×

کیا مجازات حبس ابد به جای مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر لحاظ شود

کیا مجازات حبس ابد به جای مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر لحاظ شود

یک وکیل دادگستری پیشنهاد داد که مجازات حبس ابد بجای مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در نظر گرفته شود

کیا-مجازات-حبس-ابد-به-جای-مجازات-اعدام-برای-قاچاقچیان-مواد-مخدر-لحاظ-شود وکیل 

یک وکیل دادگستری پیشنهاد داد که مجازات حبس ابد بجای مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر در نظر گرفته شود.

 حسن کیا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بحثی که این روزها به گوش می رسد بررسی حذف مجازات اعدام در خصوص محکومین جرایم قاچاق مواد مخدر است. کشور عزیز ما به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر از شرق به غرب همواره درگیر مساله قاچاق مواد مخدر به طور عمده در مرزها بوده که بخشی از آن نیز در کشور ما پخش می شود و متاسفانه یکی از جدی ترین معضلات و مشکلات جامعه ما بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص مجازات های سالب حیات ما با دو دسته از جرایم و مجازات‌ها مواجه هستیم. دسته نخست جرایمی است که به حکم شرع برای آنها مجازات‌های سالب حیات تعیین شده اند مانند مجازات جرایمی مثل قتل عمدی نفس یا زنای به عنف و زنای محصنه و دسته دوم جرایمی اند که سابقه شرعی نداشته و قانونگذار با توجه به مصالح جامعه و سنگینی فعل ارتکابی کیفر مرگ را برای آنها در نظر گرفته است که مجازات قاچاقچیان مواد مخدر از دسته اخیر است و سابقه شرعی و فقهی ندارد.

این وکیل دادگستری افزود: تغییر در مجازاتهای دسته اول به دلیل احکام شرعی قصاص و حدود که برخی از نصوص قرآن هستند، دشوار است ولی تغییر در مجازاتهای دسته دوم به دلیل اینکه سبقه شرعی ندارد، امکان پذیر است. در این راستا ابتدا باید به اهداف مجازات عنایت کرد و به این پرسش پاسخ داد که آیا مجازات اعدام مناسب بوده یا خیر؟ علمای حقوق جزا و جرم شناسی چند هدف را برای مجازات تبیین کرده اند که از آن جمله تنبیه و تنبه مجرم، نفع جامعه و ارعاب مجرمین بالقوه و  قدرت بازدارندگی مجازات هاست.

کیا تصریح کرد: در خصوص مجرمین حرفه ای بحث ارعاب و بازدارندگی چندان موثر نیست و مجرمین عادی نیز معمولا مرتکب جرایم سنگین نمی شوند. اگر هدف حفاظت از جامعه است مجازاتی مانند حبس ابد نیز ما را به مقصود می رساند؛ البته با این قید که از اجرای مجازات اطمینان داشته باشیم زیرا آنچه از سنگینی مجازات حائز اهمیت بیشتر است، اطمینان از اجرای آن است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: با این جانشینی هم عملا محکوم امکان تکرار جرم را ندارد و جامعه مصون است و هم آمار مجازاتهای سلب حیات بالا نخواهد رفت که اکنون بیشترین آن در همین حوزه مواد مخدر است.

وی در پایان گفت: طرح این موضوع را که می تواند به کاهش مجازاتهای سالب حیات بینجامد را به فال نیک گرفته و امیدوارم شاهد جایگزینی مجازات حبس ابد به جای مجازات اعدام باشیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.