×

نشست هم اندیشی پیشگیری از فعالیت و ایجاد موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز برگزار شد

نشست هم اندیشی پیشگیری از فعالیت و ایجاد موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز برگزار شد

نشست هم‌اندیشی با رویکرد پیشگیری از فعالیت و ایجاد مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در اداره کل امنیتی ـ انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد

نشست-هم-اندیشی-پیشگیری-از-فعالیت-و-ایجاد-موسسات-مالی-و-اعتباری-غیرمجاز-برگزار-شد

نشست هم‌اندیشی با رویکرد پیشگیری از فعالیت و ایجاد مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در اداره کل امنیتی ـ انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

 نشست هم‌اندیشی با رویکرد پیشگیری ازفعالیت و ایجاد مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در اداره کل امنیتی ـ انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

در راستای پیشگیری از فعالیت و ایجاد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز نشست تخصصی با حضور مدیران کل سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط در این حوزه به میزبانی اداره کل امنیتی ـ انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پیشینه ایجاد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در کشور و خلأهای قانونی مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه وثیقی سرپرست اداره کل امنیتی انتظامی خاطر نشان کرد: ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، مطالبه دولت، مجلس و قوه قضائیه بوده که اهمیت این موضوع در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر رونق بخشی به اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این مؤسسات مشکلاتی را در نظام پولی و بانکی کشور ایجاد کرده‌اند و باید هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود و در صورت لزوم سازمان‌های نظارتی و انتظامی، برخوردهای لازم را با این مؤسسات بر اساس قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی به عمل آورند.

وثیقی افزود: در حال حاضر از یک سو نقدینگی قابل توجهی نزد این مؤسسات است و از سوی دیگر تجربه انحلال برخی مؤسسه‌ها که هنوز سپرده گذاران حتی به اصل سرمایه سپرده‌گذاری خود نرسیده اند، این تهدید بزرگ را نشان می دهد که پس از انحلال، تکلیف سپرده های مردم چه می شود.

وی اضافه کرد: در همین خصوص نیاز است با ارائه راهکارهای پیشگیرانه و انجام اقدامات قانونی توسط سازمان‌های مربوطه بتوانیم نقش بسزایی در کاهش جرایم پولی و بانکی کشور داشته باشیم.

مدیرکل مجوزهای بانکی بانک مرکزی نیز در ادامه اظهار داشت: در مسئله ایجاد و برخورد با فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز اغماض صورت گرفته چرا که بیش از یک دهه از تاسیس آنها می گذرد اما هنوز هم با قدرت زیاد مشغول به فعالیت هستند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: مجازات قانونی که برای موسسان موسسات وضع شده بازدارنده نیست و باید با حساسیت بیشتری با آنها برخورد کرد.

مدیرکل حراست بانک مرکزی هم اظهار داشت: در این خصوص یک مثلث وجود دارد که بانک مرکزی باید نظارت کند، قوه قضائیه باید حکم دهد و نیروی انتظامی باید برخورد قانونی انجام دهد.

وی ادامه داد: این روند در کشورهای دیگر با کوتاهترین زمان ممکن اجرا می شود و اگر در کشورهای پیشرفته موسسه ای بخواهد به صورت غیرمجاز فعالیت کند کمتر از 48 ساعت از فعالیتش جلوگیری می‌شود اما این مسیر در ایران چند ماه و حتی چند سال به طول می انجامد.

نماینده نیروی انتظامی نیز در همین زمینه گفت: ناجا در کنار بانک مرکزی قرار دارد و سعی می کند همکاری کامل را با بانک مرکزی و قوه قضائیه انجام دهد اما در برخورد با مؤسسات باید تبعات امنیتی و اجتماعی را نیز در نظر بگیریم.

مدیرکل دفتر تعاونی خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به آمار نگران کننده بیکاری در کشور و نبود تسهیلات کافی برای فضای کسب و کار اشاره و اعلام کرد: نمره فضای کسب و کار در ایران در مقیاس جهانی اصلا خوب نیست. موسسات مالی و اعتباری کمک شایانی می توانند به بهبود اشتغال در کشور کنند بنابراین باید با حذف ایجاد رانت در تاسیس موسسات و افزایش موسسات مالی به شرط صاحب صلاحیت بودن شرایط را برای کسب و کار نیز بهتر کنیم.

مدیر کل دفتر امور بانکی وزارت اقتصاد نیز اعلام کرد: باید همه دستگاه‌ها کنار هم قرار بگیرند و با یک کار فرابخشی از ایجاد و گسترش فعالیت موسسات جلوگیری به عمل آورد.

وی ادامه داد: در همین راستا پیش نویس لایحه مجازات فعالان غیرمجاز در بازار پولی که مجازات ها را سنگین نموده آماده شده و در حال نهایی شدن است تا برای طرح به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود.

در پایان، مقرر شد با هماهنگی و همکاری بین بخشی دستگاه‌های مسئول، نظارت بر موسسات مالی و اعتباری با اهتمام بیشتری انجام شود و با موسسات متخلف برخورد جدی و قاطع صورت پذیرد.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.