×

راهکارهای مقابله با مشاغل کاذب

راهکارهای مقابله با مشاغل کاذب

راهکارهای مقابله با مشاغل کاذب

راهکارهای-مقابله-با-مشاغل-کاذب وکیل 

آنگونه که وزیر کشور اعلام کرده است 3.5 میلیون نفر در کشور بیکار هستند؛ رکود و بیکاری هر روز عمق بیشتری به‌خود می‌گیرد و هرچه بیکاری افزایش پیدا می‌کند، گرایش به سمت مشاغل کاذب هم افزایش می‌یابد. اما اشتغال کاذب نه تنها مولد نیست بلکه از یک سو، خودش ناهنجاری و آسیب‌های دیگری به همراه دارد و بر این اساس مقام‌های قضایی در تلاش هستند تا برای افزایش امنیت در جامعه راهکارهایی برای کاهش مشاغل کاذب و افزایش مهارت‌های شغلی را ارایه دهند که بر این اساس برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت
گرفته است.

  رشد 30 درصدی مشاغل کاذب
مشاغل کاذب مانند دست‌فروشی و دوره‌گردی مشاغل غیرمولد است که هیچ تاثیری بر رشد اقتصاد کشور ندارد این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که مشاغل کاذب بیش از 30 درصد رشد داشته است. بر این اساس این موضوع می‌تواند زمینه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را نیز فراهم کند. یکی از راهکارهای پیشگیری از بروز چنین مشکلی ارایه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است که بر این اساس برخی مسئولان قضایی در تلاش هستند تا برای رفع مشکل بیکاری و کاهش مشاغل کاذب به زندانیان مهارت‌های اشتغال ارایه دهند.

 آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه اشتغال مولد
بر این اساس رییس کل دادگستری فارس از امضای سند همکاری دادگستری و سازمان فنی و حرفه‌ای استان فارس خبر می‌دهد و در‌این زمینه می‌گوید: امضای این تفاهم نامه در راستای آموزش افراد فاقد شغل و حرفه است تا بر این اساس زمینه دستیابی به جامعه‌ای امن و عاری از جرم فراهم شود.
علی القاصی‌مهربیان می‌کند: رسالت سازمان فنی و حرفه‌ای در شرایط کنونی مهم‌تر از دیگر زمان‌ها‌ست، باید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال با مدیریت صحیح تلاش و شرایط تولیدات داخلی، توانمند ساختن اقتصاد درونی و عدم وابستگی به کالاهای وارداتی فراهم شود.
وی تاکید می‌کند: برای  فعال کردن فضای کسب و کار و تقویت واحدهای تولیدی علاوه بر ورود دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی، فعال و پویا  نگه داشتن شرکت‌ها و گردش چرخ کارخانجات تولیدی نیازمند نیروی انسانی ماهر و آموزش
 دیده هستیم.
القاصی‌مهر یکی از مشکلات اجتماعی امروز را نبود آموزش شغلی حرفه‌ای می‌داند و توضیح می‌دهد: برخی از افراد به دلیل عدم‌مهارت شغلی لازم به مشاغل کاذب روی آورده و برخی به انحراف کشیده می‌شوند و این زمینه گرایش به ارتکاب جرم در برخی از  این افراد را  فراهم می‌کند.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس با اشاره به آمار بالای زندانیان  در زندان‌های فارس بیان می‌کند: بخش عمده‌ای از زندانیان فاقد شغل و آموزش‌های لازم هستند که در این تفاهم‌نامه مقرر شده تا با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان امکان حرفه‌آموزی درون زندان بیش از پیش فراهم شود.
وی تصریح می‌کند: با همکاری و تعامل مجموعه قضایی استان، اداره کل زندان‌های فارس و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان می‌توان زمینه ارایه آموزش‌های تخصصی و عملی به مددجویان را تسهیل کرد تا زمینه کمک و اشتغال به زندانیان در حین گذران دوران محکومیت ایجاد شود.
وی با بیان این واقعیت که مجرمی که در چرخه ارتکاب جرم قرار می‌گیرد خانواده وی نیز دچار آسیب می‌شود، عنوان می‌کند: سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند در رفع فقر و بیکاری در حوزه زندان‌ها وارد شود و با ارائه آموزش‌های متنوع به مددجویان و آموزش چندین نوع مهارت فنی به آنان زمینه کسب درآمد مددجویان و تأمین خانواده‌های تحت سرپرستی آنان را مهیا کند.

 مشاغل کاذب مولد بی‌نظمی است
این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب اهواز درباره ساماندهی مشاغل کاذب نیز معتقد است که باید هماهنگی‌های لازم میان دستگاه قضایی، شهرداری و نیروی انتظامی برای ساماندهی دستفروشان و وانت بارها در سطح شهر اهواز صورت گیرد.
عباس حسینی پویا با باین اینکه در راستای ساماندهی بازار اهواز باید سرعت داشته باشیم بیان می‌کند: در این راه وظیفه سنگینی بر‌عهده مدیریت اجرایی شهرداری است که باید با برنامه‌ریزی شاهد اقدامات اثرگذارتری باشیم و در این راه شهرداری اهواز اطمینان داشته باشد که از سوی دستگاه‌قضایی مورد حمایت قرار می گیرد. وی تاکید می‌کند: نافی مشکلات ناشی از بیکاری در شهر اهواز نیستیم اما بی‌نظمی را نمی‌توانیم تحمل کنیم.
تشکیل کمیته برای ساماندهی برخی مشاغل کاذب
با توجه به اهمیت موضوع دادستان کرمانشاه از تشکیل کمیته‌ای با محوریت دستگاه قضایی و حضور فرمانداری، شهرداری و اتاق اصناف برای ساماندهی برخی مشاغل کاذب خبر می‌دهد.
مجتبی ملکی می‌گوید: برخی مشاغل باید هر چه سریعتر به مکانی خارج از شهر منتقل شوند تا آلودگی‌های صوتی و هوایی کمتر شود و کار این کمیته کارشناسی همین موضوع و شناسایی اینگونه مشاغل است.
این مقام مسئول توضیح می‌دهد: یکی دیگر از دغدغه‌های موجود نزاع‌های دسته‌جمعی است که در دستور کار کمیته  مذکور  قرار دارد و به‌صورت ویژه به آن رسیدگی می‌شود و چنانچه موردی مشاهده شود برخورد جدی دستگاه قضائی را به دنبال دارد.
وی بیان می‌کند: شهرداری مکلف به این کار شد که در برخی موارد نارضایتی‌هایی در بین مردم به‌وجود آورده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.