×

وجود 2302 زندانی مهریه، زندانی بودن مردی به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه یک سکه ای

وجود 2302 زندانی مهریه، زندانی بودن مردی به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه یک سکه ای

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی از وجود 2 هزار و 302 زندانی مهریه در زندانهای کشور خبر داد و گفت استانهای فارس و تهران دارای بیشترین و استان سیستان بلوچستان دارای کمترین زندانی جرائم غیرعمد هستند

وجود-2302-زندانی-مهریه،-زندانی-بودن-مردی-به-دلیل-ناتوانی-در-پرداخت-مهریه-یک-سکه-ای وکیل 

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی از وجود 2 هزار و 302 زندانی مهریه در زندانهای کشور خبر داد و گفت: استانهای فارس و تهران دارای بیشترین و استان سیستان بلوچستان دارای کمترین زندانی جرائم غیرعمد هستند.

 اصغر جهانگیر در بیست و نهمین جشن حمایت از زندانیان نیازمند که یکشنبه شب برگزار شد با بیان اینکه هم‌اکنون 213 هزار زندانی جرائم عمد و غیرعمد در زندانهای سراسر کشور وجود دارد اظهار کرد: از این تعداد، 12 هزار و 679 نفر زندانیان جرائم غیرعمد هستند که حدود 6 درصد کل زندانیان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی افزود: از مجموع زندانیان جرائم غیر عمد، 2 هزار و 703 نفر زندانیان دیه شامل 2 هزار و 689 مرد و 14 زن هستند.

به گفته جهانگیر از مجموع زندانیان دیه، 974 نفر به خاطر دیه ناشی از وقوع تصادف جرحی شامل 970 مرد و چهار زن و 551 نفر به خاطر دیه ناشی تصادف منجر به فوت شامل 550 مرد و یک زن در زندان به سر می‌برند.

رئیس سازمان زندانها همچنین زندانیان دیه ناشی از قتل در حوادث کارگاهی را 500 نفر عنوان و تصریح کرد: هم‌اکنون 243 نفر به خاطر دیه ناشی از قطع عضو یا ایراد صدمات بدنی در حوادث کارگاهی در زندان به سر می‌برند.

به گفته وی از مجموع زندانیان دیه، 2 هزار و 362 نفر حکم محکومیت گرفته‌اند و پرونده 342 نفر نیز در حال رسیدگی در مراحل مختلف قضایی است.

جهانگیر تعداد زندانیان جرائم مالی غیر عمد را 9 هزار و 976 نفر عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون 2  هزار و 302 نفر به خاطر مهریه، 562 نفر به خاطر عدم پرداخت نفقه و 6 هزار و 250 نفر نیز در ارتباط با نحوه اجرای محکومیتهای مالی در زندان هستند.

به گفته رئیس سازمان زندانها، استانهای فارس و تهران بیشترین و استان سیستان بلوچستان کمترین تعداد زندانیان جرائم غیر عمد را دارند.

وی در ادامه به مدت ماندگاری محکومان دیه در زندانها اشاره کرد و یادآور شد: از 2 هزار و 703 زندانی دیه، یک هزار و 279 نفر کمتر از شش ماه، 396 نفر بین شش ماه تا یکسال، 654 نفر بین یک تا سه سال، 171 نفر بین سه تا پنج سال و 203 نفر بیش از پنج سال در زندانها به سر برده‌اند.

جهانگیر مجموع بدهی زندانیان دیه را 260 میلیارد تومان خواند و درباره مدت زمان ماندگاری زندانیان جرائم مالی غیر عمد در زندانها اظهار کرد: از مجموع زندانیان ناشی از جرائم غیر عمد، 5 هزار و 931 نفر کمتر از 6 ماه، یک هزار و 553 نفر شش ماه تا یکسال، 2 هزار و 503 نفر یک تا سه سال، 326 نفر بین سه تا پنج سال و 113 نفر نیز بیش از پنج سال در زندانها مانده‌اند.

رئیس سازمان زندانها بار دیگر به آمار 2 هزار نفری محکومان مهریه اشاره و خاطرنشان کرد: این مسئله حاکی از این است که متاسفانه هنوز نگاه منطقی به مهریه وجود ندارد و تفکر «کی داده، کی گرفته» بین خانوادهها حاکم است.

به گفته جهانگیر در میان زندانیان مهریه، فردی با ثبت یک هزار و 514 عدد سکه به عنوان مهریه همسرش، سالهاست در زندان به سر می‌برد و در طرف مقابل نیز فردی در استان خراسان رضوی به دلیل ناتوانی در پرداخت تنها یک عدد سکه مهریه، در زندان است.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.