×

رویکرد شعب شوراهای حل اختلاف، صلح و سازش های پایدار و ماندگار باشد

رویکرد شعب شوراهای حل اختلاف، صلح و سازش های پایدار و ماندگار باشد

معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت باید با بکارگیری نیروهای زبده، خبره و آموزش دیده، صلح و سازش‌های شوراهای حل اختلاف را به صلح و سازش‌هایی پایدار و ماندگار تبدیل کرد

رویکرد-شعب-شوراهای-حل-اختلاف،-صلح-و-سازش-های-پایدار-و-ماندگار-باشد وکیل 

معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت: باید با بکارگیری نیروهای زبده، خبره و آموزش دیده، صلح و سازش‌های شوراهای حل اختلاف را به صلح و سازش‌هایی پایدار و ماندگار تبدیل کرد.

به گزارش ایسنا محمدرضا حداد درنشست با اساتید دانشگاه در رشته‌های مددکاری اجتماعی و روانشناسی، افزود:  می‌توان با همکاری کلیه مراجع علمی و دانشگاهی و مراکز مشاوره و روانپزشکی و شناسایی کارشناسان مجرب و خبره در رشته های مددکاری اجتماعی، مشاوره خانواده، روانشناسی، روانپزشکی و مذهبی و بکارگیری آن‌ها در شعب صلحی شوراهای حل اختلاف، اقدامات این شورا را اثر بخش‌تر و تحقق اهداف متعالی این نهاد مقدس را تسریع کرد.

وی تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن سرفصل‌های آموزشی در حوزه صلح و سازش و برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت ضمن خدمت و کارگاهی و بهره‌گیری از اساتید مجرب و تدوین برنامه‌های آموزشی مستمر برای اعضای شعب صلحی، تدابیر و رویکرد این شعب را به سمت عملکرد حرفه‌ای و علمی سوق داد.

وی بر ضرورت انتخاب‌، گزینش و آموزش اعضای شورای حل اختلاف تأکید و اظهار کرد: ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های معتمدین محلی و ریش سفیدان باید با انتخاب، گزینش و آموزش علمی اعضاء شعب صلحی، از نیروهای علمی و آموزش دیده در حوزه صلح و سازش استفاده شود تا ضمن افزایش آمار پرونده‌های منتهی به صلح و سازش، به گونه‌ای عمل شود که سازش‌ها پایدار بوده و با گذشت مدت زمان محدود شاهد تشکیل پرونده‌های قضایی با موضوعات مشابه و غیرمشابه از سوی همین افراد در دستگاه قضایی نبود.

این مقام قضایی اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین پرونده‌هایی که امکان ارجاع آن‌ها به شوراهای حل اختلاف صلحی جهت ایجاد صلح و سازش وجود دارد، پرونده‌هایی با موضوع مطالبه مهریه، نفقه، جهیزیه و جرایم قابل گذشت از جمله تهدید و توهین، افتراء، ایراد ضرب و شتم و ضرب و جرح عمدی ساده و چک بلامحل است.

وی از منتهی به صلح و سازش شدن یک سوم پرونده‌های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف در سال گذشته خبر داد و گفت: آن‌چه که از بدو تأسیس شوراهای حل اختلاف تاکنون در زمینه برقراری صلح و سازش رایج و متداول بوده است، به صورت سنتی و کدخدامنشانه بوده است.

وی یکی از علل عدم موفقیت بیشتر شوراهای حل اختلاف در ایجاد صلح و سازش  را در نحوه گزینش و انتخاب اعضاء دانست و افزود: با در نظر گرفتن تخصص‌های لازم از جمله در حوزه‌های مددکاری اجتماعی، مشاوره خانواده، روانشناسی و حقوقی و مذهبی و همچنین آموزش‌های اعضاء در زمینه صلح وسازش می‌توان این روند را بیش از پیش بهبود بخشید.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن قانون جدید شورای حل اختلاف از اسفندماه سال گذشته، در مرکز استان از مجموع شعب مصوب ، چهار شعبه صلحی در حال حاضر فعال است و سعی شده که استقرار شعب صلحی در مجاورت دادسرا و دادگستری و زندان و به منظور سهولت دسترسی ارباب رجوعان و مقامات ارجاع و قضات شعب رسیدگی کننده در دادسراها و محاکم باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.