×

طلاق تواقفی در صدر دعاوی خانوادگی

طلاق تواقفی در صدر دعاوی خانوادگی

معاون پیشگیری از وقوع‌جرم قوه‌قضاییه، گفت طلاق توافقی در 2 سال گذشته در رأس دعاوی خانوادگی قرار داشته است

طلاق-تواقفی-در-صدر-دعاوی-خانوادگی وکیل 

معاون پیشگیری از وقوع‌جرم قوه‌قضاییه، گفت: طلاق توافقی در 2 سال گذشته در رأس دعاوی خانوادگی قرار داشته است.

به گزارش صدا‌‌و‌سیما، محمدباقر الفت در حاشیه نشست تخصصی کنترل و کاهش طلاق در ‌‌جمع‌ خبرنگاران اظهارکرد: یکی از اولویت‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی که رهبر انقلاب نیز به آن تاکید دارند، مساله طلاق و طلاق توافقی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نهادهای مختلفی مثل وزارت کار و معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه این مساله را پیگیری می‌کنند و سال‌های گذشته، 160 هزار پرونده طلاق در دادگستری‌ها بوده است، گفت: طلاق‌های عاطفی یکی از علت‌های طلاق قطعی است و حتی زوجین پیش از طلاق جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند.

معاون پیشگیری از وقوع‌جرم قوه‌قضاییه تصریح‌کرد: مهمترین دستاورد مراکز مشاوره، کاهش طلاق‌های توافقی است و معتقدم در شرایط فعلی مهمترین ابزار پیشگیری از طلاق است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز مشاوره در حال حاضر فعالیت دارند یا خیر، افزود: در حال حاضر در 7 استان مراکز مشاوره تاسیس شده و نتایج خوبی نیز داشته است.

الفت تصریح‌کرد: در حال حاضر شاهد کاهش 5/3 درصدی طلاق در استان‌هایی هستیم که مراکز مشاوره فعال دارند.

وی گفت: علت‌های طلاق را شناسایی کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تشکیل سراسری مراکز مشاوره شاهد کاهش 35 درصدی طلاق باشیم.

معاون پیشگیری از وقوع‌جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه طلاق امری حقوقی است، افزود: طلاق مثل عقد مبتنی بر اراده طرفین است و قاضی نمی‌تواند نقش مشاور را ایفا کند و این تصور اشتباهی است که دادگاه باید مانع طلاق شود.

وی با اشاره به اینکه قانون مقرر کرده که افراد متخصصی در دادگاه‌ها به زوجین مشاوره بدهند، گفت: مراکز مشاوره ابزار انحصاری امروز برای حفظ کیان خانواده است.

معاون پیشگیری از وقوع‌جرم قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که طلاق توافقی چه مبنایی دارد، افزود: از نظر حقوقی عنوان طلاق توافقی نداریم و این عنوان جعلی است و جامعه آن را ایجاد کرده و تلاش ما بر این است که طلاق توافقی را حذف کنیم.

 «خانواده متشنج» علت بزهکاری کودکان و نوجوانان

در ادامه علی محمد زنگانه، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه‌قضاییه در این نشست با اشاره به اینکه سال گذشته در هفته قوه‌قضاییه مقام معظم رهبری مطالبه‌ای در خصوص خانواده و طلاق مطرح کردند، اظهارکرد: از سال گذشته تاکنون فعالیت‌های ما سرعت بیشتری به خود گرفته است و سعی کرده‌ایم  امور با انسجام بیشتری برنامه‌ریزی و دنبال شوند.

وی ادامه داد: آمارها و علل مختلفی در مورد طلاق با توجه به مشخصه‌های بومی و فرهنگی استان‌ها به ثبت رسیده است. به عنوان مثال در استان البرز، خیانت و توهم خیانت زناشویی 6 درصد، دخالت اطرافیان 12 درصد و مسائل جنسی 8 درصد عامل طلاق بوده است یا در استان چهارمحال و بختیاری 20 درصد علت طلاق‌ها به اعتیاد بازمی‌گردد یا در استان کردستان فقدان مهارت‌های ارتباطی و جنسی، عامل 32 درصد طلاق‌ها است.

مدیرکل پیشگیری‌های، فرهنگی و اجتماعی قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه از 20 دعاوی نخست کشور مجموع ناهنجاری‌ها و حوزه دعاوی خانواده دومین رتبه را به خود اختصاص داده است، گفت: طلاق توافقی نیز در صدر دعاوی خانواده کشور است. نسبت ازدواج به طلاق که کمتر از 4.5 رسیده است و متاسفانه بیش از 65 درصد حضور کودکان و نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت ناشی از خانواده‌های متشنج است.

زنگانه افزود: سرقت، ضرب و جرح عمدی و توهین به اشخاص عادی در ردیف 20 اتهام اول کشور هستند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که خانواده به عنوان نهاد متولی تربیت نتوانسته به رسالت خود عمل کند و در بازتولید رفتارهای نابهنجار اجتماعی موثر است.

وی با بیان اینکه تهران، خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه و مازندران 5 استان کشور در تقاضای طلاق توافقی هستند، گفت: میانگین سن ازدواج روند افزایشی را نشان می‌دهد.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه‌قضاییه به قانون حمایت خانواده که در سال 92 به تصویب رسید، اشاره کرد و افزود: این قانون ظرفیت‌های خوبی دارد؛ به عنوان مثال قوه‌قضاییه موظف شده، ظرف سه سال از طریق این قانون مراکز مشاور خانواده را در کنار دادگاه‌های خانواده ایجاد کند.

زنگانه ادامه داد: در حال حاضر در 31 استان کشور دفاتر مشاوره مستقر در دادگستری در کنار دادگاه خانواده داریم. همچنین در 14 استان مراکز مشاوره بخش خصوصی از طریق ارجاع به کار گرفته می‌شوند و 192 مرکز مداخله در بحران بهزیستی در 31 استان فعال هستند و در 5 استان کشور نیز مراکز تحکیم بنیان خانواده راه‌اندازی شدند.

همچنین شهلا کاظمی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: طی سال‌های 85 تا 90 بیشترین ازدواج در زنان در گروه‌های سنی 20 تا 24 و 25 تا 29 سال اتفاق افتاده است. همچنین بیشترین طلاق برای مردان در گروه سنی 20 تا 24 سال است و هرچقدر سن زیاد می‌شود، نسبت طلاق کاهش می‌یابد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.