×

دادستان تهران پول شویی ریشه مفاسد اقتصادی است

دادستان تهران پول شویی ریشه مفاسد اقتصادی است

دادستان تهران پول‌شویی ریشه مفاسد اقتصادی است

دادستان-تهران-پول-شویی-ریشه-مفاسد-اقتصادی-است وکیل 

دکتر جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشستی به بررسی معضل قاچاق کالا پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در این جلسه‌ که با حضور برخی از مسؤولان مرتبط در امر مبارزه با قاچاق کالا برگزار شد، وی با اشاره به تعدد دستگاه‌های مؤثر در مبارزه با قاچاق کالا و تنوع انواع قاچاق اظهار داشت: تعدد دستگاه‌های مبارزه کننده، تنوع انواع قاچاق، سودآوری قاچاق کالا، هماهنگی دستگاه‌های مسؤول در مبارزه را ضروری می‌سازد. وی با انتقاد از وفور کالاهای قاچاق، عرضه‌ی آشکار این کالاها در واحدهای صنفی را، ناشی از غیرفعال بودن دستگاه‌های دولتی، واحدهای نظارتی و اتحادیه‌های صنفی در این زمینه دانست.

دادستان تهران با اعلام این که فرایند موضوع قاچاق کالا به طور عمده اجرایی و پیشگیرانه است، آمادگی دادستانی را برای تمرکز و تجمیع رسیدگی به پرونده‌های قاچاق اعلام کرد و مقدمه‌ی اتخاذ چنین تصمیمی را، ارائه آمار صحیح پرونده‌ها از سوی مبادی مسؤول دانست. وی گفت در حال حاضر به جرایم مرتبط با قاچاق کالاهای سازمان یافته‌ و حرفه‌ای در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی (ناحیه 22)، مشروبات الکلی قاچاق در دادسرای ارشاد (ناحیه 21) و داروی قاچاق در دادسرای امور پزشکی و بهداشتی (ناحیه 19) رسیدگی می‌شود.

دادستان تهران آمار ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی در این جلسه که 40 هزار فقره پرونده در سطح کشور است را منطبق با مبالغ اعلامی قاچاق کالا در سال یعنی 15 تا بیست و پنج میلیارد دلار ندانست. وی ضمن تأکید بر ضرورت ارائه آمارهای صحیح اظهار داشت: مبارزه با قاچاق نیازمند عزم جدی‌تری است که بخشی از آن مقابله با پول‌شویی به عنوان ریشه مفاسد اقتصادی است.

جعفری دولت‌آبادی عدم موفقیت در حوزه‌ی پیشگیری را، سختی کار در این حوزه و تنوع دستگاه‌های مرتبط با موضوع دانست و در توضیح آن اظهار داشت: بسیاری از اقدامات لازم در موضوع مبارزه با قاچاق کالا، در حوزه‌ی پیشگیری قرار می‌گیرد، مانند اخذ عوارض مختلف از کالاها و ورود کالا از مناطق متعدد که در نتیجه در بازار و مغازه‌ها کالای قاچاق به وفور مشاهده می‌شود و سیستمی برای رهگیری چنین کالاهایی وجود ندارد.

وی با تأکید بر این که دستگاه‌های مختلفی وظیفه مبارزه با قاچاق کالا و پیش‌گیری از این دسته از جرایم را بر عهده دارند، گفت جای سؤال است که چگونه کالاهای قاچاق از مرزهای کشور وارد می‌شود و با طی مسیر طولانی که ایستگاه‌های بازرسی پلیس در آن تعبیه شده است،  در کلان‌شهرها مانند  تهران در مغازه‌ها عرضه می‌شود. در این جلسه نمایندگان دستگاه‌ها گزارش‌هایی پیرامون قاچاق کالا ارائه کردند. دادستان تهران در پایان جلسه در مورد لزوم پیگیری پرونده‌های مهم و هماهنگی دستگاه‌ها در مبارزه با قاچاق تأکید کرد و از دستگاه‌های مسؤول خواست گزارش اقدامات حوزه خود و آخرین وضعیت پرونده‌های مهم را در جلسه آتی ارایه دهند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.