×

ثبت اسناد در سالی که گذشت؛ خداحافظی با سند منگوله دار-صف طولانی مالکان اراضی فاقد سند پشت اینترنت

ثبت اسناد در سالی که گذشت؛ خداحافظی با سند منگوله دار-صف طولانی مالکان اراضی فاقد سند پشت اینترنت

سازمان ثبتی ها سال 91 را سال رکورد اقدامات خود رقم زدند حذف سند منگوله دار، اجرای طرح کاداستر و صدور سند تک برگی در سراسر کشور و آغاز اجرای طرح امضای الکترونیکی و اجرای طرح تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند از مهمترین اقدامات سازمان ثبت اسناد در سال 91 بود

ثبت-اسناد-در-سالی-که-گذشت؛-خداحافظی-با-سند-منگوله-دار-صف-طولانی-مالکان-اراضی-فاقد-سند-پشت-اینترنت

سازمان ثبتی ها سال 91 را سال رکورد اقدامات خود رقم زدند. حذف سند منگوله دار، اجرای طرح کاداستر و صدور سند تک برگی در سراسر کشور و آغاز اجرای طرح امضای الکترونیکی و اجرای طرح تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند از مهمترین اقدامات سازمان ثبت اسناد در سال 91 بود.

خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سال 91 را همچنان با توسعه و البته کمی نمک چالش به پایان رساند. شاید اجرای طرح کاداستر، تحول در صدور اسناد تک برگی و الکترونیکی شدن بخشی از کارهای ثبتی از مهمترین اقدامات سازمان ثبت و چالش میان دفاتر معاملات املاک و دفترخانه ها و همچنین بحث بر سر یک ماده قانونی در حوزه ثبت مالکیت خودرو میان ثبتی ها و پلیس از مهمترین اخبار ثبت اسناد در سال 91 بوده است.

خداحافظی با سند منگوله دار

احمد توسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ابتدای سال 91 اعلام کرد: یک میلیون و 500 هزار سند مالکیت تحت سیستم کاداستر صادر شده است. بعد از یک ماه یعنی در اردیبهشت ماه گفت: رشد صدور اسناد صادره 21 درصد بوده و تاکنون یک میلیون و 700 هزار سند تحت سیستم کاداستر صادر شده است که این آمار شهریورماه سال 91 به 2 میلیون سند افزایش یافت. اعلام این آمار از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد کشور در حالی بود که محمد حسن بکائیان معاون املاکی سازمان ثبت هم اعلام کرد: از ابتدای سال 91 دیگر تمامی اسناد جدید در قابل سند کاداستری صادر می شود و سندهای دفترچه ای از رده خارج شده و اسناد تک برگی جای آن را گرفته است.

6 هزار میلیارد تومان هزینه اجرای کامل طرح کاداستر

هر چند طرح کاداستر به گفته بسیاری از کارشناسان انقلابی در سیستم ثبتی کشور محسوب شده و موجب کاهش شدید زمین خواری می شود ولی اجرای آن نیازمند تامین اعتبار است. عبدارضا مرادی مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: اجرای این طرح در کل کشور نیازمند 6 هزار میلیارد تومان است. برای همین طرحی را به مجلس ارائه کردند که این بودجه از سوی دولت تامین شود که در کش و قوس تصویب آن هستند.

آغاز ثبت امضای الکترونیکی در کشور

در اواسط سال 91 بود که سازمان ثبت اسناد اعلام کرد شهروندان می توانند برای ثبت امضای الکترونیکی خود به دفترخانه ها مراجعه کنند. با اجرای این طرح تمامی استعلامات و پاسخ به استعلامات فی مابین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی با امضاء الکترونیکی خواهد بود. البته در کنار این ویژگی می توان به کاهش شدید مصرف کاغذ، چلوگیری از پارتی بازی و جعل هم اشاره کرد. هر چند هنوز استقبال زیادی از این طرح نشده و تنها 4 هزار نفر امضای خود را الکترونیکی کردند ولی به زودی بیشتر معاملات با امضای الکترونیکی خواهد شد.

ایجاد بانک اطلاعاتی املاک کشور

مهر ماه سال 91 بود که شاهرخیان معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه اندازی بانک جامع اطلاعات املاک کشور خبر داد. به نحوی که این بانک در تمامی استانها تشکیل شده و در سازمان ثبت اسناد کشور به هم متصل می شوند.

تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند

سازمان ثبت اسناد کشور در آبان ماه سال 91 طرحی را اجرا کرد که بر اساس آن تمامی اراضی فاقد سند در کشور تعیین و تکلیف می شدند. این طرح مورد استقبال شهروندانی قرار گرفت که سالها در زمینها و خانه هایی زندگی و کار می کردند که فاقد سند بوده است. این طرح به صورت الکترونیکی و آن لاین بود و صدها هزار متقاضی ثبت نام کردند.

برگزاری چهارمین دوره انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران

بهمن ماه سال 91 چهارمین دوره انتخابات هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد. هر چند هنوز اسامی اعضای هیئت مدیره اعلام نشده است ولی بیشتر منتخبین همان اعضای قبلی بودند که توسط سردفتران انتخاب شدند.

ادامه سریال چالش میان سازمان ثبت و پلیس در سال 92

شاید یکی از مهمترین چالشهای سازمان ثبت ماده 29 قانون جرائم رانندگی باشد که در این سالها جنجال زیادی را به همراه داشته است. قانونی که می گوید مالکان خودرو ابتدا باید پلاک خودوری خود را از پلیس تحویل گرفته و بعد سند مالکیت خودرو را در دفترخانه ثبت کنند. ولی پلیس می گوید وقتی خودرو پلاکش تعویض شد و سند سبز خودرو صادر شد دیگر نیازی نیست به دفترخانه برود و خودروی خود را ثبت کند. البته این اظهارات پلیس با اعتراض وزیردادگستری و معاون قوه قضائیه همراه بود و در نهایت به جایی هم ختم نشد و همچنان این چالش ادامه دارد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.