×

اگر فروشنده ملک سند را در تاریخ مقرر به نام خریدار نزند، خریدار می تواند خسارت روزانه بگیرد

اگر فروشنده ملک سند را در تاریخ مقرر به نام خریدار نزند، خریدار می تواند خسارت روزانه بگیرد

اگر فروشنده ملک سند را درتاریخ مقرر به نام خریدار نزند، خریدار می‌تواند خسارت روزانه بگیرد

اگر-فروشنده-ملک-سند-را-در-تاریخ-مقرر-به-نام-خریدار-نزند،-خریدار-می-تواند-خسارت-روزانه-بگیرد

اگر فروشنده ملک سند را درتاریخ مقرر به نام خریدار نزند، خریدار می‌تواند خسارت روزانه بگیرد

آیا در یک معامله ملک که فروشنده، در تاریخ مشخص شده به تعهدش درباره انتقال سند عمل نکرده، امکان دریافت خسارت روزانه مندرج در مبایعه‌نامه وجود دارد؟

اگر فروشنده ملک سند را درتاریخ مقرر به نام خریدار نزند، خریدار می‌تواند خسارت روزانه بگیردبه گزارش خبرگزاری میزان، پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره خلف وعده فروشنده ملک در انتقال سند این است:

با درود فروان و سپاس از شما که برای هموطنان وقت می گذارید و راهنمایی می کنید. ملکی را در تاریخ اول اسفند ماه 93 خریداری کرده ام و شش ماه بعد تحویل گرفتم. اول اسفند 94 وقت تنظیم سند بود. فروشنده برخلاف قرارداد نیآمد و اینجانب عدم حضورشان را گرفتم و به دادگاه درخواست دادم برای تنظیم سند و خسارت روزانه. دادگاه شهید مفتح رای را به نفع اینجانب دادند و تقاضای صدور حکم را دادم و دستور اجرای حکم را نوشتند صادر شود. ایشان پس از مهلت قانونی تقاضای تجدید نظر کردند. بیش از پنج ماه می گذرد که بلاتکلیف هستم. یک وکیل را عزل کرده‌ام  و وکیل دیگری گرفته‌ام.  ایشان بارها تهدید کرده است که اگر خسارت بگیری، هرگز سند را نمی دهم. پس از پنج ماه اظهار نامه ای به بنده ابلاغ کرد که ظرف 24 ساعت برای تنظیم سند حاضر شوم؛ در غیراینصورت هیچ خسارتی بعهده ایشان نیست. جواب اظهار نامه اش را با اظهار نامه دادم یا خسارت بدهید یا به دادگاه مراجعه کنید. ایشان میگوید چون در مبایعه نامه نوشته است خسارت به غیر از قوه قاهره می پردازد، بنابر این خسارت نخواهد داد. آیا گفته ایشان درست است؟ یعنی ایشان معامله کرده است و قانونا هر وقت دلش خواست سند را تحویل دهد بدون خسارت در صورتیکه قید کرده است روزی پانصد هزار تومان جریمه است؟ آیا با اینکه دادگاه به نفع من رای داده است، در دادگاه تجدید نظر خواهی ممکن است به نفع او رای داده شود؟ آیا این مرحله ها تا کی طول خواهد کشید و تا چه سقفی می توان خسارت گرفت؟ آیا وقتی کسی سند را می گیرد مگر این نیست که باید امضا شود؟ هیچ پولی نزد هم نداریم؛ پس خسارت چه می شود؟ سپاس از راهنمایی شما.

پاسخ کارشناسان :

بر اساس قانون درمورد عدم ایفاء تعهدات ازطرف یکی ازمتعاملین، طرفِ دیگر نمی‌تواند ادعای خسارت نماید؛ مگر اینکه برای ایفاء تعهد، مدت معینی مقرر شده و مدت مقرر منقضی شده باشد که در فرضِ موضوعِ شما، با عنایت به انقصاء مدت و عدم انجام تعهد از سوی فروشنده، شما مستحق مطالبه وجه التزام یا همان خسارت روزانه خواهید بود. ضمن اینکه تنطیم سند از توابع عقد بیع بوده ودر صورت درخواست شما مورد حکم قرار خواهد گرفت.

منبع : خبرگزاری میزان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.