×

لاریجانی تعداد اعدام ها، قصاص را زیر سوال برده است

لاریجانی تعداد اعدام ها، قصاص را زیر سوال برده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، گفت از نظر تعداد اعدام‌ها دومین یا سومین کشور جهان به شمار می‌رویم و همین مساله باعث شده که قصاص که یک حکم نورانی است زیر سوال برود

لاریجانی-تعداد-اعدام-ها،-قصاص-را-زیر-سوال-برده-است وکیل 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، گفت: از نظر تعداد اعدام‌ها دومین یا سومین کشور جهان به شمار می‌رویم و همین مساله باعث شده که قصاص که یک حکم نورانی است زیر سوال برود.

 محمدجواد لاریجانی بعدازظهر دوشنبه در نشست هم‌اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی گفت: نقطه مرجع برای ما انقلاب اسلامی است و از این انقلاب می‌توان به دو نتیجه مهم پی‌برد که نخست بنای یک نظام مدنی و سیاسی جامع براساس عقلانیت اسلامی بود و دومین مساله که با انقلاب ما کلید خورد مساله بیداری اسلامی در بیرون از مرزهای کشور است. در اوایل انقلاب خیلی‌ها نسبت به پا گرفتن یک نظام مدنی و سیاسی براساس اسلام شک داشتند. مثلاً مرحوم بازرگان معتقد بود که این پروژه غلط است و می‌توانیم نظام مدنی سوییس را برداریم و زنا و شرب خمر را از آن حذف و استفاده کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: گروه دیگری معتقد بودند که با این نظام سیاسی و مدنی، ایران چند سال دیگر از کابل هم عقب می‌افتد؛ اما حالا بعد از بیش از سه دهه کشورهای غربی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان چشمان‌شان را باز کردند و دیده‌اند که پیشرفته‌ترین کشور خاورمیانه در علم و تکنولوژی "ایران" است. جمهوری اسلامی ایران همین الان تنها کشوری است که 10 هزار خانه آن چراغ خود را با انرژی اتمی روشن می‌کنند و این تکنولوژی هرچند با برجام، ترمز دستی‌اش کشیده شده اما از بین نمی‌رود و دوباره شروع می‌شود.

او به کشورهای غربی توصیه کرد که زیرآب برجام را نزنند چون اگر برگردیم با سرعت بسیار بیش‌تری برخواهیم گشت و افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش‌ترین تأثیر را بر مردم سایر کشورها داشته است و پروژه عظیم از بین بردن مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی و مساله تکه پاره کردن سوریه امروز شکست خورده و همه می‌دانند ایران عامل شکست برنامه صهیونیست‌ها بوده است.

لاریجانی ادامه داد: امروز چنین قدرتی در دنیا ظهور کرده و کشورهای غربی معتقدند یک غول متولد شده است و برای‌شان وحشتناک است.

وی با بیان این که اسلام براساس بصیرت است گفت: مهم‌ترین مفهوم و تفکر اسلامی خداست و همین مفهوم نیز باید براساس بصیرت باشد لذا اساس تفکر اسلامی ما بصیرت است و بصیرت مبتنی بر فهم درست از وضعیت است. موانع فهم درست از وضعیت چیست؟ همان چیزی است که به نظر می‌آید دسترسی آسان به اطلاعات است.

لاریجانی یادآور شد : زمانی که اینترنت می‌خواست وارد ایران شود بین من و مهندس غرضی، وزیر وقت مخابرات اختلاف بود. زیرا مهندس غرضی می‌گفت اینترنت همین فکس است و من می‌گفتم فکس نیست. به دنبال این مساله یک گزارش 13 تا 14 صفحه‌ای برای حضرت آقا نوشتم و گفتم که اینترنت فکس نیست و تکنولوژی بسیار جالبی است. بعد از دو هفته معظم له ما را صدا کردند و بعد از نماز مغرب و عشا خدمت ایشان رفتیم. حضرت آقا سه مطلب در حاشیه گزارش من عنوان کردند که نخست این بود که این تکنولوژی مهم است و باید روی آن سرمایه‌گذاری شده و رها نشود. دوم این که این تکنولوژی می‌تواند برای نسل جوان ما خیلی خوب باشد و سوم این که از همین الان به فکر‌ آلودگی‌های این تکنولوژی باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: یکی از مسائلی که امروز در دنیا وجود داد امکان ذهن‌سازی است و با توجه به تکنولوژی‌های موجود ما هم می‌توانیم مسائل خود را در دنیا مطرح کنیم.

لاریجانی یادآور شد: امام خمینی (ره) مصر بودند که تجربه انقلاب ما کشوری یا سرزمینی نیست بلکه باید حتما به بیرون از مرزها برود. لذا این که حساس باشیم راجع ما چگونه فکر می‌کنند بسیار مهم است. اوایل انقلاب من و آقای ظریف لیبرال بودیم و اصلاح‌طلبان امروزی سوپررادیکال بودند. این‌ها معتقد بودند که با سازمان ملل هیچ‌گونه مراوده‌ای نداشته باشیم و یک عده نیز می‌گفتند باید مراوده داشته باشیم. ما این دو دیدگاه را نوشتیم و خدمت امام بردیم که ایشان فرمودند این تفکرات غلط است و ما باید در مجامع بین‌المللی حضور پیدا کنیم و داهیانه از تجربه خود دفاع کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به مساله حقوق بشر گفت: حقوق بشر مساله‌ای است که فرهیخته‌ترین متون بین‌المللی در مورد آن وجود دارد و از لحاظ ساختار ادبیات، متون نوشته شده درباره این موضوع جزو بهترین متون در سطح بین‌الملل است.

لاریجانی با بیان این که در رابطه با مسائل حقوق بشر، سه دوره در سطح جهان وجود دارد، گفت: دوره اول که تحت عنوان نسل اول اسناد حقوق بشری یاد می‌شود درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی است که توسط متفکران لیبرال سکولار تهیه شده و دقیقا در زمانی بود که جهان اسلام و بسیاری از کشورهای دنیا خواب بودند. نسل دوم اسناد سازمان ملل در خصوص حقوق بشر مربوط به مکانیزم‌هایی مانند پیگیری و تنبیه است مانند مکانیزم گزارشگری که به تدریج شکل گرفت یا مکانیزم یو پی آر که ایران در آن نقش داشت. ناگفته نماند مکانیزم یو پی آر یعنی این که همه کشورها با یک سیستم بدون تبعیض در معرض ارزیابی حقوق بشری قرار بگیرند و نسل سوم اسنادی است که به معنای جدید زندگی مفهوم می‌دهد و این‌جا همان‌جایی است که ما باید با تمام نیرو حضور داشته باشیم.

لاریجانی افزود: کشورهای غربی در همان اوایل معتقد بودند که زن و شوهر خانواده تشکیل نمی‌دهند و اکنون می‌گویند اعضای خانواده می‌توانند هم‌جنس‌گرا باشد یا در مورد مفهوم شکنجه معتقدند هرگونه مجازات بدنی شکنجه است، درحالی که شکنجه اعمال زور برای گرفتن چیزی است.

وی با اشاره به موضوع اعدام و با اعتقاد بر این که در سال 2019 مساله توقف اعدام در دنیا اجباری خواهد شد، گفت: در کشور ما به علت این که قانونی داریم که مجازات اعدام را در سطح نسبتاً زیادی درباره مواد مخدر تجویز می‌کند وضعیت به گونه‌ای شده که از نظر تعداد اعدام‌ها دومین یا سومین کشور به شمار می‌رویم و همین مساله باعث شده قصاص که یک حکم نورانی است زیر سوال برود.

لاریجانی در پایان گفت: متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است در زیر تعداد بهمن‌وار اعدام محکومان مواد مخدر زیر سوال رفته و این برای نظام ما مناسب نیست و باید قانون را بازنگری کنیم. ما باید در تدوین نسل سوم اسناد حقوق بشری سرمایه گذاری بسیار وسیعی انجام دهیم. جهان شمولی اسناد سازمان ملل به این معنا نیست که مدل زندگی غربی بهترین مدل است؛ به عبارتی بزرگ‌ترین حق را از ما بگیرند و یک شکلات دسته‌دار به ما بدهند و بگویند با آن خوش باشید. این همان نقطه‌ای است که ما باید قویا در آن بایستیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.