×

انتقاد نسبت به نبود تناسب میان جرم اسیدپاشی و مجازات آن

انتقاد نسبت به نبود تناسب میان جرم اسیدپاشی و مجازات آن

یک وکیل دادگستری گفت امید است با اتخاذ تصمیمات و قوانین شایسته مانع ارتکاب روزافزون جرم اسیدپاشی در جامعه شویم

انتقاد-نسبت-به-نبود-تناسب-میان-جرم-اسیدپاشی-و-مجازات-آن وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: امید است با اتخاذ تصمیمات و قوانین شایسته مانع ارتکاب روزافزون جرم اسیدپاشی در جامعه شویم.

لیلا احسن با انتقاد از افزایش اسیدپاشی در جامعه گفت: یکی از جرایمی که به شکل یک انتقام بسیار فجیع رخ می‌دهد اسیدپاشی است که به علت عدم ضمانت اجرای لازم و مجازات کافی، نسبت به گذشته رو به افزایش است.

وی با اشاره به ماده 279 قانون مجازات اسلامی ادامه داد: طبق این ماده صرف دست به اسلحه بردن حتی اگر شلیکی صورت نگیرد ولی موجب ایجاد رعب و وحشت برای مردم شود، محاربه محسوب شده و فاعل به مجازات محاربه محکوم می‌شود. به نظرم در اسیدپاشی عمق فاجعه‌ای که صورت می پذیرد به مراتب بیشتر است و در اثر ارتکاب این فعل هم رعب و وحشت بیشتری ایجاد می‌شود و هم جرم به صورت کامل تحقق می‌یابد و مجنی علیه نیز از هستی ساقط می شود.

احسن افزود: در جرم قتل نیز ممکن است به صورت آنی و در بیشتر موارد بدون تصمیم و برنامه‌ریزی قبلی قاتل مرتکب این فعل شود، اما در اسیدپاشی با فردی مواجه هستیم که با نقشه قبلی و حتی مرور مکرر آن و مدت زمان طولانی جهت برگشت از نیت سوء خود با قصد و نیت کاملا سوء مبادرت به ارتکاب این عمل می‌کند و قصد او چیزی جز از بین بردن آینده مجنی علیه به خاطر دست نیافتن به تمایلات شخصی خود نیست.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که این امر به لحاظ امنیت و آسایش عمومی دارد و با توجه به این که نتایج آن خواه مرگ، خواه از بین رفتن زیبایی شخص باشد، هر دو وخیم و هولناک است و چه بسا مورد دوم بسیار دردناک تر از نخستین باشد؛ لذا نتیجه جرم اسیدپاشی بسیار وحشتناک است.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه به جای برخورد قاطع با مرتکبین این جرایم مانند پرونده موکل اینجانب دکتر انوری مرتکبین پس از مدت کوتاهی حتی قبل از صدور حکم با وثیقه‌ای بسیار ناچیز و غیر قابل مقایسه با تبعات این جرم از حبس آزاد شده و این موجب می شود که روز به روز بر تعداد مرتکبین افزوده شود و مجنی علیه نیز به دلیل نقص قانون در این گونه جرایم چاره ای ندارد جز اینکه تن به رضایت دهد، رضایتی ناخواسته که ناشی از عدم وجود قوانین جامع در این زمینه است.

احسن یادآور شد: شخصی مانند موکلم که سال‌ها تلاش کرده و توانسته است موقعیتی را از نظر اجتماعی برای خود فراهم کند با کینه ورزی اشخاصی در ثانیه به بدترین شکل، مورد تعرض قرار گرفته و نه تنها چهره وی دچار آسیب می شود، بلکه تمام انگیزه و روحیه وی نیز دستخوش این غرض ورزی کور قرار می‌گیرد و به واقع چگونه باید پاسخگوی این افراد آسیب دیده شد؛ زیرا در جرم فوق صحبت از یک شخص نیست بلکه با این عمل که در ظاهر بر روی مجنی علیه صورت می‌گیرد، تمام خانواده و اطرافیان وی دچار آسیب شده و تا مدت‌ها به دلیل تألمات روحی حتی قادر به انجام امور روزمره خود نیستند.

وی افزود: رضایت آسیب‌دیدگان نیز از موارد دیگری است که موجب می‌شود افرادی که آمادگی برای ارتکاب جرم را دارند با مشاهده نتیجه، بدون ترس و به سهولت با تهیه مقداری اسید زندگی فردی را برای همیشه تحت الشعاع قرار دهند. این در صورتی است که اسیدپاشی منجر به فوت مجنی علیه نشود و نهایتا حتی مجازاتی را که در جرایم به مراتب خفیف تر اعمال می شود، تحمل نکرده و از حبس آزاد و با فراغ بال و بی خبر از اثراتی که این عمل بر روی مجنی علیه داشته زندگی عادی خود را از سر گیرند.

احسن در پایان گفت: تنها می توان امید داشت که با بررسی ابعاد گسترده و آسیب های وارده به جامعه و آسیب دیدگان در این نوع جرایم و اتخاذ تصمیمات و قوانین شایسته مانع ارتکاب روزافزون آن شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.