×

برخورد قضایی به کار کودکان

برخورد قضایی به کار کودکان

آن‌طور که رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید، قرار است این سازمان با همکاری قوه قضائیه جلو سیکل معیوب جمع آوری کودکان کار از سطح خیابان‌ها و بازگشت مجدد آنها را بگیرد طرح برخورد با کار کودکان به ویژه کودکانی که مبادرت به تکدی‌گری می‌کنند، در ماه‌های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اما همان‌طور که مسئولان و کارشناسان می‌گویند، در بسیاری موارد فعالیت‌ها در این زمینه ثمربخش نبوده است

برخورد-قضایی-به-کار-کودکان وکیل 

رامین علیزاده

آن‌طور که رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید، قرار است این سازمان با همکاری قوه قضائیه جلو سیکل معیوب جمع آوری کودکان کار از سطح خیابان‌ها و بازگشت مجدد آنها را بگیرد. طرح برخورد با کار کودکان به ویژه کودکانی که مبادرت به تکدی‌گری می‌کنند، در ماه‌های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اما همان‌طور که مسئولان و کارشناسان می‌گویند، در بسیاری موارد فعالیت‌ها در این زمینه ثمربخش نبوده است.

واقعیت این است که ضعف در قوانین باعث می‌شود سازمانی مانند بهزیستی اجازه نگهداری کودکانی را که والدین آنها خواستار بازپس گیری آنها هستند، نداشته باشد. رئیس سازمان بهزیستی از همکاری با قوه قضائیه برای حل این مشکل خبر داده است.

جمع آوری کودکان کار مثل جمع آوری معتادان، کارتن خواب‌ها و... در پس طرح‌های ضربتی مسئولان در بیشتر مواقع با شکست روبه‌رو شده است. یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌هایی که هر مسئولی پس از روی کار آمدن به آن اندیشیده است، جمع‌آوری این افراد است؛ تدبیری که به امید حل مشکلات جامعه بوده اما به دلایلی معلوم نتیجه ای جز فرار این افراد و بازگشت آنها به خیابان‌ها ندارد. رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: قرار است به بنگاه‌ها، شرکت‌ها و افرادی که در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت می‌کنند، نشان مسئولیت اجتماعی داده شود. به همین ترتیب منشور مسئولیت اجتماعی به تصویب دولت می‌رسد. انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری در رابطه با برپایی همایش مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: یکی از اقداماتی که فلسفه ایجاد سازمان بهزیستی بوده، انجام مسئولیت اجتماعی در تمام ابعاد پیشگیری، مداخله بهنگام و ایجاد فرصت‌های برابر در مسیر زندگی افرادی که دچار محرومیت شده‌اند، تعریف شده؛ به همین منظور برای تشویق و ترغیب این فرهنگ، نشان مسئولیت اجتماعی داده می‌شود. او ادامه داد: با ایجاد این فرهنگ اجتماعی می‌توان مشارکت مثبت در زندگی افراد را با رویکرد پاسخگویانه ایجاد کرد که حس تعلق خاطر اجتماعی به همراه خواهد داشت. محسنی بندپی افزود: افراد، سازمان‌ها و تمام کسانی که در یک اجتماع هستند، باید نسبت به مسائل اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی احساس تکلیف کنند تا از حالت فردگرایانه به نگاه اجتماع‌محور تغییرجهت داده شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: نشان مسئولیت اجتماعی براساس تغییر نگرش در مردم و با ایده شهید فیاض‌بخش بنیانگذار سازمان بهزیستی شکل گرفته و قرار است 24 آبان ماه با حضور رئیس‌جمهور به سازمان‌ها،‌ بنگاه‌ها و افرادی که در این زمینه تلاش ویژه‌ای دارند، اهدا شود. او ادامه داد: در گذشته مسئولیت اجتماعی فقط به حقوق شهروندی و محیط زیست معطوف بود، اما امروزه 7 محور رهبری سازمانی، توسعه و درگیر کردن جامعه، حقوق بشر، حقوق نیروی کار، محیط زیست، اقدامات و عملیات خیرخواهانه و رضایتمندی مشتری را در برمی‌گیرد. این مقام مسئول گفت: تا به امروز مسئولیت‌های اجتماعی به صورت متفرق و غیرمنسجم بوده و تلاش خواهیم کرد بتوانیم نسبت به ساماندهی و برخوردار کردن مسئولیت‌ها به صورت ویژه با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی آن را جهت‌دهی و ساماندهی کنیم. رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نگاه نوین در مسئولیت اجتماعی اخلاق‌مدارانه است و اگر بتوانیم اخلاق را در جامعه نهادینه کنیم، شفافیت پاسخگویی، رفتار مبتنی بر آگاهی و تشخیص درست را خواهیم داشت و بسیاری از مسائلی که امروز به عنوان ناهنجاری و معضل شاهد هستیم، به حداقل می‌رسد. محسنی، کلید اصلی اصلاح امور را نهادینه کردن فرهنگ اخلاق‌مداری در جامعه دانست و افزود: در همایش اعطای نشان مسئولیت اجتماعی 150 بنگاه شرکت کرده‌‌اند و 44 بنگاه و شرکت در فرایند داوری قرار می‌گیرند. او اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی در کشور پایین نیست اما سیستمی و جهت‌ داده شده استفاده نمی‌کنیم. حتی در خیل جمعی می‌توانیم از این بهره‌مند شویم، اما با اینکه جزو کشورهایی هستیم که خیل جمعی بالایی داریم اما به درستی به افرادی که نیازمند بوده‌اند، نپرداخته‌ایم و باید نگاه جدیدی را فراهم کنیم.

جنبش مسئولیت اجتماعی در 6 محور

محسنی جنبش مسئولیت اجتماعی و اخلاق در پاسخگویی را در 6 محور تقسیم‌بندی کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی توسط دولت، ایجاد گفتمان مسئولیت اجتماعی، ترویج و نهادینه کردن مسئولیت اجتماعی، چگونگی تاثیرپذیری آن، تعریف در بنگاه‌ها، بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و ساماندهی و تغییر نگرش در فرهنگ اجتماعی این محورها را در برمی‌گیرد. رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: از ضعف‌هایی که داریم این است که به بنگاه‌ها یک بعدی نگاه کرده‌ایم و از آموزه‌های دینی مانند زکات و خمس به خوبی بهره نگرفته‌ایم و از این طریق می‌توانیم فاصله‌های طبقاتی را حذف و عدالت اجتماعی را ایجاد کنیم. او گفت: در بحث اعتیاد 5/2 درصد جامعه درگیر هستند و 5/97 درصد پاک هستند، اما عوامل خطر افراد پاک را تهدید می‌کند. در نتیجه اگر نگاه جامع‌نگر و مسئولیت‌پذیر تقویت شود، می‌توانیم نسبت به محافظت از افراد سالم متعهد شویم. محسنی تاکید کرد: دستورالعمل اجرایی و چک‌لیست‌هایی برای ضمانت اجرایی این برنامه‌ها ایجاد خواهد شد تا سازمان‌ها و بنگاه‌‌ها پای کار بیایند. همچنین منشور مسئولیت اجتماعی را مصوب دولت خواهیم کرد و با دائمی کردن دبیرخانه آن کار را دنبال می‌کنیم تا انتظاری که از جنبش مسئولیت اجتماعی داریم در کشور شکل بگیرد.

آسانسور جان 640 نفر را در سال می‌گیرد

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به آمارهایی از عوامل تاثیرگذار بر مسائل مرتبط با این سازمان خاطرنشان کرد: به طور مثال در سال آسانسور جان 640 نفر را می‌گیرد و 2 تا 3 هزار نفر را مصدوم می‌کند. در حوادث ترافیکی 16 هزار نفر جان خود را از دست می‌‌دهند و 5 تا 6 برابر آن دچار معلولیت می‌شوند. عوامل زیست محیطی به گونه‌ای است که آلودگی منابع آب 7 تا 8 درصد تولید ناخالص ملی را می‌بلعد و ژن‌های معلول‌زایی در کشور از عوامل موثر تولد افراد معلول است که اگر شناسایی شوند، این رقم کاهش می‌یابد. محسنی ادامه داد: با افزایش مسئولیت اجتماعی می‌توانیم به افرادی که دچار فقر مالی شده یا حاشیه‌نشین شده‌اند کمک کنیم، بنابراین تشویق و ترغیب جنبش مسئولیت اجتماعی هم به نفع جامعه خواهد بود و هم به بهزیستی کمک می‌کند که برای جامعه هدف خود اقدام کند. او از بازنگری آیین‌نامه صدور مجوزها خبر داد و اعلام کرد: در مجموع 24 هزار موسسه با ما کار کرده و مجوز گرفته‌اند و امیدواریم آیین‌نامه جدید به زودی ابلاغ شود.

پذیرش 2640 کودک کار در 2 ماه

محسنی در مورد رسیدگی به کودکان کار نیز گفت: کودکان کار دو دسته‌اند: آنهایی که فاقد سرپناهند و آنهایی که توسط افراد حرفه‌ای استثمار شده‌اند. در دو ماه گذشته 2640 کودک کار در تهران پذیرش شده و سازمان‌های مردم‌نهاد اعلام آمادگی کرده‌اند که تا پایان آبان ماه هر فردی را که رها شده است حمایت کنند. نیروی انتظامی نیز اعلام آمادگی کرده و نسبت به پذیرش اقدام می‌شود.

قوه قضائیه و کودکان کار

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اما مشکلی که وجود دارد خلأ قانونی است؛ چرا که اگر والدین کودک کار درخواست بدهند که کودک از بهزیستی پس گرفته شده و به خانواده برگردد، ما موقتا مجبوریم آن را بپذیریم و سپس به خانواده تحویل دهیم. به همین دلیل قوه قضائیه قول داده اگر دو بار کودک به خانواده برگشت و مجدد به عنوان کودک کار رها شد، صورتجلسه‌ای تنظیم شود و برای بار سوم تحویل خانواده داده نشود و از خانواده سلب صیانت شود. به گزارش فارس، محسنی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که حدود 4 تا 5 هزار کودک کار در تهران وجود داشته باشد.

منبع : وکیل ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.