های خدمات اجتماعی 328 مورد مراجعه کننده داشته‌اند، گفت: در خط تلفن اورژانس اجتماعی نیز 25 هزار مورد تلفن از سوی مراجعه کنندگان برقرار شده است و سال گذشته اورژانس اجتماعی هزار و 76 فرد مراجعه کننده داشته که از خدمات نگهداری و خوابگاهی استفاده کرده‌اند.

منبع : خبر آن لاین

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.