×

در خصوص حق اشتغال بانوان چه می دانید؟

در خصوص حق اشتغال بانوان چه می دانید؟

خانم متاهلی هستم که همسرم با اشتغال من مخالفت میکند چکار کنم؟آیا قانونا میتواند مانع کار کردنم بشود؟

در-خصوص-حق-اشتغال-بانوان-چه-می-دانید؟

 خانم متاهلی هستم که همسرم با اشتغال من مخالفت میکند.چکار کنم؟آیا قانونا میتواند مانع کار کردنم بشود؟

طبق اصل 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت موظف به تامین شرایط و امکانات لازم جهت اشتغال همگان میباشد.در این اصل قانون اساسی هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد؛همچنین حسب اصل 21 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین و زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را ایجاد کند و حقوق زن در جهات مختلف را دارای اعتبار بداند.نتیجتا میتوان گفت زنان نیز هم پای مردان حق اشتغال در جامعه را دارند و بانوانی که در شرف ازدواج قرار دارند یا متاهل هستند از این حق برخوردار هستند.

نکته قابل توجه این است که اعمال حق برای بانوان با ازدواج دستخوش تغییر نمیشود،یعنی حقی که قانونگذار بموجب قانون به زنان اعطا کرده است نیازی به تنفیذ و تایید شوهر ندارد.از نظر قانون خانم مجردی که ازدواج میکند برای ادامه اشتغال نیازی به اجازه شوهر ندارد.

تنها مواردی که حق اشتغال بانوان محدود میشود بطور خلاصه بشرح زیر است:

عدم اشتغال زن بصورت شرطی ضمن عقد ازدواج در سند ازدواج قید گردد و خانم با اختیار خود بپذیرد که به هیچ شغلی مشغول نخواهد شد.البته به طور جزئی؛زیرا سلب حق بصورت کلی و مطلق باطل است ولیکن سلب حق بصورت جزئی و موردی اشکالی ندارد.

طبق ماده 1117 قانون مدنی: شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که مخالف مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد، منع کند. مفهوم ماده این است که شوهر خودسرانه و بدون دلیل نمیتواند مانع اشتغال زن بشود و تنها در شرایطی که مصالح خانواده یا حیثیت خانوادگی در معرض تهدید باشد شوهر میتواند با مراجعه به دادگاه و طرح دعوی با تصمیم نهایی دادگاه مانع اشتغال همسرش بشود.احراز شرایط فوق نیز به تشخیص دادگاه است و صرف ادعای شوهر مبنی براینکه اشتغال زوجه منافی حیثیت و مصالح خانواده میباشد پذیرفته نیست.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.