×

مثلث مهم سیاستگذاری برای مقابله با مواد مخدر

مثلث مهم سیاستگذاری برای مقابله با مواد مخدر

درحالی روز گذشته پیشنهاد تشکیل وزارتخانه مبارزه با مواد مخدر و ضرورت بازنگری در روش‌های مقابله با مواد مخدرضروری از سوی رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد که در جلسه چهارم مرداد نیز پنج مصوبه برای شتاب مبارزه در این حوزه به تصویب رسید، جلسه‌ای که با حضور رییس جمهور برگزار شده بود

مثلث-مهم-سیاستگذاری-برای-مقابله-با-مواد-مخدر وکیل 

 درحالی روز گذشته پیشنهاد تشکیل وزارتخانه مبارزه با مواد مخدر و ضرورت بازنگری در روش‌های مقابله با مواد مخدرضروری از سوی رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد که در جلسه چهارم مرداد نیز پنج مصوبه برای شتاب مبارزه در این حوزه به تصویب رسید، جلسه‌ای که با حضور رییس جمهور برگزار شده بود.

البته چندی پیش نیز پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر از انجام هماهنگی‌های لازم برای تشکیل «فراکسیون مبارزه با مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی» خبر داده و عنوان کرده بود یکی دیگر از اقدامات مهم مجلس، بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر است.ایران در چه جایگاهی از نظر مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و مصوبات پیشین تا چه حد توانسته در این زمینه موفق عمل کند. پرسشی است که برای یافتن پاسخ باید تعمق بیشتری در برنامه‌ها و دستاوردهای بخش‌های مختلف دخیل در چنین تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی داشت.

 ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر

بسیاری از کشورهای جهان براین باورند که ایران با تقویت مرزهای خود با کشورهای افغانستان و پاکستان بیش از پیش فعالانه در مبارزه با مواد مخدر عبوری از خاک این کشور عمل می‌کند. چالشی که  جهانی است و به گفته سردار علی مویدی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر تنها با همفکری، همگرایی و همدلی می توان نقش مثبتی را در کاهش این تهدید جهانی ایفا کنیم. واقعیت این است که ایران به عنوان کشور خط مقدم مبارزه با مواد مخدر بیشترین خسارات ناشی از کشت و تولید غیر قانونی و قاچاق مواد افیونی را تحمل می‌کند، البته متولیان امر براین باور هستند که ساز و کار موجود بین‌المللی از جمله کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی و بیانیه سیاسی و برنامه اقدام سر فصل‌های مفیدی برای تنظیم برنامه‌های مقابله با مسأله جهانی مواد مخدر است. بحثی که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در آئین افتتاحیه نشست ویژه مقامات عالی پنجاه و نهمین اجلاس سالانه کمیسیون مبارزه با مواد مخدر که در آخرین روزهای سال 94 برگزار شد به آن اشاره کرد.

 جزیره‌ای عمل کردن پاسخگو نیست

در این میان باید گفت؛ اجرای سیاست‌های کاهش تقاضا با رویکرد به حداقل رساندن تبعات منفی سوء مصرف و ارتقاء سلامت عمومی از اجزای اصلی استراتژی متوازن ایران بوده که در کنار مقابله با قاچاقچیان است.با این وجود نباید از تنوع و گستردگی مواد محرک روانگردان جدید به عبارتی (NPS)ها و افزایش سوء استفاده قاچاقچیان از این مواد، برای کسب سود بیشتر غافل شد. شرایطی که موجب شده تا متولیان امر همواره بر جمع آوری و مبادله اطلاعات، همچنین بر انجام پژوهش‌های علمی برای ارزیابی خطرات بالقوه این مواد با مشارکت کشورها تاکید داشته باشند. زیرا همانطور که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان می‌کند؛ در زمینه موضوعات اجتماعی و به ویژه موادمخدر جزیره‌ای عمل کردن، نقطه‌ای فکر کردن و تک محوری جواب نمی‌دهد و باید جهانی فکر کنیم و فراتر از کشور و منطقه خودمان به معضل موادمخدر بنگریم.

 ضرورتی مهم به‌نام پیشگیری و عزم همگانی

علاوه بر مواردی که عنوان شد نباید از یاد برد که تنها راه برون رفت از این تهدید جهانی، عزم جهانی و تلاش همگانی و استفاده از ظرفیت‌های فراملی، منطقه‌ای و جهانی است. هرچند نگاه عامه مردم برای بررسی ضریب موفقیت برنامه‌ریزی‌ها شاید اخبار مربوط به دستگیری قاچاقچیان، جمع‌آوری و ساماندهی معتادان باشد، ولی نباید غافل شد که برنامه‌ریزی برای پیشگیری اصل مهمی و تاثیرگذاری است که حداقل می‌تواند از آمار معتادان کاسته و بازار قاچاقچیان را کساد و کسادتر کند.

بحثی که رییس جمهور نیز  در جلسه روز دوشنبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، از آن در قالب ضرورت لزوم هماهنگی قوا، دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در امر مبارزه با مواد مخدر از مرحله پیشگیری و درمان تا صیانت اجتماعی یاد کرده است. بنابراین باید گفت؛ توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در عرصه‌های اطلاعاتی و عملیاتی برای مقابله مؤثر با پیشگیری، توزیع و ترانزیت مواد مخدر اهمیت به‌سزایی دارد.به طور مثال در سیاست‌گذرای‎‌های داخلی حضور موثر دستگاه‌های تبلیغی از جمله رسانه‌های دیداری، شنیداری حتی مکتوب به ویژه صدا و سیما اهمیت زیادی دارد. زیرا که قادر هستند، تدابیر مربوط به پیشگیری و آموزش عمومی را در شکل فراگیر عملیاتی کنند. البته این امر نفی کننده اهمیت برخورد با سوداگران مواد افیونی، همچنین پاکسازی محیط اجتماعی از مظاهر اعتیاد نیست، رویکردی که اجرایی شدن و به نتیجه رسیدن آن مسئولیتی ملی بوده و نیازمند عزم  همگانی است.

مواردی که موجب شد تا  طرح توانمندسازی پیشگیری اولیه از اعتیاد در وزارت آموزش و پرورش در اجرای بند چهار سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر تصویب شود و  بر این اساس وزارت آموزش و پرورش موظف شود با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مربوط به پیشگیری را در مدارس 11 استان کشور به صورت عمومی اجرایی کند.همانطور که گفته شد استفاده از تجارب جهانی نیز ضلع سوم مثلث مقابله با اعتیاد در کشور در کنار مقابله و پیشگیری به شمار می‌رود . نکته‌ای که سردار مویدی هم با آن موافق است و تمایل ستاد مبارزه با مواد مخدر را برای بهره‌مندی از تجربه‌های کشورهای دیگر در این زمینه اعلام می‌کند. واقعیت این است که امروزه جهان از تهدید مواد مخدر رنج می برد و ایران بیشترین هزینه را در این پرداخت می کند. کشوری که در خط مقدم قرار دارد و درعرصه کاهش تقاضا نیز صاحب مدل والگو است.

از سوی دیگر ایران ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ارزشمندی برای مقابله با مواد مخدر دارد و براین اساس قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان می‌کند؛ آمادگی داریم تا تجربیات ارزشمند خود را با انگیزه بشردوستانه و انسان دوستانه‌ای که در ارزش‌ها و آرمان‎های ما بر آن تاکید شده و به اشتراک همه کشورهای دنیا بگذاریم.

 80درصد فعالیت‌های کاهش تقاضا دراختیار سمن‌هاست

البته نبایداز نقش سمن‌ها نیز غافل بود. نهادهای غیردولتی که طبق اظهارات سردار مویدی درحال حاضر 80 درصد از فعالیت های کاهش تقاضا دراختیار آنها قرار دارد. البته وی در تکمیل این رویکرد نیز به شبکه سازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در منطقه و فرامنطقه اشاره می‌کند و اینکه باید این مدل به کشورهای دیگر تعمیم داده شود.

از سوی دیگر در کنار همه تدابیر که برای مقابله با این آسیب در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و .... اتخاذ می‌شود تدابیر دیگری نیز باید برای بازگشت افرادی که دردام اعتیاد افتاده‌اند اتخاذ شود.به طور مثال می‌توان به بیمه معتادان اشاره کرد که براساس سخنان انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور به 300میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. آن هم در شرایطی که امسال 32میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است که تنها پاسخگوی بیمه 12هزار نفر است. آن هم در اوضاع و احوالی که طبق اظهارات سردار مویدی حدود 1.5 میلیون نفر معتاد در کشور داریم، ارقامی که البته جدید نیست تا بتوان با توجه به آن ارزیابی‌ از برنامه‌ها و تدابیر اجرایی شده در این حوزه داشت. با این وجود اکنون انتظار می‌رود با تصویب مصوبات جدید در رابطه با تقویت و استحکام بیشتر مستحدثات مرزی، در اولویت قرار گرفتن چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی برای اجرای برنامه‌های پیشگیری و مصوبات جدید دیگر به زودی شاهد جهش بزرگی در حوزه مقابله با مواد مخدر باشیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.