×

سرپرستی کودکان اناث راعضو کمیته زن و خانواده مجلس خبرداد؛ زنان بدون شوهر و دختران مجرد، حق دارند

سرپرستی کودکان اناث راعضو کمیته زن و خانواده مجلس خبرداد؛ زنان بدون شوهر و دختران مجرد، حق دارند

سرپرستی کودکان اناث راعضو کمیته زن و خانواده مجلس خبرداد؛ زنان بدون شوهر و دختران مجرد، حق دارند

سرپرستی-کودکان-اناث-راعضو-کمیته-زن-و-خانواده-مجلس-خبرداد؛-زنان-بدون-شوهر-و-دختران-مجرد،-حق-دارند

1388/04/06

ایونا – تهران

عضو کمیته زن و خانواده با اشاره به لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست، گفت:‌ در صورت تصویب لایحه مذکور، زنان بدون شوهر و دختران مجرد در صورت احراز شرایط، منحصرا حق سرپرستی کودکان اناث را خواهند داشت. به گزارش سرویس حقوقی خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، جواد آرین منش ، در گفت‌وگو با خبرنگاران ، با اشاره به کلیت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست، گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست همان قانون فرزند خواندگی مصوب 1353 است، اما از آنجا که حدود 30 سال از قانون مذکور سپری می‌شود پاسخگوی نیاز جامعه نیست، لذا نیازمند انطباق قانون با شرایط جدید است به همین دلیل دولت لایحه جدید را پیشنهاد کرد.

وی افزود: با توجه به تاکیدات اسلام مبنی بر حفظ ارزش و قداست خانواده و همچنین نقش موثر خانواده در تربیت کودکان و نوجوانان، ضرورت داشت قانون مذکور به گونه‌ای بازنگری و اصلاح شود که ضمن رفع محدودیت‌های موجود، شرایط روز جامعه نیز در آن لحاظ شود. به گفته آرین‌منش، در لایحه مذکور صلاحیت زوجین متقاضی فرزندخواندگی مورد توجه قرار می‌گیرد تا سلامت جسمی، اخلاقی و روحی کودکان بی‌سرپرست تضمین شود، بنابراین هدف از ارائه این لایحه رفع نقایص قانون فرزند خواندگی مصوب 1353 است.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت با بیان این‌که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست دارای 38 ماده است، تصریح کرد: این لایحه در سال 87 از سوی دولت به مجلس ارائه شد که در آن شرایط واگذاری سرپرستی کودکان مورد توجه قرار گرفته است. مطابق با این قانون ایرانیان متقاضیان فرزند در داخل و خارج از کشور می‌توانند کودکان بی سرپرست را به فرزند خواندگی قبول کنند. آرین منش در عین حال مهمترین مواد لایحه مذکور را اینگونه تشریح کرد: زوجین متقاضی فرزند باید دارای شرایط خاصی باشند.

برای نمونه باید 5 سال از ازدواج آنها سپری شده باشد و یکی از زوجین نیز بیشتر از 30 سال سن داشته باشد، علاوه بر آن سلامت جسمی،‌ عدم محکومیت جزایی، تمکن مالی، نداشتن اعتیاد، ‌صلاحیت اخلاقی، توانایی عملی برای نگهداری کودک، عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر، اعتقاد به یکی از ادیانی که در قانون اساسی جمهوری ذکر شده است مورد توجه قرار گرفته است. عضو کمیته زن و خانواده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای واسپاری کودکان و نوجوانان بی سرپرست به خانواده‌های متقاضی مراحلی هم در نظر گرفته شده است، برای نمونه سازمان بهزیستی تا زمان رسیدن به سن رشد این کودکان را تحت نظارت خواهد داشت. آرین‌منش در خاتمه بررسی موضوع محرمیت را از دیگر موارد لایحه مذکور بیان کرد .

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.