×

الوندی کنوانسیون حقوق کودک پذیرفته ترین معاهده است

الوندی کنوانسیون حقوق کودک پذیرفته ترین معاهده است

دبیر مرجع ملی کنواسیون حقوق کودک بر این موضوع که کنوانسیون حقوق کودک پذیرفته ترین معاهده است تاکید کرد و گفت ما نسبت به پروتکل الحاقی ایرادی نداریم و بیشتر ایرادات مطرح شده در جامعه سیاسی است

الوندی-کنوانسیون-حقوق-کودک-پذیرفته-ترین-معاهده-است وکیل 

دبیر مرجع ملی کنواسیون حقوق کودک بر این موضوع که کنوانسیون حقوق کودک پذیرفته ترین معاهده است تاکید کرد و گفت: ما نسبت به پروتکل الحاقی ایرادی نداریم و بیشتر ایرادات مطرح شده در جامعه سیاسی است.

 مظفر الوندی در نشست تخصصی «بررسی لایحه الحاق ایران به پروتکل اختیاری پیمان‌نامه حقوق کودک درباره بکار گیری کودکان در مخاصمات مسلحانه؛ بایدها و نبایدها» که در انجمن حامی (انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده) برگزار شد، گفت:‌ ما اصل پیمان نامه حقوق کودک را به عنوان کشورهای عضو سازمان ملل پذیرفته‌ایم و از سال 72 عضو آن هستیم. پس از اینکه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران تشکیل شد، گزارش های دوره‌ای ایران نظم خاصی گرفت و تدوین شد.

وی افزود: یکی از توصیه‌ها این بود که ایران به پروتکل الحاقی بپیوندد. بر همین اساس در سال 86 ما به پروتکل اول پیوستیم. پروتکل بعدی نیز از ابتدای تشکیل مرجع ملی در دستور کارمان قرار گرفت. متاسفانه بدبینی نسبت به معاهدات بین‌المللی در جامعه وجود دارد که عده‌ای آن را مطرح می‌کنند. در رسانه ها نیز اخباری نسبت به پروتکل الحاقی مطرح شده که بیشتر جنبه سیاسی آن را مورد بحث قرار می‌دهد.

الوندی تصریح کرد: در جلسات مفصل در وزارت دادگستری در رابطه با پروتکل الحاقی بحث شد و ما به وزارت خارجه اعلام کردیم که نظرمان مثبت است و در سال 89 در حاشیه مجمع سازمان ملل به این پروتکل پیوستیم و آن را امضا کردیم. انتظار این بود که پس از امضاء ، طرح آن در مجلس پیگیری شود که متاسفانه در اظهارنظرهای اخیر همه آن را به برجام و دولت ربط می‌دهند، در حالی که روند طبیعی کار به جلو پیش می رفت؛ البته مقداری هم طول کشید.

دبیر مرجع ملی کنواسیون حقوق کودک یادآور شد: موضوع بسیج دانش ‌آموزی از ابتدای پروتکل مطرح شد، ولی استنباط ما این بود که این موضوع ربطی به بسیج ندارد و موضوع بسیج خارج از پروتکل الحاقی است. ما لایحه را از وزارت دادگستری به دولت فرستادیم و دولت آن را تصویب کرد ولی پس از اینکه به مجلس رفت ، مرکز پژوهش های مجلس نظری داد که راجع به مقدمه پروتکل است نه مواد آن و بیشتر «احتمال دارد ... » را مطرح کردند.

الوندی اضافه کرد: ما در معاهدات بین‌المللی باید زرنگ باشیم و این موضوع که نگران باشیم هم منطقی است، اما اینکه همه چیز را به احتمالات گره بزنیم جای بحث دارد.

وی یادآور شد: در مورد قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم دیدیم که روند عادی آن طی شد و حال که می خواهد اجرا شود هزاران بحث در مورد آن مطرح کرده‌اند.

الوندی ادامه داد: ما باید مقداری زبان مان رسا باشد و جاهایی که داعش تصاویر کودکان زیر 15 سال که در حال اعدام هستند منتشر می‌کند، را محکوم کنیم؛ لذا ضروری است که ما به معاهدات بین‌المللی بپیوندیم و به نظرم کنوانسیون حقوق کودک پذیرفته ترین معاهده است.

وی افزود: ما از زمانی که پیمان نامه حقوق کودک را پذیرفتیم 4 گزارش دوره ای داده ایم و از گزارش اول تا کنون شاخص بهبود کودکانمان بالا رفته است. ما باید آموزش در مورد کودکان را اجرا کنیم و ناگفته نماند که این پروتکل تا حدودی این موضوعات را منظم می‌کند.

الوندی  با طرح این سوال که با پیوستن به پروتکل الحاقی بحث بسیج دانش آموزی از بین می‌رود؟ افزود:  این موضوع درست نیست. موضوعات دیگری در رسانه‌ها از مقامات مسئول با عناوین «نقشه خطرناک سازمان ملل برای ایران» ، «هدف قرار گرفتن بسیج دانش آموزی»، «اتصال موضوع به افراد خارج نشین»، «پروتکل با مبانی شرعی در تعارض است»، «ارتباط پروتکل با برجام»، «تقویت اعمال تحریم‌های جدید»، «به خطر افتادن نظام خانواده» و ... در رابطه با پروتکل الحاقی مطرح شده است که باعث شده ما نگران شویم. متاسفانه هنوز دید هماهنگی بین مسئولان و قضات و وکلا وجود ندارد که مصالح کودک را تعریف کند. ما نگاهمان به کودک نگاه غیرمصلحتی است و متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس و اساتید دیدگاه های متفاوتی نسبت به پروتکل دارند.

وی اضافه کرد:‌ ما نسبت به پروتکل الحاقی ایرادی نداریم و بیشتر ایرادات مطرح شده در جامعه سیاسی است. اخیرا از سوی یکی از  نمایندگان مجلس مطرح شده که پروتکل الحاقی برای بررسی بیشتر مسکوت مانده است، در صورتی که این موضوع درست نیست.

در ادامه این نشست مقاره عابد مشاور وزیر دادگستری با اشاره به ماده 38 کنوانسیون حقوق کودک گفت: این ماده تشریح کرده که باید در رابطه با حضور کودکان در مخاصمات جنگی محدودیت هایی در نظر گرفته شود. آیا بقا و رشد کودک در مخاصمات حفظ می‌شود؟ قطعا این طور نیست و در مخاصمات مسلحانه بقای کودکان به خطر می افتد.

در ادامه این نشست صفاری پژوه وکیل دادگستری و حقوقدان با اشاره به پروتکل الحاقی گفت: ما منازعات مسلحانه ای نداریم که بسیج بخواهد ورود پیدا کند. بخشی از نیروی بسیج به عنوان ضابط قضایی و بخش دیگر نیز کارهای فرهنگی را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: نیاز است که بزرگان جا بیاندازند که ما این الحاقیه را تصویب و از آن استفاده کنیم؛ زیرا مشکلی با حقوق کودک نداریم.

این وکیل دادگستری افزود: ما از پیوستن به این پروتکل استفاده کرده و از آن بهره می بریم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.