×

مواد مخدر، قسمت اول نگهداری مواد مخدر

مواد مخدر، قسمت اول نگهداری مواد مخدر

مواد مخدر چیست و اینکه چه موادی از سوی قانونگذار بعنوان مخدر و قابل پیگرد بودن شناخته شده است که این بحثی است تکراری و در اینجا بجای تعریف لغوی و حقوقی از مواد مخدر و انواع و اقسام آن گذر می نماییم و فرض را بر علم خواننده بر این موضوع قرار داده و به شوق قانونی که در صورت ارتکاب مستوجب مجازات قرار می گیرد می پردازیم

مواد-مخدر،-قسمت-اول-نگهداری-مواد-مخدر

مواد مخدر ،  قسمت اول : نگهداری

مواد مخدر چیست و اینکه چه موادی از سوی قانونگذار بعنوان مخدر و قابل پیگرد بودن شناخته شده است که این بحثی است تکراری و در اینجا بجای تعریف لغوی و حقوقی از مواد مخدر و انواع و اقسام آن گذر می نماییم و فرض را بر علم خواننده بر این موضوع قرار داده و به شوق قانونی که در صورت ارتکاب مستوجب مجازات قرار می گیرد می پردازیم .

عناوین مجرمانه در خصوص مواد مخدر در قانون مربوط به آن احصاء شده است و در اینجا در ابتدا به« موضوع نگهداری »موادمخدر می پردازیم .

در ابتدا باید گفت که نگهداری مواد مخدر به چه چیزی اطلاق می شود ؟

نگهداری مواد مخدر یعنی اینکه شخص مواد مخدر ممنوعه را تحت هر عنوان و شکل و شرایطی در .... و اختیار خود قرار دهد و از آن به نوعی حفاظت نماید بدان معنا که اگر کسی مواد مخدری را در منزل ، کیف ، جیب ، محل کار و یا هر آنچه که در ید و استیلاء و تصرف ایشان می باشد چه بعنوان مالکیت عین یا منافع نگهداری نماید مشمول مجازات قانونی خواهد شد .

بنابراین ادعای عدم اطلاع از قانون و جهل به آن یا جهل به موضوع رافع مسئولیت کیفری نمی باشد چرا که جرم موادمخدر به اصطلاح جرم مادی صرف است و صرف در تصرف بودن این مواد تحت هر شرایط و عنوانی اعم از امانت ، ادعای اینکه بجای طلب خود از آن نگهداری کرده تا مدیون دین را پرداخت کند یا هر عنوان دیگری تاثیر در مانحن فیه نداشته و مرتکب به مجازت قانونی محکوم خواهد شد ، مگر در شرایط خاص .

البته در خصوص مجازات درباره هریک از انواع مواد با نوع دیگر در قانون تفاوتهایی با توجه به میزان خسارت که مواد به جامعه و شخص وارد می کند ، مجازاتهای متفاوتی در نظر گرفته شده است .

حال باید دید که اگر شخصی به عمد یا سهو مرتکب جرم نگهداری موادمخدر شده می توان به وی کمک نمود یا خیر ؟

که در اینجا باید گفت با توجه به شرایط امکان این وجود دارد که به اینگونه مجرمین نیز بتوان تحت شرایط خاص قانونی ، کمک کرد تا به آغوش خانواده و جامعه بازگردند و از ارتکاب مجدد این جرائم منصرف شوند .

مجازات نگهداری مواد مخدر برای اطفال نوجوانان و برگسالان متفاوت می باشد ، که قانونگذار مجازات هریک از آنها را به تفکیک بیان کرده است . نوع دادرسی و دادگاه بررسی پرونده نیز در خصوص اطفال نوجوانان  در دادگاه اطفال نوجوانان و بزرگسالان  در دادگاه انقلاب  می باشد .

ادامه دارد ...

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.