×

طرح آموزش های پیش از ازدواج

طرح آموزش های پیش از ازدواج

در شصت و سومین جلسه ملی ساماندهی جوانان، گذراندن آموزش‌های «پیش از ازدواج» به عنوان یک پیشنهاد برای شرط ثبت ازدواج مورد بررسی قرار گرفت

طرح-آموزش-های-پیش-از-ازدواج وکیل 

 در شصت و سومین جلسه ملی ساماندهی جوانان، گذراندن آموزش‌های «پیش از ازدواج» به عنوان یک پیشنهاد برای شرط ثبت ازدواج مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته کارشناسان حوزه روانشناسی، مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند از طریق آزمون‌های شناختی به‌ شناخت زیرساخت‌های شخصیتی زوجین بپردازد و تفاوت‌های زیر بنایی شخصیت افراد را تشخیص دهد. موارد دیگری که در جلسه‌های مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها و رمزو رازهای طرفین است، از این‌رو ارایه چنین مشاوره‌ای احتمال وقوع ازدواج موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد. بر این اساس، در سال‌های اخیر موضوع ارایه خدمات مشاوره ازدواج بارها از سوی مسئولان مرتبط به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان مطرح شده و حالا با توجه به افزایش شیب طلاق در کشور شکل جدی‌تری به خود گرفته است به‌طوری که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان روز گذشته اعلام کرد: بررسی طرح ملی آموزش‌های پیش از ازدواج از جمله دستور جلسه‌های ستاد ملی ساماندهی امور جوانان است. به گفته محمدرضا رستمی، این طرح برای 750هزار زوج جوان تدارک دیده شده و قرار است این افراد مهارت‌های مختلف اعم از فردی، اجتماعی و اقتصادی را آموزش ببینند. وی تصریح می‌کند: تدوین سرفصل‌های آموزشی و نظارت بر حسن اجرای این طرح بر عهده‌ دفتر ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان است. در این میان، مجری طرح آموزش‌های پیش از ازدواج، صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه هستند که در مراکز مشاوره‌ ازدواج فعالیت می‌کنند و از سازمان نظام روانشناسی گواهینامه دریافت کرده‌اند.  

 فعالیت 53 مرکز مشاوره ازدواج

از سوی دیگر، به گفته مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده،در حال حاضر 53 مرکز مشاوره ازدواج در 15 استان کشور فعال است و علاوه‌بر آن تا ماه آینده مجوز 60 مرکز مشاوره ازدواج نیز صادر می‌شود. ناصر صبحی‌قراملکی می‌گوید: قرار است 200 مرکز دیگر نیزبا اولویت استان‌های فاقد مرکز مشاوره راه‌اندازی شود. همچنین مجوز فعالیت 200 مرکز مشاوره ازدواج که از سازمان ملی جوانان وقت مجوز فعالیت گرفته بودند 2هفته پیش به طور موقت تمدید شد تا پروانه فعالیت خود را تکمیل کنند و به سازمان نظام روانشناسی ارایه دهند. در این میان، در وضعیتی که به گفته همین مقام مسئول، در سال 90 به ازای هر 100 ازدواج 16 طلاق ثبت می‌شد اما در حال حاضر ازهر 100 ازدواج 24 مورد به طلاق می‌انجامد برنامه‌ریزی برای کاهش این آمار ضروری است، در واقع این آمار نشان می‌دهد نسبت ازدواج به طلاق 4 به یک شده است. مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده اضافه می‌کند که البته آمار ازدواج و طلاق در استان‌های مختلف، متفاوت است. اگر بتوانیم این آمار را در استان‌های تهران و البرز کنترل کنیم نرخ ازدواج و طلاق در کشور تا حدودی معقول می‌شود.

 ازدواج‌هایی که نابه‌سامان اتفاق افتاده است

به گفته صبحی‌قراملکی، در حال حاضر 14درصد از طلاق‌ها زیر یک سال و 50درصد از طلاق‌ها زیر پنج سال از آغاز زندگی مشترک به وقوع می‌پیوندد؛ این آمار نشان‌دهنده این است که بسیاری از ازدواج‌ها نابه‌سامان صورت گرفته است، اگر ازدواج موفق و پایدار باشد آسیب‌ها کمتر می‌شود. این در حالی است که درباره فرزندآوری هم آمارها حاکی از آن است که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی خانواده‌ها به طور متوسط صاحب 7 فرزند می‌شدند اما در حال حاضر به 3/2 رسیده است؛ از جمله علل کاهش فرزندآوری می‌توانبه مواردی همچون تاخیر در ازدواج، تمایل نداشتن خانواده‌ها به فرزندآوری و تمایل آنها به فرزند کمتر اشاره کرد.

با این توضیح، به عقیده وی، طرح آموزش‌های پیش از ازدواج بزرگترین و جامع‌ترین طرح در این زمینه در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. تاکید مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان بر این است که اجرای این طرح موجب پرهیز از موازی‌کاری و همچنین انجام کاری مداوم و ماندگار و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی خواهد شد. از سوی دیگر در صورت عملیاتی شدن آموزش‌های پیش از ازدواج، هیچ روانشناس پروانه‌دار بیکاری نخواهیم داشت. در این میان، وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان ناظر و متولی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده و سمن‌های مجاز به ارایه خدمات در این زمینه می‌پردازند.

 اجرای طرح در پنج فاز

درباره چگونگی اجرای این طرح نیز باید گفت که در پنج فاز اجرا خواهد شد که در فاز اول تمامی کارکنان در آستانه ازدواج و زوجین سال اول دستگاه‌های دولتی، در فاز دوم همه فرزندان کارکنان دستگاه‌های دولتی، در فاز سوم تمام کارکنان در آستانه ازدواج و زوجین سال اول دستگاه‌های غیر دولتی، در فاز چهارم همه فرزندان کارکنان دستگاه‌های غیر دولتی و در فاز پنجم همه جوانان  در آستانه ازدواج مشمول این طرح قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، برای هر دستگاهی هم که برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کند می‌توانیم در کمتر از یک ماه، مرحله عملیاتی را برای آن آغاز کنیم. بودجه مورد نیاز برای معرفی افراد واجد شرایط، تهیه امکانات و غیره نیز برعهده دستگاه پیشنهاددهنده است. اما از آنجایی که نهادهای تبلیغی و مردمی می‌توانند نقش مهمی در فرهنگسازی داشته باشند صبحی‌قراملکی امیدوار است صدا و سیما و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد در اجرای این طرح به وزارت ورزش و جوانان کمک کنند. تمامی این اظهارات و برنامه‌ها درحالی است که طرح آموزش‌های پیش از ازدواج جوانان به کمیسیون ازدواج و خانواده ارسال شده تا طرح به‌منظور بررسی به دستگاه‌ها ارسال شود و در صورت موافقت در این دستگاه‌ها در سال جاری به اجرا دربیاید.

 ارایه لایحه به مجلس

در شرایطی که آموزش پیش از ازدواج در پایداری خانواده موثر است و شکل‌گیری فرهنگ ازدواج به بهترین وجه آن و ارایه مشاوره، نیازمند کار بیشتر در ایران است خانواده‌ها باید به ضرورت آموزش پیش از ازدواج واقف‌ شوند؛ موضوعی که معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: الزامی شدن این طرح نیازمند قانون و مصوبه دولت است و باید به شکل لایحه به مجلس ارایه شود.  از سوی دیگر وقتی ارایه آموزش‌ها‌ در زمینه‌های مرتبط با جامعه با محوریت پیشگیری باشد به‌طور حتم می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به حداقل ممکن کاهش داد، این در حالی است که از سوی دیگر، به گفته رستمی، این اقدام با اقتصاد مقاومتی نیز همخوانی دارد زیرا پایین آمدن هزینه‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی را هم به دنبال دارد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.