×

ترغیب مادران ایرانی به زایمان طبیعی با راه اندازی واحدهای اختصاصی

ترغیب مادران ایرانی به زایمان طبیعی با راه اندازی واحدهای اختصاصی

حدود سه سال پیش ترویج زایمان طبیعی در کشور به‌عنوان یکی از بسته‌های طرح تحول نظام سلامت، معرفی شد؛ حالا وزیر بهداشت در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گوید در‌این‌مدت آمار سزارین در کشور کاهش 11درصدی داشته است

ترغیب-مادران-ایرانی-به-زایمان-طبیعی-با-راه-اندازی-واحدهای-اختصاصی

 حدود سه سال پیش ترویج زایمان طبیعی در کشور به‌عنوان یکی از بسته‌های طرح تحول نظام سلامت، معرفی شد؛ حالا وزیر بهداشت در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گوید: در‌این‌مدت آمار سزارین در کشور کاهش 11درصدی داشته است.

49درصدزایمان‌ها در ایران به صورت سزارین انجام می‌شود این‌درحالی است که طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باید فقط 15درصد زایمان‌ها به صورت سزارین باشد. این استانداردها همچنین بیانگر این است که 85درصد زنان باردار می‌توانند بدون‌هیچ مداخله‌ای زایمان طبیعی داشته باشند و 15درصد مابقی در‌صورت احتمال خطر برای مادر یا جنین باید سزارین شوند. این آمار را ماه گذشته رییس انجمن علمی مامایی ایران اعلام می‌کند و می‌گوید: با اینکه در سال‌های اخیر با اطلاع‌رسانی به مادران باردار توانستیم میزان سزارین‌ها در کشور را که بالای 50درصد بود کاهش دهیم اما آمار بالای سزارین در ایران همچنان بالاست. به‌گفته ناهید خداکرمی، درحال حاضر 200مرکز خصوصی مشاوره در سراسر کشور برای ارایه آموزش‌های لازم درباره زایمان طبیعی و مشاوره‌های قبل از بارداری دایر است تا مادران قبل از بارداری مشاوره‌های لازم را از این مراکز دریافت کنند. علاوه‌بر اینها، باید فراهم کردن تجهیزات و زیرساخت‌های لازم پزشکی و فرهنگ‌سازی در سطح عمومی به‌ویژه از طریق رسانه‌ها انجام شود.

  لزوم آموزش‌های پیش از زایمان

در این میان، معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت هم می‌گوید: برای تحقق اهداف تعریف شده در برنامه کاهش آمار سزارین، به 360هزار مادر ایرانی آموزش‌های پیش از زایمان ارایه شده است. به گفته علی شهرامی، وضعیت بد و نامناسب حاکم بر‌بخش‌های زایمان بیمارستان‌ها و سالن‌های زایمان موجب شده تا مادران ایرانی، زایمان سزارین را انتخاب کنند. برای همین، وزارت بهداشت علاوه‌بر برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی، به‌منظور حفظ احترام و تکریم مادران ایرانی طرح ایجاد تخت‌های «ال.دی.آر» در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده که در‌آن مادران در فضایی کاملا ایمن و اختصاصی، نوزاد خود را به‌دنیا می‌آورند. تاکید وی بر این است که این طرح و دیگر طرح‌های وزارت بهداشت ضمن تلاش برای ترغیب مادران به زایمان طبیعی و تضمین سلامت مادران و نوزادان، به‌دنبال بهبود وضعیت زاد و ولد و رشد جمعیت در کشور است.

اما درباره عوارض سزارین بارها مسئولان مرتبط و متخصصان هشدار داده‌اند که این مقام مسئول نیز می‌گوید: عوارضی مانند مشکلات ناشی از داروهای بیهوشی و آسیب سیستم ادراری از‌جمله عوارض سزارین برای مادران است. همچنین در صورت انجام سزارین قبل از موعد ممکن است مشکلات ریوی مانند آسم، برای نوزادان ایجاد شود.

  مزایای زایمان طبیعی

از سوی دیگر، یک متخصص زنان، زایمان و نازایی هم با اشاره به اینکه احتمال مرگ و میر مادران در زایمان سزارین هفت برابر زایمان طبیعی است، اضافه می‌کند که ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند در زایمان طبیعی بیشتر است. به گفته سیده مرجان پورحیدری، پیشگیری از خطر مرگ، پیشگیری از خطر عفونت، پیشگیری از آسیب دیدن دستگاه ادراری، پیشگیری از آسیب‌دیدن روده و پیشگیری از لخته شدن خون در پاها از جمله مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین است.

با این حال در چند سال اخیر تمایل مادران ایرانی در هنگام بارداری انجام عمل سزارین بوده است به‌طوری که آمارها مسئولان فعلی وزارت بهداشت را بر آن داشت تا با ارایه بسته‌ای ویژه در قالب طرح تحول نظام سلامت فکری برای حل این مشکل کنند.

وزیر بهداشت در این‌باره می‌گوید: تعرفه‌گذاری به گونه‌ای اصلاح‌شده است که زایمان طبیعی بیشتر مورد توجه ارایه‌کنندگان خدمت قرار گیرد. به گفته سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، هنوز با کاهش سزارین در کشور به کمتر از 30درصد فاصله داریم، هم‌اکنون این میزان در کل کشور حدود 42درصد است، البته این رقم نسبت به میزان سزارین 56درصدی سال‌های گذشته بهبود یافته است.

 وی می‌افزاید: در بخشی از مراکز درمانی پیش از این 90درصد زایمان‌ها به صورت سزارین بود و این مسئله عوارض زیادی برای مادران داشت اما درحال حاضر این عمل کنترل شده و در برخی از مراکز درمانی دولتی میزان سزارین به کمتر از 20درصد کاهش یافته است. البته در اعتباربخشی بیمارستانی به این موضوع هم توجه شده و از بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که میزان سزارین را در سال اول 10 و در سال‌های بعدی پنج درصد کاهش دهند.

  همراهی همسر و همراهان با مادر باردار

از سوی دیگر، به گفته وزیر بهداشت، میزان سزارین در کل کشور 11درصد کاهش یافت و این معادل افزایش 11درصدی زایمان طبیعی است. در این مسیر، راه‌اندازی واحدهای اختصاصی زایمان در کشور را هم در دستور کار قرار دادیم زیرا زایمان‌ها در گذشته در‌سالن‌های بزرگ عمومی انجام می‌شد اما حالا با ساخت این واحدها حتی همسر و همراهان مادر باردار می‌توانند در اتاق‌های اختصاصی حضور داشته باشند.

  انتقاد نسبت به عملکرد بیمه‌ها

در این میان، گلایه قاضی‌زاده‌هاشمی از پرداخت بیمه تکمیلی برای انجام عمل سزارین است که به‌عنوان یک معضل شناخته می‌شود. در واقع، مدیران صندوق‌های بیمه‌ تکمیلی با پرداخت هزینه‌ها به بیمه‌گران بیمه تکمیلی سعی بر جذب و تبلیغات خود دارند. به عقیده وی، در این زمینه باید بیمه‌گران با توجه کافی به قانون، این مهم را در برنامه‌ خود قرار دهند.

موضوعی که معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت هم به‌آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در این سه سال انتقاد وزارت بهداشت نسبت به عملکرد بیمه‌ها برای ترغیب مادران به زایمان سزارین بوده است و برای همین طرح‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده که این کمبودها با همراهی دولت در حال رفع شدن است.

  افزایش تعرفه‌ها

از سوی دیگر، معاون درمان وزارت بهداشت نیز می‌گوید: اکنون تعرفه زایمان طبیعی برای پزشکان بالاتر رفته تا پزشکان مادران را ترغیب به زایمان طبیعی کنند. همزمان اجرای سیاست‌های فرهنگی هم مدنظر است تا خانواده‌ها با مزایای زایمان طبیعی آشنا شوند. به گفته محمد حاجی‌آقاجانی، بحث به‌کارگیری 2هزار ماما و متخصص و توزیع عادلانه در سراسر کشور و مناطق محروم و مراکز استان‌ها نیز از دیگر اقدامات انجام شده است تا اهداف کاهش سزارین در ایران رقم بخورد.

تمامی این اظهارات و آمار و ارقام درحالی است که همه مادران ایرانی باید به یکسری نکات واقف باشند. به گفته پزشکان متخصص این بخش، راه اصولی برای کاهش درد در زایمان طبیعی، ورزش مناسب دوران بارداری است که معمولا مادران کمتر به آن توجه می‌کنند. همچنین، به‌جای اینکه اولین راه، یعنی زایمان سزارین را انتخاب کنید، بهتر است با انجام ورزش‌های مناسب این دوران، خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید. صحیح راه رفتن و درست نشستن همگی به هنگام زایمان روی شما تاثیر می‌گذارند. از سوی دیگر، مسئولان باید بدانند که ترویج زایمان طبیعی هیچ‌گاه با زور و تحمیل امکان‌پذیر نخواهد بود، بنابراین باید افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت و بخش‌های مختلف قرار بگیرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.