×

نشست حقوق شهروندی و سالمندان برگزار شد

نشست حقوق شهروندی و سالمندان برگزار شد

«حقوق شهروندی و سالمندان» توسط دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با حضور سیدمحمد هاشمی - حقوقدان - با هدف تبیین حقوق شهروندی و سالمندان برگزار شد

نشست-حقوق-شهروندی-و-سالمندان-برگزار-شد وکیل 

«حقوق شهروندی و سالمندان» توسط دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با حضور سیدمحمد هاشمی - حقوقدان - با هدف تبیین حقوق شهروندی و سالمندان برگزار شد.

 همایون هاشمی - نماینده مجلس - در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه موضوع حقوق شهروندی در کشور ما جزو دغدغه دلسوختگان نظام است، گفت: سهم تک‌تک شهروندان ما در این اجتماع چیست؟ چه ارتباط فرد با فرد، فرد با اجتماع یا ارتباط فرد با دولت. این سوالاتی است که عموماً بی‌پاسخ مانده است. یکی از مباحثی که مخصوصاً در زمان تبلیغات دولت‌ها مورد توجه افراد قرار می‌گیرد و به قولی دهان‌ شیرین کن است همین حقوق شهروندی است.

وی ادامه داد: در رابطه با حقوق شهروندی باید گفت توجه به گروه‌های آسیب‌پذیر یک خواستگاه فطری است که در دل هر آدمی نهفته است. از نظر حقوقی در حقوق عمومی و در قانون اساسی هر کشوری و همچنین حقوق بین‌الملل به این امر توجهات زیادی شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: گویا گفته‌اند قرار است جمعیت سالمندان ما دو برابر شود. چه ظرفیت و ساز و کاری را در این باره فرض کرده‌ایم؟ باید یک برنامه‌ریزی در این باره انجام شود. باید نسبت به همان شتاب افزایش جمعیت سالمندان یک برنامه‌ریزی مرتبط با این امر در نظر گرفته شود.

هاشمی با بیان اینکه سالمندان برای جامعه دغدغه نیستند، بیان کرد: سالمندان برای جامعه اسلامی یک ظرفیت هستند. سالمند برای جامعه محل نگرانی نیست، بلکه مسیری که باید مسئولان در این باره طی کنند و بسترسازی‌هایی که نیاز است محل نگرانی است. ما خواستار آنیم که افراد حداقل به کف حقوق خود دست پیدا کنند. وقت آن است که به این مباحث بیشتر توجه شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی، بدهکاری تمام دولت‌ها به مردم است ادامه داد: وقتی مردم رأیی می‌دهند دولت‌ها هم یکسری دیون نسبت به آن‌ها دارند که یکی از آن‌ها حقوق شهروندی است.

در ادامه این نشست، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تا سال 2050 میلادی از 4 نفر ایرانی، یک نفر سالمند خواهیم داشت تصریح کرد: گاهی در مطبوعات می‌بینیم از سالمند به عنوان چالش نقل می‌شود. اگر در این باره برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود، نه تنها چالش نخواهد بود بلکه یک فرصت است، اما اگر سالمندان ما به حال خود رها شوند، قطعاً این یک چالش خواهد بود.

نحوی نژاد افزود: 25 درصد سالمندان ما تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند که در واقع حدود 30 درصد تحت پوشش نهادهای حمایتی می‌باشند. سالمندان ما  67.2 درصد، رضایت زندگی دارند که این موجب خوشحالی است ولی متأسفانه 1 درصد از قوانین ما به مسائل سالمندان اشاره کرده است و متأسفانه قانون خاص در این باره نداریم. در زمان صحبت کسی با این امر مشکلی ندارد ولی در محل اجرا مشکل است. سالمندآزاری حتماً کتک زدن نیست، گاهی تحقیر و نادیده گرفتن سالمندان، سالمندآزاری است.

وی با اشاره به حقوق شهروندی سالمندان به طراحی مناسب مسکن‌ها، مشارکت اجتماعی سالمندان، مراسم اجتماعی آن‌ها، تسهیل در تردد در خیابان‌ها، تسهیل در مراجعه به مراجع و مراکز مانند بانک‌ها، اشتغال مناسب و امثالهم تاکید کرد و گفت: از جمله حقوق سالمندان در منشور حقوق سالمندان، آزادی محل زندگی، آگاه کردن آن‌ها از خطرات احتمالی، مناسب‌سازی محیط زندگی، ارتقای وضعیت روحی، برخورداری از فضای خصوصی و اجتماعی در مراکز توانبخشی، آگاهی از حقوق‌های فردی و اجتماعی و ... است.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه سالمندآزاری کوه یخی است که ما فقط قله را می‌بینیم افزود: متأسفانه بسیاری از موارد سالمندآزاری از نظر ما پنهان است.

در بخش دیگر این نشست، دبیر کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی با بیان اینکه مهمترین موضوع در بحث تکریم سالمندان بحث آموزش این عزیزان است گفت: از جمله این آموزش‌ها، آموزش سالمندان در ورود به دوره سالمندی است که این امر در دبیرخانه کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی محقق شده است. با توجه به اینکه متأسفانه منابع حقوقی در این باب کم است، حقوقدانانی که دغدغه این امر را دارند طرح‌ها و برنامه‌های حقوقی لازم را ایجاد کنند.

مونس کشاورز گفت: بعد از این کارگاه‌ها نیاز داریم که در یک کارگاه آموزشی 2 روزه به بررسی ابعاد مختلف حقوق شهروندی به صورت تخصصی و آموزشی بپردازیم که در نهایت از برگزیدگان این دوره در اجرای کنگره اصلی که در اسفندماه برگزار می‌شود استفاده کنیم.

سیدمحمد هاشمی - حقوقدان - در ادامه با بیان اینکه از جمله مواردی که در بحث حقوق بشر قابل تأمل است، حقوق شهروندی است، گفت: خوشبختانه کشور ما به این امر اهتمام دارد که به بزرگسالان احترام بگذارد. این امری است که جامعه به آن متعهد است. نظام اجتماعی اقتضائاتی دارد که جامعه نمی‌تواند به آن بی‌توجه باشد. برای مثال توجه به ضعفا و درماندگان و دلجویی از آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله مواردی که حقوق بشر نسبت به آن توجه دارد قدردانی از وجود اشخاصی است که عمر را پشت سر گذاشته، توانایی لازم را از دست داده و به عنوان یک انسان نیاز به حمایت دارند.

این حقوقدان در پایان با بیان اینکه حقوق سالمندان به عنوان حقوق انسانی مورد تاکید است گفت: این امر در هر صورت حمایت‌های لازم را طلب می‌کند. به نظر می‌رسد طرح این موضوعات نیاز است. در موازین حقوق بشری مندرجاتی در رابطه با حمایت از سالمندان مشاهده می‌شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.