×

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور استفاده از فناوری‌های نوین تحولی عظیم در مدیریت سازمان ایجاد کرد

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور استفاده از فناوری‌های نوین تحولی عظیم در مدیریت سازمان ایجاد کرد

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور استفاده از فناوری‌های نوین تحولی عظیم در مدیریت سازمان ایجاد کرد

رییس-سازمان-پزشکی-قانونی-کشور-استفاده-از-فناوری‌های-نوین-تحولی-عظیم-در-مدیریت-سازمان-ایجاد-کرد وکیل 

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور:
استفاده از فناوری‌های نوین تحولی عظیم در مدیریت سازمان ایجاد کرد    

مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران راه‌اندازی شبکه گسترده WAN سازمان پزشکی قانونی کشور، با حضور رییس سازمان، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه، جمعی از معاونان، مدیران و پرسنل واحد رایانه سازمان پزشکی قانونی کشور و نیز شرکت همکار در راه‌اندازی این شبکه، برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط‌ عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر عابدی در این مراسم، استفاده از فناوری‌های نوین را ضامن افزایش سرعت و دقت در انجام کارها دانست و گفت: استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای افزایش سرعت و دقت در خدمات کارشناسی، همیشه در دستور کار پزشکی قانونی بوده است، چرا که علوم پزشکی و به تبع پزشکی قانونی به عنوان شاخه‌ای از آن، به سرعت در حال تغییر و تحول است و در واقع استفاده از فن‌آوری‌های نوین در حوزه‌های آزمایشگاهی و تخصصی پزشکی قانونی یک ضرورت همیشگی و مستمر است.

وی افزود: سوابق نشان می‌دهد که از سال 75 موضوع اتوماسیون و استفاده از IT در این سازمان مطرح شد و تلاش‌هایی هم در این زمینه صورت گرفت؛ ولی محدودیت‌های شدیدی که بر سر راه این سازمان نوپا بود، باعث شد که حدود ده سال بعد استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به‌ صورت عملیاتی و اجرایی در دستور کار و اولویت سازمان قرار بگیرد؛ هرچند که در طی این مدت به واسطه ضرورت و نیازی که در حوزه‌های مختلف وجود داشت، فعالیت‌های پراکنده‌ای به‌شکل جزیره‌ای در استان‌ها و ستاد در این زمینه انجام شد.

به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با نگرش نویی که در دهه دوم تشکیل سازمان بر تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های سازمان حاکم شد، نیاز به علوم و تجهیزات مدرن و نگاه به آن هم تغییر کرد.

عابدی تصریح کرد: ظرف چند سال گذشته در حوزه‌های مختلف سازمان تلاش زیادی در این رابطه صورت گرفته و مدیران و کارشناسان تلاش کردند که با علوم و روش‌های نوین و روز دنیا آشنایی پیدا کنند تا با استفاده از آن و تکنولوژی و تجهیزات مدرن، جدیدترین روش‌ها و متدها را در پزشکی قانونی ایران به‌کار گیرند و از آن بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات( ICT )، امروزه به‌عنوان یک ضرورت و نیاز اجتناب ناپذیر در همه حوزه‌های کاری و خدماتی سازمان مطرح است یادآور شد: مدیران معتقدند که رسیدن به اهداف راهبردی سازمان یعنی «بهبود و استقرار استانداردهای کمی و کیفی پزشکی قانونی ایران» و «ارتقای سطح علمی و پژوهشی سازمان در منطقه» بدون ICT غیر ممکن است.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تاکنون صدها ساعت مطالعات زمینه‌ای و کار آموزشی در تمام سطوح پرسنلی و کارشناسی سازمان انجام شده و ده‌ها پروژه در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده یا در دست مطالعه و در حال اجراست؛ که از جمله مهم‌ترین آنها نرم افزارهای اداری، مالی و پشتیبانی، پورتال سازمانی، امنیت شبکه، شبکه گسترده سازمان( WAN )، سیستم تلفن دیجیتال( Voice over IP )، مرکز داده‌ها( Data Center )، آموزش مجازی و E-learning، سیستم ویدئوکنفرانس( Video Conference ) و پروژه بسیار مهم و اختصاصی اتوماسیون بخش‌های تخصصی و فنی است.

عابدی در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای کامل این پروژه‌ها، بخش‌های مختلف مدیریتی، کارشناسی، خدمات اداری، تخصصی، آموزش و پژوهش سازمان را متحول خواهد کرد لذا مجموعه سازمان به جد پیگیر اجرایی و عملیاتی شدن این پروژه‌ها است و در این رابطه حداکثر سرمایه نیروی انسانی و مالی و پشتیبانی خودش را در حد مقدور بسیج کرده است.

وی افزود: این موضوع از اولویت‌های ضروری این سازمان است و عزم جمعی پزشکی قانونی بر این است که هر مانعی را از سر راه بردارند. هر مجموعه سازمانی و یا همکار با سازمان که تمایل و یا توانایی استفاده از این فن‌آوری را نداشته باشد و یا به‌دست نیاورد حاشیه نشین و یا حذف خواهد شد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در سال جاری با توجه به گسترش فعالیت سازمان در زمینه فناوری اطلاعات و با هدف سیاست‌گذاری و هماهنگی در فعالیت حوزه‌های مختلف، «شورای فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان» تشکیل شد و با بهره‌گیری از اسناد بالا دستی از جمله شورای عالی فن آوری اطلاعات و ارتباطات، آیین نامه اجرایی و اهداف شورا در سازمان تدوین شد. در حال حاضر نیز تهیه سند راهبردی توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان در دستور کار شورا قرار دارد.

عابدی خاطرنشان کرد: راه اندازی شبکه گسترده سازمان(WAN)، نوید دهنده این است که زیرساخت و زمینه برای گسترش سریع ICT در تمامی حوزه‌های کاری و خدماتی سازمان آماده شده است که حوزه‌های مختلف بسته به نیاز باید در روش‌های کاری سنتی خودشان تحول ایجاد کنند و از این بستر حداکثر بهره را ببرند.

وی افزود: حوزه‌های اداری، مالی، پشتیبانی، بالینی، آزمایشگاهی، آموزش، پژوهش، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، روابط عمومی و تمامی حوزه‌های ستادی و استانی باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند که به حمدالله در اکثر حوزه‌ها کار شروع شده است ولی انتظار این است که کار با برنامه‌های مشخص و مدون و سریع در سایر حوزه‌ها نیز پیگیری شود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از شرکت ایریسا که در راه اندازی شبکه گسترده سازمان همکاری صمیمانه و فوق‌العاده‌ای را با کارشناسان پزشکی قانونی داشت، گفت: به مدیریت این شرکت به‌خاطر تفکر اندیشمندانه حاکم بر این شرکت و کارشناسان عالی آن تبریک می‌گویم. به‌گفته همکاران، مدیریت و کارشناسان شرکت ایریسا در اجرای این پروژه به گونه‌ای عمل می‌کردند که ما هیچ‌گاه احساس نکردیم آن‌ها گروهی جدای از سازمان هستند. این عزیزان با تمام وجود برای تکمیل این پروژه به بهترین شکل تلاش کردند.

وی تصریح کرد: براساس چشم انداز دسترسی به محیط شبکه، دسترسی‌ها نباید تنها در سطح سازمان باشد بلکه باید به خدمت مردم و برآورده شدن سوالات آنان منتهی شود.

به گفته حجت‌الاسلام شهریاری، دسترسی‌ها به محیط شبکه‌ای باید امن و با کیفیت مناسب صورت گیرد به نحوی که اطمینان کافی از اطلاعات آن وجود داشته‌باشد و نیازهای کاربران فراهم شود.

حسین شمسیانی مدیرکل طرح و برنامه سازمان نیز در این جلسه با اشاره به این‌که سازمان‌های موفق گام‌های موثری در دستیابی به فناوری اطلاعات و بهره‌گیری از آن برداشته‌اند، افزود: طراحی فناوری ارتباطات و اطلاعات سازمان از سال 1384 در سازمان آغاز شده و به پیشرفت‌های خوبی رسیده است.

در ادامه مهندس اسدی رییس گروه رایانه سازمان به مراحل راه اندازی شبکه اشاره کرد و افزود: تا کنون نصب ‌و راه‌اندازی تجهیزات در 40 ساختمان از مجموع 45 ساختمان در 26 استان پایان یافته است و در حال حاضر از طریق شبکه محلی، ساختمان ستاد با 300 کامپیوتر و 26 مرکز استان با 1080 کامپیوتر در 40 ساختمان با یکدیگر در ارتباط هستند.

به گفته وی در فاز بعدی تمام ساختمان‌های تملیکی پزشکی قانونی در سراسر کشور به شبکه خواهند پیوست.

همچنین در ادامه مهندس ابراهیمی پروژه شبکه گسترده WAN سازمان، توضیحات مبسوطی در مورد ویژگی‌های فنی و تخصصی این شبکه ارایه کرد.

گفتنی است در این مراسم با اهدای لوح تقدیر از دست اندرکاران راه‌اندازی شبکه WAN سازمان پزشکی قانونی کشور قدردانی شد.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام شهریاری، رییس آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه با اشاره به سند راهبرد اطلاعات ایران به 5 حوزه راهبردی این سند اشاره ‌کرد و افزود: دسترسی به محیط شبکه‌ای، توسعه انسانی، علم و آموزش شبکه‌ای، جامعه شبکه‌ای، اقتصاد شبکه‌ای و سیاست‌های حاکم بر توسعه جامعه اطلاعاتی، پنج حوزه راهبردی این سند هستند که باید به یک خدمت منتهی شوند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.