×

نرخ بیکاری کشور تک رقمی خواهد شد؟

نرخ بیکاری کشور تک رقمی خواهد شد؟

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمستان سال گذشته وعده داد که نرخ بیکاری کشور تک رقمی خواهد شد، این درحالی است که طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در 21 استان 2رقمی است

نرخ-بیکاری-کشور-تک-رقمی-خواهد-شد؟

 علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمستان سال گذشته وعده داد که نرخ بیکاری کشور تک رقمی خواهد شد، این درحالی است که طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در 21 استان 2رقمی است.

مرکز آمار ایران وضعیت نرخ بیکاری استان‌ها را در 6ماهه دوم سال94 مورد بررسی قرار داده است. این گزارش نشان می‌دهد نرخ بیکاری در 21 استان همچنان 2رقمی و بالای 10درصد است و فقط در 9 استان نرخ‌ها کمتر از 10درصد و تک رقمی ثبت شده است. طبق جدول تغییرات جدید نرخ بیکاری در استان‌ها، نرخ بیکاری استان کرمانشاه با 6/18درصد بالاترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور بوده و استان مرکزی با پنج درصد بیکاری، بهترین وضعیت را در بازار کار کشور داراست. از سوی دیگر، بررسی جدیدترین وضعیت نرخ بیکاری در کشورهای منطقه آسیا، اروپا و آمریکا نشان می‌دهد ایران با 8/16درصد در میان 43 کشور، بیشترین نرخ بیکاری را پس از کشورهای آفریقای‌جنوبی، اسپانیا و یونان به خود اختصاص داده است.

همه این آمار و ارقام موجب شد تا یکشنبه هفته پیش مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را درباره آمار بیکاری در صحن علنی ارایه کند. بر اساس این گزارش حدود 5/6میلیون نفر یا بیکار هستند یا کسانی هستند که اشتغال ناقص دارند یا کسانی که از جستجوی شغل دلسرد شده‌اند و به خارج از بازار کار رفته‌اند. معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای ارایه این گزارش، سخنان خود را در با اعلام وضعیت مجموعه‌ای از شاخص‌های اقتصاد کلان کشور یعنی نرخ رشد اقتصادی، بیکاری، تورم، توزیع درآمد و تراز تجاری کشور آغاز کرد. به گفته محمد قاسمی، واقعیت این است که وضعیت این متغیرها ناشی از مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری در هر کشور است. در این میان با وجود همه تلاش‌هایی که در کشور انجام شده است و هرکدام سعی کردند مجموعه‌ای از نوآوری‌های مدیریتی را برای اداره کشور معرفی کنند اما در هر حال نرخ رشد اقتصادی کشور هم به نسبت منابع صرف ‌شده و هم به نسبت سایر کشورها قابل توجه نیست و از سوی دیگر، وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد و به همین دلیل نیز بسیار پرنوسان بوده است.

 اشتغال‌زایی در گروی رشد اقتصادی

وی در توضیح بیشتر می‌گوید: متاسفانه با وجود اینکه رشد چهار تا پنج درصدی داشتیم اما این رشد اقتصادی چندان موجب اشتغال نشده است یعنی اشتغالی در کشور ایجاد نکرد بنابراین با وجود رشد اقتصادی اما این رشد پرنوسان، به شدت وابسته به نفت و به‌طور عمده موجب ایجاد اشتغال نشده یا همه مردم از مواهب این رشد برخوردار نشدند.

از سوی دیگر، پس از توزیع نقدی یارانه‌ها برای مدت 2سال ضریب جینی کاهش پیدا کرد یعنی برابری بیشتر شد اما بلافاصله پس از تورم‌های شدیدی که وجود داشت هم در اثر نوع اجرای هدفمندی یارانه‌ها و هم نوع تامین مالی آن و هم نوع استقراضی که برای تامین منابع از بانک مرکزی انجام شد این شاخص ضریب جینی دوباره در سال93 به همان چیزی که در سال89 بود برگشت.

به عقیده وی، توزیع ناعادلانه درآمد در بین استان‌ها باید متناسب شود اگرچه در 12سال اخیر با وجود همه تلاش‌هایی که انجام شده فاصله درآمد استان‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

 انتقاد نسبت به نرخ بالای سودهای بانکی

از سوی دیگر، مشاور وزیر راه و شهرسازی از زاویه دیگری معضل بیکاری را در کشور بررسی کرده است. حسین عبده‌تبریزی با انتقاد از جریان کاهش داوطلبانه نرخ سود بانکی روز گذشته اظهار کرد: بخشی از بیکاری ناشی از نرخ سودهای بانکی بالاست و این موضوع باید با نظارت بانک مرکزی اصلاح شود. در حال حاضر یکی از بانک‌های خصوصی کشور در اقدامی متفاوت و بدون هماهنگی با شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش سود سپرده‌های بانکی کرد که می‌تواند به نفع موسسه‌های غیرمجاز و خروج سرمایه از بانک‌ها شود، این درحالی است که در کشوری مثل ایران شایسته نیست که موسسه‌های غیرمجاز آن به آسانی کار کنند و هیچ برخوردی هم با آنها صورت نگیرد.

در شرایطی که اقتصاد ایران با رکود روبروست و از طرفی نرخ‌های سود بالاست به عقیده این مقام مسئول، راه‌اندازی کسب و کار چندان منطقی نیست زیرا با سودهای بالای بانکی نمی‌توان دست به تولید زد در نتیجه سرمایه‌داران علاقمندند به جای تولید، پول‌شان را در بانک‌هایی با نرخ سود بالا سرمایه‌گذاری کنند؛ در این شرایط بانک‌ها بهتر است سودی را تضمین کنند که بتوانند از پس پرداخت آن برآیند.

اما با همه این اظهارنظرها، پنج ماه پیش علی ربیعی، وزیر کار وعده داد نرخ بیکاری تک رقمی خواهد شد، این وعده درحالی نقل محافل خبری شد که به عقیده یک عضو کانون عالی شورای اسلامی کار کشور، تک رقمی کردن نرخ بیکاری تنها به یک شرط امکان‌پذیر است و آن، اینکه کشور از حالت رکود خارج شود. به گفته علی اصلانی، تک رقمی کردن نرخ بیکاری تا پایان امسال محتمل نیست زیرا این هدف مستلزم دستیابی به رشد اقتصادی است و زمانی که کشور مسیر رشد و پویایی اقتصاد را بگذراند هم بازار اشتغال جان می‌گیرد و هم تولید و بهره‌وری بالا می‌رود، موضوعی که در پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس هم به آن اشاره شده است.

در این میان، نکته قابل تامل سخنان رییس بسیج جامعه زنان درباره معضل بیکاری است. به گفته مینو اصلانی، متأسفانه به دلیل ناهماهنگی‌ و سوء‌مدیریت هر روز شاهد بیکاری بیشتری در جامعه هستیم، این درحالی است که برخوردهای جناحی و سیاسی مسئولان با مسایل جوانان نیز به بیکاری آنها دامن می‌زند. به عقیده وی، وزارت ورزش و جوانان که کلیت بحث جوانان را برعهده دارد نباید تنها عنوان جوانان را یدک بکشد بلکه مسئولیت مستقیم در این زمینه دارد و باید پیگیری و بررسی راه‌های اشتغال‌های جوانان را به صورت جدی در دستورکار خود قرار دهد.

از سوی دیگر، کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس می‌گوید: در هر منطقه‌ای باید با توجه به شرایط برای رفع اشتغال فعالیت کرد، به‌عنوان مثال در استان‌های شمالی کشور برای مقابله با بیکاری در حوزه صنابع تبدیلی و تکمیلی باید فعالیت کرد، البته در صنعت گردشگری و توریسم نیز ظرفیت‌های بسیاری برای مقابله با بیکاری وجود دارد.

آمارها، دلایل افزایش بیکاری و راهکارهای حل نسبی این معضل، نکاتی است که در چند سال گذشته با هدف رفع موانع و اشتغال‌زایی عنوان شده است بنابراین اینکه جلسه‌های متعدد برگزار و فراکسیون اشتغال در مجلس تشکیل شود همه جزو کارهای تشریفاتی است. از آنجایی که بیکاری، عامل بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است به نظر می‌رسد وقت تحقق شعارها و حرف‌ها برای ایجاد اشتغال‌ متناسب با جامعه بیکارها در جامعه است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.