×

پیشنهاد وزیر دادگستری دولت مهندس بازرگان به رئیس جدید قوه قضاییه

پیشنهاد وزیر دادگستری دولت مهندس بازرگان به رئیس جدید قوه قضاییه

پیشنهاد وزیر دادگستری دولت مهندس بازرگان به رئیس جدید قوه قضاییه

پیشنهاد-وزیر-دادگستری-دولت-مهندس-بازرگان-به-رئیس-جدید-قوه-قضاییه

وجود بازرس در کار قضات برای تهران و شهرستان‌ها ضروری است

 پیشنهاد من به ریاست جدید قوه قضائیه این است که تعدادی از قضات خبره و مورد اعتماد که البته هیچ‌گونه وابستگی جناحی و یا دیدگاه حزبی نداشته باشند برای امر نظارت انتخاب کند.

ایلنا: وزیر دادگستری دولت مهندس بازرگان گفت: وجود بازرس در کار قضات برای تهران و شهرستان‌ها ضروری است. احمد صدر حاج ‌سید جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص الویت‌های کاری رئیس جدید قوه قضاییه گفت: تا آنجا که من به یاد دارم بهترین موردی که دادگستری با آن مواجه بوده و مردم نیز از آن راضی بودند در زمان وزارت آقای لطفی بود، در آن زمان دادگستری بدون تمایل به دسته‌جات سیاسی و جبهه‌گیری‌ها حکم صادر می‌کرد. وی ادامه داد: البته وزیر دادگستری نیز بازرسینی را جهت نظارت بر احکامی که در دادگاه‌ها صادر می‌شد تعیین کرده بود که این بازرسین پس از مطالعه احکام صادره از دادگاه‌ها و نتیجه دادرسی گزارشی را به وزیر ارائه می‌دادند که براساس آن قضات تشویق یا تنبیه می‌شدند.

وزیر دادگستری دولت مهندس بازرگان با بیان اینکه در آن زمان قضات نیز در جهت احقاق حق موشکافانه و دقیق تلاش می‌کردند افزود: البته قضات کنونی هم افراد متعهد و با شرف هستند. وی تصریح کرد: پیشنهاد من به ریاست جدید قوه قضائیه این است که تعدادی از قضات خبره و مورد اعتماد که البته هیچ‌گونه وابستگی جناحی و یا دیدگاه حزبی نداشته باشند برای امر نظارت انتخاب کند تا از این طریق اجرای دقیق قانون و رعایت عدالت تضمین شود. وجود بازرس در تهران و شهرستان‌ها ضروری است.

حاج‌سید جوادی در ارزیابی عملکرد ریاست جدید قوه قضائیه در انتصابات دستگاه‌های وابسته این قوه اظهار داشت. البته من مدتی است که بنابر مشکلات و البته بیماری از دستگاه قضایی جدا شده‌ام اما در خصوص انتصاب رئیس دیوان عالی کشور زمانی که از برخی قضات آنجا در این خصوص پرسیدم؛ آنان از جلسه ریاست قوه قضائیه با قضات این دیوان به منظور تعیین رئیس خبر دادند که من خوشحال شدم اما در ادامه گفتند که این اقدام به صورت ظاهری انجام شد ، قضات را جمع و سلام و احوال پرسی کردند صحبت مختصری نیز شد ولی در نهایت آنچه را که خودشان می‌خواستند انجام دادند و به میل خود انتخاب کردند.

عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ادامه داد:حال امکان دارد افرادی که منصوب شده‌اند نیز خوب باشند ولی در هر حال با توجه به قانون اساسی باید انتخاب دادستان کشور و رئیس دیوان عالی کشور با مشورت قضات انجام شود که این کار را نکردند. وی با بیان اینکه سال‌هاست مردم گرفتار مسائلی چون کندی دادرسی، تجدید نظرها، عدم رسیدگی به شکایات مردم بوده و این مشکلات آنان را در دادگستری‌ها سرگردان کرده گفت: امیدواریم که ریاست قوه قضائیه نسبت به امر نظارت از طریق قضات امین و مورد اعتماد و بدون وابستگی‌ها اهتمام داشته باشند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.