×

قانون اساسی ایران یکی از پیشروترین قوانین اساسی جهان است

قانون اساسی ایران یکی از پیشروترین قوانین اساسی جهان است

رئیس قوه قضائیه گفت کسانی که می‌گویند قانون اساسی را قبول داریم، اما سکولار هستیم، دروغ می‌گویند

قانون-اساسی-ایران-یکی-از-پیشروترین-قوانین-اساسی-جهان-است وکیل 

رئیس قوه قضائیه گفت: کسانی که می‌گویند قانون اساسی را قبول داریم، اما سکولار هستیم، دروغ می‌گویند.

 آیت‌الله صادق آملی لاریجانی صبح امروز در هفدهمین اجلاس سالانه بسیج اساتید تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی و جایگاه قدرت بین المللی ایران»، با بیان اینکه در سیاست‌های کلی، مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی و سرفصل‌های گفتمان‌سازی این بخش تاکید داشته‌اند، عنوان کرد: در بند 21 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در 22 بهمن 92 ابلاغ شد ایشان فرمودند تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن به ویژه در محیط علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان رایج ملی نکته بسیار مهمی است.

وی با اشاره به بررسی اقتصاد مقاومتی در تمام ابعاد، اظهار کرد: به گمان برخی از افراد امور توحیدی به اقتصاد مقاومتی ربطی ندارد، اما تاثیر همین امور در اقتصاد مقاومتی و اقتدار ایران و دیپلماسی کشور بسیار مهم بوده و بر بسیاری از مسائل داخلی تاثیرگذار است.

لاریجانی ادامه داد: به گمان برخی نگاه توحیدی تنها موضوعی نظری و ایمانی بوده و با اقتصاد مقاومتی مرتبط نیست اما به نظر بنده نگاه توحیدی مساله مهمی است که در حفظ شئون فردی و اجتماعی تاثیر فراگیر و عمیقی دارد و بر زندگی اجتماعی و فردی مردم تاثیر می‌گذارد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نگاه  توحیدی را باید با عمق قرآنی بپذیریم تصریح کرد: در اقتصاد، دیپلماسی، فرهنگ و به نحوی در تمام موضوعات نگاه توحیدی تاثیرهای بسیار عمیقی دارد و برخلاف نظر عده‌ای از افراد که این موضوعات با هم مرتبط نیستند، مسائل مطرح شده همپوشانی دارند.

قانون اساسی ایران یکی از پیشروترین قوانین اساسی جهان است

وی قانون اساسی ایران را یکی از پیشروترین قوانین اساسی در دنیا دانست و افزود: در اصل دوم قانون اساسی بر شش مولفه تاکید می‌شود که مولفه اول مبتنی بر پایه ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت را برای خدا می‌داند.  در اصل دوم قانون اساسی که اولین اصل محتوایی قانونی است اولین بند عبارت است از اینکه جمهوری اسلامی نظامی است که بر اساس «لا اله الا الله» شکل گرفته است.

رئیس قوه قضاییه گفت: بسیاری از افرادی که در دوره اصلاحات مسئولیتی داشتند و از سکولاریسم دفاع می کردند این اصل مورد قبول آنان نبود اما باید توجه داشت که همین بند تاثیر زیادی بر مسائل دارد. حد فاصل کسانی که این اصل را قبول دارند و افرادی که قبول ندارند کاملا مشخص است؛ زیرا اساس نظام سیاسی ما لا اله الا الله است.

وی گفت: نگاه توحیدی واقعیتی است که اگر در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها باشد زندگی آنان تغییر می‌کند و در تعریف نگاه توحیدی می‌توانیم بگوییم این نگاه یک حقیقت بنیادی در عالم است که همه قدرت‌ها، امدادها و رزق و برق‌ها از ناحیه این نگاه است و هر موجودی به او قائم است.

آملی‌لاریجانی خاطرنشان کرد: قائم به شی بودن و استقلال در کنار هم گنجانده نمی‌شود زیرا انسان‌هایی که به این نگاه معتقد هستند خود را در برابر خدا هیچ می‌دانند و حتی انسان‌ها را نیز قابل دیدن نمی‌دانند و تمامی من من کردن‌های افراد تنها یک امر خیالی است.

وی با اشاره به اشارات قرآن کریم گفت: قرآن حق متعال را اصل و حقیقت اصلی می‌داند و بارها مالکیت خدا بر آسمان‌ها و زمین در این کتاب آسمانی آورده شده است. تنها سلطنت حق‌تعالی اعتباری نبوده و حقیقی است.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: خداوند در همه عوالم وجود دارد و بر تمام امور آسمان‌ها و زمین قائم است اگر این نگاه را داشته باشیم دیدمان نسبت به مسائل، امور اقتصادی، سیاسی و... عوض می‌شود.

وی قرآن را عین الحق دانست و گفت: زمین به سبب نور حق نورانی شده است خداوند بارها در قرآن تاکید داشته است که اگر مردم ذکر خدا را نکنند موضوعات دیگری بر زبانشان جاری شده و زندگی نکبت‌باری در انتظار آنان است. خداوند فرموده است هرکس از ذکر من اعراض کند معیشت و زندگی نکبت‌باری خواهد داشت و اعراضگری عذاب شدیدی را در پی دارد.

انسان موحد از قدرت‌های دنیا نمی‌ترسد

وی با اشاره به اینکه نگاه توحیدی در سراسر قرآن مشخص است، عنوان کرد: اگر انسان موحد باشد و این نگاه را در زندگی خود نیز پیاده کند از قدرت‌های دنیا نمی‌ترسد چون تمام قدرت را از آن حق تعالی می‌داند و خود را مطیع حق قرار می‌دهد.

آملی‌لاریجانی با بیان این که نگاه قرآنی تاثیر عمیقی بر روابط ما دارد، اظهار کرد: سوال من این است که آیا انسان قرآنی با نگاه توحیدی از آمریکا و دیگر قدرت‌های استکباری ترسی دارد؟ امام خمینی فرمودند آمریکا نمی‌تواند هیچ غلطی بکند. ایشان به این موضوع اعتقاد داشتند اما عده‌ای این موضوع را باور نداشتند. زیرا هنوز انسان توحیدی نشدند.

انسان موحد از تحریم نمی‌ترسد

وی گفت: انسانی که پشتش به نیروی الهی گرم است حتی از بمب افکن‌های سیاسی نمی‌ترسد و سر تسلیم مقابل قدرت‌های غربی فرود نمی‌آورد. انسان موحد همه رزق و روزی را از آن خدا دانسته و از تحریم نمی‌ترسد.

وی با بیان این که رهبری فرمودند اعتقادی ندارم که کشورهای اهل سلطه وفادار باشند اما مذاکرات را منع نمی‌کنم، تصریح کرد: انسان موحد این گونه  است و توجه دارد که در عالم اقتصاد، رزق و روزی نیز با خداوند است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: ایشان با نامگذاری این موضوع را به مردم تاکید کردند که نگاه خود را به داخل جلب کنند اما با مذاکره، تعامل و نگاه اقتصادی که با طرح و برنامه باشد مشکلی ندارند.

وی با اشاره به این که انسان موحد به حق تعالی اتکا می‌کند، گفت: نمی‌گوییم مذاکره نکنید اما این نگاه که رزق و روزی دست این کشورها است و زندگی خود را باید بدست آنان سپرده و به آنان  متکی باشیم با نگاه توحیدی منافات دارد. رزق ما تابع میزانی است که به سوی حق تعالی حرکت می‌کند و تنها مربوط به امور دنیایی نبوده و با معرفت، علم، توحید و... مرتبط است.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه نگاه توحیدی باید در تمام موضوعات جاری باشد، عنوان کرد: در جلسه‌ای که با سفرای ایران داشتم تاکید کردم که نظام ایران براساس توحید است و اما این موضوع منافاتی با مذاکره ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از دانشمندان علوم را بی طرف می‌دانند ابراز کرد: برخی از این افراد علوم را بی طرف دانسته و نسبت به ارزش علوم در زندگی اعتقادی ندارند و این افراد در صدد بودند که به ایران تلقین کنند اقتصاد علم است و بی طرف به شمار می‌رود. در دوران اصلاحات عده‌ای برای توسعه کشور طرحی را در 400 تا 500 صفحه به تصویب رساندند که در بخشی از این طرح آورده شده بود که توسعه اقتصادی باید رخ بدهد و ارزش‌ها کنار گذاشته شود که این طرح با نگاه توحیدی کاملا مخالف است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بحث‌هایی در مغرب زمین مبنی بر این که عدالت مقدم بوده است یا اقتصاد گفت: اگر با نگاه توحیدی و ارزشی به این مساله نگاه کنیم نمی‌توانیم عدالت را برای توسعه اقتصادی کنار گذاشت. رهبر معظم انقلاب در سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی بارها تاکید داشتند که این موضوع باید تاثیر محسوسی در زندگی محرومان داشته باشد.  

ترامپ، کلینتون و اوباما توجهی به محرومان ندارند

وی گفت: در حال حاضر  توجه به محرومان و دستگیری از آنان در صحبت‌های ترامپ، کلینتون و اوباما جایی ندارد. نگاه توحیدی وقتی می آید در ساحت های مختلف بسیاری از موضوعات را می‌آورد.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند کشور حتی به قیمت له شدن محرومان باید توسعه اقتصادی و رشد پیدا کند، عنوان کرد: اما این دیدگاه صحیح نیست، نگاه توحیدی باید در فرهنگ و اقتدار نیز همین گونه باشد.

وی با اشاره به نتیجه این بحث گفت: ما باید به قرآن و مطالب اهل بیت(ع) توجه کنیم شناخت نگاه توحیدی در ساحت‌های مختلف مهم است و کسانی که می‌گویند قانون اساسی را قبول داریم، اما سکولار هستیم، دروغ می‌گویند زیرا نظام اسلامی بر اساس حاکمیت حق تعالی شکل می‌گیرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.