×

شروط مقرر برای پذیرش معتادان متجاهر در کمپ ها غیر ضروری است

شروط مقرر برای پذیرش معتادان متجاهر در کمپ ها غیر ضروری است

در نشست دادستانی تهران در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی که به موضوع اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان اختصاص داشت با ریاست دادستان عمومی و انقلاب تهران، مسوولان پلیس و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آسیب‌ها و چند تن از معاونان دادسرای تهران حضور داشتند

شروط-مقرر-برای-پذیرش-معتادان-متجاهر-در-کمپ-ها-غیر-ضروری-است وکیل 

در نشست دادستانی تهران در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی که به موضوع اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان اختصاص داشت با ریاست دادستان عمومی و انقلاب تهران، مسوولان پلیس و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با آسیب‌ها و چند تن از معاونان دادسرای تهران حضور داشتند.

 عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در این نشست با اعلام این‌که «اعتیاد در بین پنج آسیب مهم کشور، رتبه اول را دارد»، اظهار کرد: در جهت پیش‌گیری از اعتیاد و مقابله با مرتکبان جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان لازم است همت بیشتری به خرج داده شود.

وی چند بُعدی بودن پدیده‌ اعتیاد را دلیل لزوم و همکاری نمایندگان تمام دستگاه‌های مرتبط با موضوع برای رفع مشکل دانست و با خاطرنشان کردن این امر که موفقیت در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، با اقدامات یک دستگاه اجرایی حاصل نمی‌شود، عزم جدی دستگاه‌ها را در این زمینه ضروری خواند.

آسیب‌هایی اجتماعی زیر پوست شهرها

نکت دیگـری که توسط دادستان اعلام شد، میزان اثـرگذاری اقدامات دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در چرخه‌ی مبارزه با اعتیاد بود.

وی با اشاره به این‌که «آسیب‌های اجتماعی باز تولید می‌شوند و دلیل آن وجود ریشه‌های آسیب‌ها در سایر حوزه‌هاست؛ لذا به سرعت قابل رفع نیستند»، افزود: طلاق، بیکاری و... در چرخه اعتیاد اثرگذار است و آسیب‌های اجتماعی زیر پوست شهرها به حرکت خود ادامه می‌دهند.

دادستان تهران هم‌چنین با بیان این‌که «در مبارزه با اعتیاد یک چرخه‌ باطل و تکراری مشاهده می‌شود»، به دور اول اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر در سال گذشته اشاره کرد و با اعلام این‌که «در طرح مذکور، تعداد زیادی از معتادان جمع‌آوری و به کمپ‌ها اعزام شدند»، افزود: اما معتادان پس از مدتی از کمپ‌ها خارج، در معابر عمومی ظاهر شدند و مجدداً به دامن اعتیاد پناه بردند.

وی این چرخه‌ باطل را موجب اتلاف وقت و ناامیدی مسؤولان دستگاه‌ها در مبارزه با اعتیاد دانست که نیازمند اقدامات و اتخاذ تدابیر مناسب است.

حضور معتادان متجاهر در معابر عمومی زیبنده نیست

دادستان تهران توجه به ظاهر شهرها به ویژه پایتخت را ضروری به شمار آورد و اظهار کرد: زیبنده نیست که معتادان، متکدیان و افراد ولگرد در معابر عمومی پایتخت رها باشند و در مقابله با این پدیده ، لازم است نسبت به جمع‌آوری و معرفی آنان به کمپ‌ها اقدام شود.

وی با اشاره به دستورالعمل قوه قضاییه پیرامون سیاست کاهش جمعیت کیفری اعلام کرد: به موجب بند ششم این دستورالعمل، دادستان‌ها نباید معتادان را به جز شرایط مقرر در قانون به صرف اعتیاد یا تغییر عنوان آن از اعتیاد به استعمال مواد مخدر به زندان معرفی نمایند.

وی با اشاره به مقرره‌ مذکور اعلام کرد: معتادان باید طبق مواد 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر، به مراکز ترک اعتیاد معرفی شوند.

دولت‌آبادی از همه دستگاه‌هایی که بودجه‌های مربوط به مبارزه با آسیب اعتیاد را در اختیار دارند، خواست تا در انجام وظایف پیشگیرانه کوشا باشند و در این راستا نقش پیش‌گیرانه‌ صداوسیما از بعد فرهنگی را قابل توجه خواند و با اشاره به وظایف مقابله‌ای پلیس در این راستا، ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جلسات سرآغاز مبارزه با اعتیاد و پیش‌گیری از آن شود.

افزایش کشف مواد مخدر و روان‌گردان در تهران

ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز به ارائه‌ آمار اقدامات مأمورین پلیس تهران طی سال جاری پرداخت؛ از کشف ده تن از انواع مواد مخدر و روان‌گردان خبر داد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته افزایش یافته که اگر چه می‌تواند نگران کننده باشد، اما نشان از فعال بودن مأمورین پلیس دارد.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اقدامات پلیس در اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر طی سال جـاری اظهار داشت: شهـرداری تهران نزدیک به شـش هزار ظرفیت برای نگه‌داری معتادان متجاهر ایجـاد نموده و پلیس می‌تواند روزانه پانصد نفر را جمع‌آوری و پس از غربال‌گری به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی نماید.

وی افزود: برای اجرای این طرح، تهران بزرگ به سه منطقه تقسیم شده و پلیس آمادگی دارد معتادان متجاهر را از تمام مناطق شهر جمع‌آوری نماید.

انتقاد از چرخه‌ی باطل جمع‌آوری معتادان متجاهر

خزایی سرپرست دادسرای مواد مخدر تهران هم اقدامات قضایی این ناحیه از دادسرا را از بعد مقابله‌ای موفق خواند و به تکمیل ظرفیت زندان‌ها و احکام محکومیت‌های صادره که بعضاً شامل مجازات‌های شدید اعدام، حبس ابد یا حبس‌های طولانی مدت می‌باشد، اشاره کرد و ضمن این که از ضبط و به مزایده گذاشتن اموال منقول و غیر منقول قاچاقچیان خبر داد، اقدامات پیش‌گیرانه را ضروری دانست.

وی نیز از چرخه باطل اعتیاد انتقاد کرد و اظهار داشت: سال گذشته با همکاری دستگاه‌های مسوول، تعداد زیادی از معتادان متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری و در کمپ‌های شفق و اخوان نگه‌داری شدند، اما چون شیوه نگه‌داری مناسب نبود و زیر ساخت‌ها آماده نشده بود، معتادان مجدداً به چرخه‌ی اعتیاد بازگشتند.

اقدامات درمانی و پیشگیرانه دستگاه‌های مرتبط

سردار میرزایی جانشین پلیس مواد مخدر کشور گزارشی از اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه ناجا در سطح کشور ارائه کرد و میزان کشفیات پلیس در این زمینه را 500 تن اعلام کرد.

هوشیار مدیرعامل سازمان خدمات شهرداری تهران از تشکیل هجده مددسرا در شهر تهران برای نگه‌داری افراد کارتن خواب خبر داد و به عنوان مثال به کمپ خاورشهر اشاره کرد که هر شب با ظرفیت پانصد نفر، خود معرف‌ها را می‌پذیرد. وی افزود: در مددسراها خدمات شام، صبحانه و حمام اجباری ارائه می‌شود.

در ادامه منیژه خاکی جانشین معاونت زنان، کودکان و خانواده دادسرای تهران از فقدان ضمانت‌های اجرایی برای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و متکدیان انتقاد نمود و با خاطر نشان کردن این موضوع که، چنین مشکلی موجب ابتر ماندن این‌گونه طرح‌ها می‌شود، از عدم همکاری برخی دستگاه‌های متولی گلایه نمود.

آذرنیا دبیر ستاد مواد مخدر بر لزوم اجرای طرح‌های درمان مدار معتادان و تدوین برنامه مشخص و زمان‌بندی شده تأکید کرد.

معاون وزیر بهداشت آمادگی مراکز درمان تحت نظر وزارت بهداشت را برای پذیرش معتادان اعلام کرد و گفت: معتادان متجاهر با اقدامات درمانی، وضعیت مناسب‌تری پیدا می‌کنند.

نماینده وزارت آموزش و پرورش در بیان اقدامات پیشگیرانه این وزارت‌خانه، از تدریس چهار درس در حوزه‌ی مهارت‌های زندگی و مطالعات اجتماعی برای دانش‌آموزان مقاطع دبستان تا دبیرستان خبر داد و اظهار داشت: تدریس کتاب مهارت‌های زندگی که به معضل اعتیاد می‌پردازد، برای دانش‌آموزان دوره‌ی دوم متوسطه در نظر گرفته شده است.

شهر امن و شهر سالم

در ادامه دادستان تهران با خاطر نشان کردن چند بعدی بودن اعتیاد و ارتباط آن با برخی جرایم، معضلات اجتماعی، مشکلات بهداشتی و درمانی، قاچاق و فروپاشی خانواده‌ها، ویژگی چند وجهی بودن اعتیاد را از موجبات صعوبت مبارزه با این معضل دانست و با تأکید بر این‌که «پیچیدگی مساله مانع از آن است که با برگزاری چند جلسه نتایج قابل توجهی حاصل شود»، اظهار کرد: شهر امن و سالم شعار سازمان ملل بوده و پاک بودن شهر از مظاهر ضد انضباط اجتماعی ضروری است؛ لذا نباید در جمع‌آوری، معتادان متجاهر، افراد ولگرد و متکدیان تردید کرد و دادستانی از اقدامات شهرداری و فرمانداری تهران در این زمینه حمایت می‌نماید.

از جمله مصوبات این جلسه، بررسی وضعیت برخی نقاط آسیب‌خیز شهر تهران بود.

جعفری دولت‌آبادی با اعلام این‌که «در جلسات جداگانه از اعضاء می‌خواهیم بر روی مناطق آسیب‌خیز مانند فرحزاد و هرندی کار کنند»، از مسوولان مربوطه خواست اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر را ادامه دهند و وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به وظایف خود در امر درمان معتادان عمل نمایند.

لزوم پذیرش معتادان در کمپ‌ها بدون شرط

دادستان تهران شروط مقرر برای پذیرش معتادان متجاهر در کمپ‌ها را غیر ضروری خواند و خواستار تجدیدنظر شهرداری تهران در این تصمیم شد.

وی با اشاره به عدم انطباق آمارهای اعلامی از سوی مسوولان در مورد معتادان متجاهر اظهار داشت: برخی مسؤولان به 20 هزار معتاد اشاره کرده‌ و سردار ساجدی نیا تعداد معتادان حاضر در سطح شهر تهران را 15 هزار نفر اعلام نمود، اما مبنای اجرای طرح جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر، 12 هزار نفر خواهد بود.

اعطای مأموریت از سوی دادستان به دو نفر از معاونان برای بررسی وظایف سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در امر درمان معتادان و هم‌چنین بازدید از مراکز کاهش آسیب‌ها و درمان معتادان وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، از مصوبات این جلسه بود.

دادستان تهران از پیشنهاد یکی از اعضای حاضر در جلسه مبنی بر ضرورت ایجاد سامانه‌ی اطلاعاتی برای معتادان، ولگردان و متکدیان در تهران استقبال نمود و آثار مطلوب تشکیل چنین سامانه‌ای را، تسهیل اقدامات اجرایی، قضایی و پلیسی در جمع‌آوری معتادان و پیگیری وضعیت آنان دانست و بهترین دستگاه برای پذیرش این امر را، ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام نمود.

آسیب اعتیاد با ضرب و زور رفع نمی‌شود

وی بر ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه تأکید کرد و با اذعان به این که، مشکل اعتیاد با ضرب و زور رفع نمی‌شود، اظهار داشت: معتاد فردی گرفتار و بیمار است و اگر چه در حوزه مقابله‌ای مبارزه جدی است، اما در امر مبارزه با اعتیاد باید سه حوزه‌ی ایجابی، پیش‌گیرانه و حمایتی توأمان مورد توجه بیشتری قرار گیرند. وی بر حمایت قضایی از اجرای طرح‌های درمانی و پیشگیرانه و جمع‌آوری معتادان تأکید کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.